Marloes van Dijk

Marloes van Dijk

Onderzoeker & Opleidingsdocent wiskunde

Naast mijn werkzaamheden als opleidingsdocent wiskunde ben ik verbonden aan het lectoraat Samen opleiden & professionaliseren. Ik onderzoek hier de uitdagingen die lerarenopleiders tegenkomen bij het integreren van onderzoekend vermogen in de afstudeerfase. Daarnaast maak ik ook onderdeel uit van de projectgroep onderzoekend vermogen binnen de Kwaliteitsafspraken, waarbij ik een bijdrage lever aan het integreren van de leerlijn onderzoekend vermogen in het vernieuwde curriculum.

Mijn projecten

Lid lectoraat Samen opleiden & professionaliseren
Lid projectgroep Onderzoekend vermogen
Opleidingsdocent wiskunde; Studiecoach; Instituutsopleider

Mijn expertise

Onderzoekend vermogen
Wiskundedidactiek
Creativiteitsontwikkeling bij leerlingen

Mijn publicaties

Kroesbergen, E. & Van Dijk, M. (2015). Working memory and number sense as predictors of mathematical (dis-)ability. Zeitschrift für Psychologie, 223(2), 102-109. https://doi.org/10.1027/2151-2604/a000208

Ommering, B., Van Dijk, M., Munneke, L., Peltenburg, M., & Timmermans, M. [In voorbereiding]. Promoting inquiry as stance and underlying research competences in teacher education: Challenges of teacher educators in redesigning graduation.

Van Dijk, M., Kroesbergen, E., Blom, E., & Leseman, P. (2018). Bilingualism and creativity: Towards a situated cognition approach. The Journal of Creative Behavior, 53(2), 178-188. https://doi.org/10.1002/jocb.238

Van Dijk, M., Blom, E., Kroesbergen, E., Leseman, P. (2020). The influence of situational cues on children’s creativity in an alternative uses task and the moderating effect of selective attention. Journal of Intelligence, 8(4), 37-56, https://doi.org/10.3390/jintelligence8040037

Onderzoeksprojecten

Integratie van onderzoekend vermogen in de afstudeerfase
Stimuleren van eigenaarschap tijdens rekenen bij kinderen op De Eendragt