Werk jij in de kinderopvang, het onderwijs of een IKC? En wil jij je verder ontwikkelen? Kies dan voor onze opleiding Ad PEP. In deze opleiding sta jij als professional pedagogisch en educatief steviger in je schoenen. Daarnaast vervul je een onmisbare rol als het gaat om het versterken van de kansengelijkheid van kinderen.
Ad PEP in het kort
Niveau | Een associate degree is een niveau 5 hbo opleiding en ligt tussen een mbo opleiding (niveau 4) en hbo bachelor opleiding (niveau 6) in. Studenten ontvangen een wettelijk erkend hbo diploma |
Vorm | Tweejarige opleiding in deeltijd |
Studielast | Per week: 8 uur college, 16 uur werk of stage en 16 uur zelfstudie |
Vooropleiding | Een mbo 4-, havo-, vwo- of hbo-/wo-diploma. Of toelatingsonderzoek 21+ |
Kosten 2025-2026 | Wettelijk collegegeld voor 2025 €2.601,- of instellingscollegegeld € 8.923,-. Als extraneus betaal je in 2025 €2.601,- euro examengeld |
Locatie | Marnix Academie op de Vogelsanglaan 1 in Utrecht |
Start | Laatste week van augustus |
Inschrijven | Voor augustus 2026 |
Contact | Mail ad@hsmarnix.nl |
Over de Ad PEP
Als pedagogisch educatief professional vervul je in de kinderopvang, buitenschoolse opvang, (speciaal) onderwijs en Integrale Kindcentra (IKC) een onmisbare rol als het gaat om het versterken van de kansengelijkheid van kinderen. Bij deze opleiding heb je voor minimaal 16 uur per week een werk-/ of stageplaats in één van de genoemde contexten.
De Ad PEP is geaccrediteerd door de NVAO. Lees het beoordelingsrapport.
Waarom de Ad PEP opleiding?
Je leert:
- op een nieuwe manier te kijken naar kinderen van 0-14 jaar;
- hoe je de ontwikkeling van ieder kind verbetert;
- collega's te inspireren en coachen;
- mensen binnen en buiten je organisatie te verbinden;
- mee te denken over het pedagogisch en educatief beleid van je organisatie.
Waarom de Ad PEP van de Marnix Academie?
De Marnix Academie is een mono-sectorale hogeschool. Dat betekent dat onze focus ligt op het opleiden van professionals in onderwijs en educatie. Voor die doelgroep hebben we een variatie aan opleidingsmogelijkheden, waaronder de Ad PEP en de Pabo.
Onze opleiding is kleinschalig en je wordt als student gezien in plaats van een nummer door de opleiders. Samen leren en aandacht voor jou als persoon zijn kenmerken van ons onderwijs.
In de opleiding bouwen we voort op jouw voorkennis, vooropleiding en praktijkervaring. Dit is de basis om je verder te ontwikkelen in onderwijs en opvang.
Flexibel opleiden
Weet je bij de start van de opleiding nog niet of je de Ad PEP opleiding of de Pabo Deeltijd wilt doen? Het eerste jaar volgen de Ad PEP en Pabo Deeltijd hetzelfde opleidingsprogramma. Zo kun je je in dit eerste jaar oriënteren op het werkveld en de beroepsprofielen van beide opleidingen. Lees meer over de Pabo Deeltijd.

Inhoud Pedagogisch Educatief Professional opleiding
De opleiding Ad PEP is een hbo opleiding en heeft een omvang van 120 EC (gemiddelde opleidingsduur van 2 jaar). We besteden in de opleiding expliciet aandacht aan kansengelijkheid. Wat werkt in het bevorderen van gelijke kansen voor kinderen in opvang en onderwijs? En: hoe bieden we perspectief aan de professionals die zich dagelijks inzetten voor een goede toekomst van deze kinderen? Vanuit deze vragen worden betekenisvolle thema’s aangeboden, passend bij het profiel en de rollen van de Ad PEP.
Het eerste jaar
Het eerste jaar bestaat uit twee semesters. In het eerste semester ligt de nadruk op het kind en de interactie met het kind. Het thema in dit semester is: ‘Wie ben ik als pedagogisch educatief professional’?
In het tweede semester ligt de focus op de groep en het tegemoetkomen aan verschillende onderwijsleerbehoeften van kinderen. Het thema in semester twee is: ‘Ik en de ander’.
Het tweede jaar
In het tweede jaar van de Ad Pep verschuift het accent naar de organisatie als geheel en de rol die jij als professional hebt in je organisatie en in het beroepenveld. In het derde semester van de opleiding betrek je ouders en andere betrokkenen bij de opvoeding en ontwikkeling van het kind. Het thema in semester 3 is: ‘Wie ben ik als professional in mijn organisatie/werksetting’? Je deelt je kennis en expertise met collega’s en management.
In het vierde en laatste semester verschuift de focus naar jouw rol als professional in het beroepenveld. Je krijgt de gelegenheid om je te specialiseren in een interessegebied waarin je je verder wilt ontwikkelen. Dit doe je vanuit een onderzoekende houding en zo mogelijk met een doorkijkje voor de beroepsgroep.


Functies en mogelijkheden na de opleiding
Na het behalen van je diploma tot pedagogisch educatief professional kun je een breed scala aan rollen en verantwoordelijkheden vervullen binnen jouw organisatie. Na het volgen van de opleiding kun je bijvoorbeeld werken als:
- leraarondersteuner
- pedagogisch coach
- pedagogisch beleidsmedewerker
- senior pedagogisch medewerker
- combinatiefunctionaris
Lees hier meer de mogelijkheden na de opleiding

‘Ik weet weer waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe’
Natascha Versteeg is pedagogisch medewerker op kinderdagverblijf Dolfijn (binnenkort Partou) in Barneveld. Ze heeft al 22 jaar ervaring op diverse plekken in de kinderopvang. Om niet vast te roesten, voldoening te blijven voelen en zich nog verder te verdiepen koos ze voor de Ad PEP opleiding van de Marnix Academie. De opleiding tot Pedagogisch Educatief Professional. En ze is er in haar eigen woorden ‘super enthousiast’ over.
Natascha: ‘Ik ben ooit vanuit de begeleiding van verstandelijk gehandicapten in de kinderopvang gerold, omdat ik voor de liefde verhuisde naar een andere woonplaats. Ik vond het leuker dan ik dacht. De puurheid van de kinderen. Het spontane, naast het vaste dagprogramma dat je volgt. Ik hou ervan. Tegelijk merkte ik na al die jaren dat ik niet op routine wilde draaien. Waarom doe ik eigenlijk wat ik doe? Hoe kan ik mijn eigen handelen én dat van onze organisatie onderbouwen? En wie weet op termijn anderen coachen in waar ik goed in ben?’
Praktijkgericht en te overzien
Ze dacht al eerder na over een opleiding. Maar: ze heeft ook een gezin met twee dochters, ze sport veel, heeft een leuk sociaal leven, onderneemt van alles. Een vierjarige opleiding vergt veel. Totdat ze hoorde over de Ad PEP. Natascha: ‘Een tweejarige opleiding vond ik beter te overzien. Bij deze opleiding ga je één dag in de week naar school. Daarnaast werk ik drie dagen. Die combinatie is belangrijk want de opleiding is heel praktijkgericht, je voert veel opdrachten uit in je eigen werkomgeving. ‘Tis nog steeds best pittig hoor, met mijn studiedagen op woensdag en zaterdagochtend maak ik werkweken van 50 uur. Daar staat tegenover dat ik er veel energie voor terug krijg. Ik zit nu in mijn tweede semester en de lessen en opdrachten tot zover hebben mij al zoveel gebracht!’
Vier beroepsrollen: weer op scherp
Vier beroepsrollen staan centraal tijdens de opleiding: de Pedagoog, de Vormgever, de Verbinder en de Initiator. Vanuit deze rollen stimuleer je de ontwikkeling van kinderen en breng je mensen samen. Natascha: ‘Deze vier rollen zijn voor mij na al die jaren niet nieuw, maar het mooie is dat de opleiding je er nog bewuster van maakt.’ Ze geeft een paar praktijkvoorbeelden: ‘We moesten een onderzoekje doen naar het observeren en signaleren van kinderen en dat écht objectief doen. Dat is moeilijker dan je denkt! Deze opdracht opende bij mij als pedagoog opnieuw de ogen. Wat het mij bracht, geef ik meteen mee aan mijn collega’s – zo ben je de initiator die ook anderen inspireert. De vormgever kwam aan bod tijdens een opdracht over kansengelijkheid. Hoe bieden wij dit aan in de brede ontwikkeling? Spelvorming is één voorbeeld hiervan. De verbinder kwam naar voren door het verhogen van de ouderbetrokkenheid. Zo zijn wij de intakegesprekken wat meer aan het verdiepen.’
Persoonlijke lessen en praktijkwinst
Wat haar persoonlijke ontwikkeling betreft: ‘Die eerste twee, drie maanden ben ik mezelf wel tegengekomen! Ik ben een ontzettende perfectionist, leg de lat hoog. Alle zelfreflectie en intervisie heeft gebracht dat ik wat meer om hulp mag vragen; zowel rondom de opleiding als thuis of op het werk. Verder heb ik gemerkt dat ook ik vooroordelen heb, al dacht ik altijd van niet. Ik mag soms langer nadenken voordat ik ergens iets van vind.’ Wat leerde ze over haar handelen in de praktijk? Natascha: ‘Van mezelf ben ik druk, ik klets de hele dag door, maak veel grapjes. Ik ben me nu bewuster van de gespreksvoering met kinderen: doorvragen, inhoudelijker en ontwikkelingsgericht in de taalvaardigheid aan het werk zijn. Ook ben ik nog bewuster bezig met kinderen vérder brengen, uitdagen in de verschillende ontwikkelingsgebieden.’
Aanrader?
Voor wie is de Ad PEP een aanrader? Natascha: ‘Dat gaat van de onderwijsassistent die meer invloed wil tot jonge collega’s op een kinderdagverblijf die meer verdieping wensen dan het mbo biedt. Mijn eigen groep is heel gemixt, met naast mensen uit de kinderopvang ook veel uit het onderwijs. De leeftijden variëren. Dat inspireert enorm.’ Zelf heeft ze nog geen moment spijt. ‘Tuurlijk, het vraagt discipline, maar ik word ook heel erg blij van het leren. Als ik naar mijn werk ga, weet ik waarom ik de dingen doe. De dagen op de Marnix zijn ook heel fijn. Elke vrijdag als ik met m’n rugzakje bij de trein sta denk ik, yes, ik mag weer! De sfeer, de betrokkenheid, waanzinnige coaches die echt vanuit passie werken – het maakt mijn drijfveer alleen maar groter.’

Informatie voor organisaties
Onderwijs en kinderopvang zijn volop in beweging en groeien steeds meer naar elkaar toe. Belangrijke thema's die bijdragen aan de ontwikkeling van ieder kind zijn: goede voor- en vroegschoolse educatie, gelijke kansen en een goede samenwerking tussen opvoeders. De overheid steunt deze ontwikkelingen met (financiële) initiatieven en aanbevelingen. Investeren in het opleiden van medewerkers op dit gebied wordt van steeds groter belang.
Meer informatie voor jou als werkgever