Onderzoeksthema
Het lectoraat Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P) levert een bijdrage aan de doorontwikkeling van samen opleiden door het leren van alle onderwijsprofessionals centraal te stellen. We richten ons op het verbinden van het leren in de context van de opleiding en de school door:
- het bouwen aan een samenhangend curriculum met studenten, schoolopleiders en opleidingsdocenten.
- het stimuleren van ontmoeting, dialoog en samen professionaliseren ten dienste van het leren van de onderwijsprofessionals.
- het nagaan van de bevindingen van de lerende leerkracht op zijn proactieve rol als medeontwerper van het leren in twee contexten.
Samenwerking
Het lectoraat SO&P levert het partnerschap Partners in Opleiding en Ontwikkeling (POO) onderbouwde bouwstenen voor goed samen opleiden en professionaliseren. POO is de samenwerking tussen de Marnix Academie, 34 besturen en 350 scholen met als doel het samen opleiden van leerkrachten basisonderwijs, het samen werken aan onderwijsontwikkeling en een toenemende gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het begeleiden van startende leerkrachten en doorgaande professionalisering.
Daarnaast is er een intensieve samenwerking tussen het lectoraat SO&P en een aantal innovatieve onderwijs- en professionaliseringsprojecten vanuit de Kwaliteitsafspraken van de Marnix Academie waaronder (1) het project Leerrijke Verbindingen rondom het versterken van de verbinding tussen het leren op de opleiding en het leren op de werkplek via professionalisering onder de naam VONC (Verbinden, Opleiden, Netwerken en Creëren), (2) het project Onderzoekend vermogen waarin gewerkt wordt aan het ontwikkelen van een leerlijn voor de bachelor en aan docentprofessionalisering, en (3) het project Samen Op Expeditie waarin de inbedding van de Lesson Study methodiek in het vernieuwde voltijd curriculum centraal staat en als ‘boundary object’ wordt ingezet tussen opleiding en praktijk.
Het lectoraat werkt verder samen met Utrecht Leert en collega-lectoren van de Hogeschool Utrecht.
Onderwijs
Met al haar activiteiten is het lectoraat SO&P gericht op professionalisering van opleiders en verbetering van de kwaliteit van het opleidingsonderwijs. We professionaliseren instituutsopleiders en schoolopleiders o.a. via de hiervoor genoemde VONC-bijeenkomsten waar ruimte is voor ontmoeting, uitwisseling en nieuwe experimenten in het creëren van leerrijke verbindingen tussen opleiding en praktijk. Daarnaast professionaliseren we school- en instituutsopleiders in ontwerpnetwerken rondom het samenhangend curriculum. Ook zal het lectoraat een rol spelen in de ontwikkeling van nieuwe minoren als onderdeel van het vernieuwde voltijd curriculum.
Impact
Het Lectoraat SO&P levert een bijdrage aan de doorontwikkeling van het partnerschap POO en aan landelijke inzichten rondom samen opleiden en professionaliseren. Met als doel bouwstenen te leveren voor doorontwikkeling is gezocht naar verbinding met projecten en activiteiten binnen en buiten de Marnix; in het bijzonder is daaruit een intensieve samenwerking ontstaan met diverse projecten vanuit de Kwaliteitsafspraken. Het eerste jaar van het lectoraat bestond uit een intensieve kennismaking met het partnerschap POO om zicht te krijgen op de kwaliteiten en uitdagingen voor de nabije toekomst. Ter afronding van het eerste lectoraatsjaar is de lectorale rede uitgesproken. De komende jaren worden lopende projecten verder uitgevoerd en geïntensiveerd en waar mogelijk worden nieuwe projecten gestart.
Productenoverzicht
Lectorale Rede
Miranda Timmermans behandelt in haar lectorale rede het leerlandschap van het Partnerschap en hoe we het samen opleiden van nieuwe leerkrachten doorontwikkelen en versterken. Je vindt onder andere een zevental praatplaten om samen het gesprek aan te gaan over samen opleiden en nog meer ondersteunend materiaal.
Lees verderOriënteren om te Leren
Op deze pagina vind je de praatplaat Oriënteren om te leren. Aan de hand van de praatplaat komt het gesprek tussen schoolopleiders, instituutsopleiders, studenten en bijvoorbeeld mentoren op gang over hoe de leerwerkplek zo optimaal mogelijk kan worden ingericht.
Lees verderCurriculum in samenhang
Een manier om het leren van aanstaande leraren te verbinden is via het curriculum. Wat verstaan we onder een curriculum in samenhang en hoe werkt dat? Op deze pagina vind je de praatplaat 'Curriculum in samenhang' en ondersteunende materialen zoals Samen ontwikkelen, samen opleiden in de driehoek.
Lees meerLeerkracht Veerkracht Toolkit
Veerkracht helpt bij het om kunnen gaan met lastige/moeilijke situaties, wat zich uit in uithoudingsvermogen, vastberadenheid, zelfbewustzijn en zelfverzekerdheid. De tools in de Leerkracht Veerkracht Toolkit zijn voor, door en met (aanstaande) leerkrachten ontwikkeld, waarbij er is gedacht vanuit situaties op de hogeschool en in de stage.
Bekijk de ToolkitLectoraatsgroep
Het lectoraat SO&P bestaat uit zeven leden: de lector, de associate-lector, een senior onderzoeker, twee onderzoekers en twee onderzoekende schoolopleiders.
Daarnaast wil het lectoraat SO&P ruimte bieden aan collega’s van scholen en de pabo om via onderzoekend innoveren een bijdrage te leveren aan de doorontwikkeling van het partnerschap POO. De samenstelling van de groep is afhankelijk van vragen die leven bij de collega’s, projecten die zich voordoen en mogelijkheden van collega’s. De diverse expertise die zij meebrengen zal voor het lectoraat SO&P een waardevolle aanvulling zijn.
Anke Creutzburg
Carolien Duijzer
Christa Dekker
Elles van den Anker
Gerbert Sipman
Joyce Hagen
Marianne van Etten
Marjolijn Peltenburg
Marloes van Dijk
Miranda Timmermans
Sanneke Hogendorp
Contact
Wil je meer weten over het lectoraat Samen Opleiden en Professionaliseren? Neem dan contact op met Miranda Timmermans: m.timmermans@hsmarnix.nl.