Informatie voor nieuwe studenten

Welkom op de Marnix Academie! Je gaat binnenkort beginnen met je studie. Op deze pagina vind je meer informatie voor een goede start van je studie.

Op deze pagina vind je alle praktische informatie rond de start van je studie aan de Marnix Academie. Een uitgebreide beschrijving van de studie, de gang van zaken en de rechten en plichten vind je in de Studiegids. In de Studiegids staat ook de Onderwijs- en examenregeling (OER) en het Studentenstatuut. Al deze documenten staan op onze website.

Voordat het collegejaar begint, is er voor alle eerstejaars een introductiedag. Tijdens die dag leer je je medestudenten, de stad Utrecht én de Marnix Academie kennen. Deze dag wordt georganiseerd door de studentenraad. Het collegejaar begint met startdagen, die gedeeltelijk op de Marnix plaatsvinden en gedeeltelijk op locatie in Utrecht.

Voltijd/driejarige pabo

Je hebt je via Studielink aangemeld voor je studie aan de Marnix Academie in Utrecht. Voordat je als student kunt beginnen aan de pabo of de Driejarige pabo, moet je inschrijving worden afgerond. Je moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Zie daarvoor de checklist hieronder:

  • Je hebt je voor 1 mei aangemeld bij Studielink en je hebt van Studielink een e-mail ontvangen dat je bent ingeschreven
  • Je hebt voor 1 augustus een betalingsmachtiging ingevuld via Studielink*.
  • Als je diploma niet is geverifieerd in Studielink, stuur je voor 1 augustus de Marnix Academie een gewaarmerkte kopie** van je diploma en cijferlijst.
  • Als je identiteit niet is geverifieerd in Studielink, stuur je voor 1 augustus de Marnix Academie een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie. Dit moet een origineel zijn, dat niet ouder is dan 1 maart 2020.

* Als je ook bij een andere hogeschool of bij een universiteit studeert en daar collegegeld betaalt, lever dan een origineel Bewijs Betaald Collegegeld in van die hogeschool of universiteit.

** Gewaarmerkt wil zeggen: een kopie van je diploma en cijferlijst met de originele stempel van de school. Indien dit niet mogelijk is, kun je van je originele diploma en cijferlijst bij de Studentenadministratie van de Marnix Academie een gewaarmerkte kopie laten maken. De Studentenadministratie is van 20 juli t/m 17 augustus gesloten.

Begin jij goed voorbereid aan je studie? Zorg er dan voor dat je de juiste boeken in huis hebt. Maar wist je dat je je ook alvast kunt voorbereiden op de verplichte toetsen waar iedere pabo-student in Nederland in het eerste jaar mee te maken krijgt?

Lees meer informatie over toelatingseisen 

Voor meer informatie over de verplichte landelijke toetsen, kun je het beste kijken op goedvoorbereidnaardepabo.nl

In verband met de aangepaste Corona richtlijnen van vrijdag 9 juli 2021 hebben we het introductiekamp aangepast. Om de 1.5 meter afstand te kunnen garanderen, hebben we het kamp opgesplitst in twee keer twee dagen. Een groep wordt uitgenodigd op woensdag 18 en donderdag 19 augustus en een groep op vrijdag 20 en zaterdag 21 augustus. Jullie ontvangen hierover bericht van de Studentenraad, houd je mail en de socials (Instagram Studentenraad en Instagram Marnix intro) goed in de gaten. 

De introkampen worden georganiseerd door de Studentenraad op het YMCA terrein in Leusden. Een team van 2e, 3e en 4e jaars studenten staat voor je klaar om jou een leuke tijd te bezorgen. Je maakt kennis met mede-eerstejaars en beleeft samen een bijzondere tijd. 

Wanneer je je aanmeldt op de Marnix Academie sta je automatisch ingeschreven voor het kamp. Wil of kun je niet mee? Meld je dan af door een mail te sturen naar marnix-intro@hsmarnix.nl

Om je een goede start van je studie te geven neem je met je nieuwe studiegenoten deel aan de introductie. Dit is het moment om kennis te maken met elkaar en met de opleiding. Je studeert immers niet alleen! 

In week 35 zijn er op woensdag en donderdag start activiteiten. Er is een gecombineerd programma waarin je kennis maakt met de studenten uit jouw studiecoachgroep, het gebouw en de digitale omgeving. De ochtend/ middag wordt begeleid door een oudere jaars student, deze student wordt komend studiejaar het maatje van jouw studiecoachgroep.  

 
Een paar dagen voor 31 augustus ontvang je via de mail een programma en weet je op welk dagdeel je verwacht wordt. 

Programmaonderdelen: 

  • Kennismaken met de studenten uit je studiecoachgroep en jullie maatje. 
  • Uitleg over het rooster  
  • Inlogcodes voor de ICT-systemen. 
  • Uitleg over de portal (het interne communicatiemiddel) van de Marnix Academie. 
  • Boekhandel Rus levert de reeds bestelde boeken af. 
  • Als je aan alle voorwaarden voor inschrijving hebt voldaan, krijg je op de startdag jouw faciliteitenkaart voor de voorzieningen in het gebouw.  

Op dit moment gaan wij ervan uit dat ons onderwijs in september in ons gebouw wordt verzorgd. In week 36 starten we met een programma waarin je kennismaakt met de opleiding en de docenten, we noemen dit de "Vliegende start". Het programma voor deze week ontvang je op de startdag. Mocht het onverhoopt anders verlopen dan hoor je dit via de mail.   

Het is belangrijk om de boekenlijst goed door te nemen, dan kom je later niet voor verrassingen te staan. De boekenlijst beschrijft de literatuur die wij gebruiken bij colleges en toetsen op de Marnix Academie. Veel van de boeken kun je in meerdere jaren van je opleiding gebruiken. Hier vind je de boekenlijsten voor de voltijd (eerste jaar) en de driejarige (eerste jaar).

Als je de boeken wilt aanschaffen, kun je zelf kiezen waar je dit doet. De Marnix Academie maakt al sinds jaren gebruik van de diensten van Service Boekhandel Rus. We leveren deze service omdat bestellen via Rus voor veel studenten gemakkelijk is. Martin Rus voert de bestellingen vlot en plezierig uit. Ook krijg je 5% korting als je bij je bestelling je studentnummer. Mocht je dit niet (meer) weten, mail ons dan even: info@serviceboekhandel.nl

Het boekenpakket van het Expertisecentrum Nederlands is alleen via boekhandel Rus verkrijgbaar. De handigste manier om te bestellen is via de website www.serviceboekhandel.nl.

Rus regelt zelf de financiële en administratieve afhandeling. Voor vragen: telefoonnummer 030 691 53 38 of e-mail info@serviceboekhandel.nl. 

NB. De prijzen op de boekenlijst worden onder voorbehoud vermeld en kunnen dus iets afwijken.

Wanneer je een boek gebruikt uit een ander jaar of van een andere druk dan wij adviseren, kunnen we niet garanderen dat alle lessen goed te volgen zijn. Dit is dus je eigen verantwoordelijkheid.

Als je studeert aan de Marnix Academie krijg je twee kaarten met het formaat van een bankpas: een collegekaart en een faciliteitenkaart.

Collegekaart

Om aan onderwijs of tentamens deel te kunnen nemen, ben je verplicht je collegekaart te kunnen laten zien. Bij tentamens moet je daarnaast ook een geldig legitimatiebewijs kunnen tonen. Kun je deze niet laten zien, dan mag je de toets of tentamen niet maken. De collegekaart is geldig gedurende het collegejaar waarvoor de kaart is afgegeven. Deze kaart ontvang je bij de start van je studie.

Je collegekaart geeft ook recht op kortingen bij onder meer bioscopen en boekwinkels. Een overzicht met voordelen vind je op www.studentenvoordeel.nl.

Je ontvangt één keer per collegejaar een collegekaart. Mocht je als gevolg van verlies of diefstal een vervangende kaart nodig hebben, dan wordt daarvoor € 10,- in rekening gebracht.

Faciliteitenkaart

In het gebouw van de Marnix Academie wordt niet met contant geld betaald. Behalve de collegekaart ontvang je daarom een faciliteitenkaart, die je gebruikt als betaalmiddel. Je rekent er bijvoorbeeld mee af als je wilt kopiëren of printen, of koffie of thee uit een automaat koopt. Ook als je apparatuur of boeken wilt lenen, heb je de kaart nodig. In de entreehal van de Marnix Academie is een oplaadpunt, waar je  door middel van een pintransactie een bedrag op je faciliteiten kaart kunt zetten.

Je ontvangt één keer in je studietijd een faciliteitenkaart. Mocht je als gevolg van verlies of diefstal een vervangende kaart nodig hebben, dan wordt daarvoor € 10,- in rekening gebracht. Als er aan het eind van je studie nog een bedrag op de faciliteitenkaart staat, kun je restitutie (minus € 2,50 administratiekosten) vragen.

Het is denkbaar dat er aanpassingen nodig zijn om je studie te kunnen volgen. Dat kan zijn omdat je vanwege een functiebeperking bepaalde voorzieningen nodig hebt, maar ook als je bijvoorbeeld onder de topsportregeling valt. Lees meer.

Bezoekadres:
Marnix Academie 
Vogelsanglaan 1
3571 ZM Utrecht

Postadres:
Marnix Academie
Postbus 85002
3508 AA Utrecht

Telefoon: 030 275 34 00
E-mail: info@marnixacademie.nl
www.marnixacademie.nl

Studentenbalie
Telefoon: 030 275 34 41
E-mail: studentenadm@hsmarnix.nl

Financiële administratie
Telefoon: 030 275 34 53
E-mail: finance@hsmarnix.nl

Decaan
Telefoon: 030 275 35 43
Mail de decaan

DUO
Telefoon: 050 599 77 55 (centraal nummer)
E-mail: vragen@duo.nl 
www.duo.nl
www.studielink.nl

Goedvoorbereidnaardepabo.nl

Houd jij van extra uitdaging? Wil je je onderscheiden of je talent inzetten? Op de Marnix Academie kun je verschillende specialisaties volgen. Je kunt kiezen uit:

Aan de eerste twee specialisaties besteed je 1 à 2 uur per week, naast de gewone lessen op de pabo. 
Ga jij de Driejarige pabo doen? Dan kun je alleen kiezen voor Vakspecialist Muziek.

Lees hier meer over deze specialisaties en meld je snel aan!

Deeltijd pabo

Je hebt je via Studielink aangemeld voor je studie aan de Marnix Academie in Utrecht. Voordat je als student kunt beginnen aan de pabo of de Driejarige pabo, moet je inschrijving worden afgerond. Je moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Zie daarvoor de checklist hieronder:

  • Je hebt je voor 1 mei aangemeld bij Studielink en je hebt van Studielink een e-mail ontvangen dat je bent ingeschreven
  • Je hebt voor 1 augustus een betalingsmachtiging ingevuld via Studielink*.
  • Als je diploma niet is geverifieerd in Studielink, stuur je voor 1 augustus de Marnix Academie een gewaarmerkte kopie** van je diploma en cijferlijst.
  • Als je identiteit niet is geverifieerd in Studielink, stuur je voor 1 augustus de Marnix Academie een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie. Dit moet een origineel zijn, dat niet ouder is dan 1 maart 2021.

* Als je ook bij een andere hogeschool of bij een universiteit studeert en daar collegegeld betaalt, lever dan een origineel Bewijs Betaald Collegegeld in van die hogeschool of universiteit.

** Gewaarmerkt wil zeggen: een kopie van je diploma en cijferlijst met de originele stempel van de school. Indien dit niet mogelijk is, kun je van je originele diploma en cijferlijst bij de Studentenadministratie van de Marnix Academie een gewaarmerkte kopie laten maken. De Studentenadministratie is van 17 juli t/m 22 augustus gesloten.

Begin jij goed voorbereid aan je studie? Zorg er dan voor dat je de juiste boeken in huis hebt. Maar wist je dat je je ook alvast kunt voorbereiden op de verplichte toetsen waar iedere pabo-student in Nederland in het eerste jaar mee te maken krijgt?

Lees meer informatie over toelatingseisen 

Voor meer informatie over de verplichte landelijke toetsen, kun je het beste kijken op goedvoorbereidnaardepabo.nl

Let op: dit alleen geldt voor studenten met een propedeuse en een havodiploma.

Startbijeenkomst

De dagvariant start op maandag 6 september om 9.00. uur. 
De avondvariant start op dinsdag 7 september ca. 17.30 uur.
Als je je hebt ingeschreven volgt gedetaileerdere informatie per mail.

Bij de start van je studie staan we uitgebreid stil bij de volgende zaken:

  • Kennismaken met je studiecoach en medestudenten; 
  • Uitleg bij het rooster en de jaarplanning; 
  • Inlogcodes en ICT-systemen; 
  • De portal (het interne communicatiemiddel) van de Marnix Academie; 
  • Boekhandel Rus levert de bestelde boeken af; 
  • Als je aan alle voorwaarden voor inschrijving hebt voldaan, krijg je op het startmoment jouw faciliteitenkaart voor de voorzieningen in het gebouw; 
  • Tijdens dit moment delen we een formulier over tegemoetkoming studiekosten uit (van DUO). Niet iedereen komt voor deze tegemoetkoming in aanmerking (zie verder ook de site van DUO).
     

Het is belangrijk om de boekenlijst goed door te nemen, dan kom je later niet voor verrassingen te staan. De boekenlijst beschrijft de literatuur die wij gebruiken bij colleges en toetsen op de Marnix Academie. Veel van de boeken kun je in meerdere jaren van je opleiding gebruiken. Hier vind je de boekenlijst voor de deeltijd (eerste jaar).

Als je de boeken wilt aanschaffen, kun je zelf kiezen waar je dit doet. De Marnix Academie maakt al sinds jaren gebruik van de diensten van Service Boekhandel Rus. We leveren deze service omdat bestellen via Rus voor veel studenten gemakkelijk is. Martin Rus voert de bestellingen vlot en plezierig uit. Ook krijg je 5% korting als je bij je bestelling je studentnummer. Mocht je dit niet (meer) weten, mail ons dan even: info@serviceboekhandel.nl

Het boekenpakket van het Expertisecentrum Nederlands is alleen via boekhandel Rus verkrijgbaar. De handigste manier om te bestellen is via de website www.serviceboekhandel.nl.

Rus regelt zelf de financiële en administratieve afhandeling. Voor vragen: telefoonnummer 030 691 53 38 of e-mail info@serviceboekhandel.nl. 

NB. De prijzen op de boekenlijst worden onder voorbehoud vermeld en kunnen dus iets afwijken.

Wanneer je een boek gebruikt uit een ander jaar of van een andere druk dan wij adviseren, kunnen we niet garanderen dat alle lessen goed te volgen zijn. Dit is dus je eigen verantwoordelijkheid.

Als je studeert aan de Marnix Academie krijg je twee kaarten met het formaat van een bankpas: een collegekaart en een faciliteitenkaart.

Collegekaart

Om aan onderwijs of tentamens deel te kunnen nemen, ben je verplicht je collegekaart te kunnen laten zien. Bij tentamens moet je daarnaast ook een geldig legitimatiebewijs kunnen tonen. Kun je deze niet laten zien, dan mag je de toets of tentamen niet maken. De collegekaart is geldig gedurende het collegejaar waarvoor de kaart is afgegeven. Deze kaart ontvang je bij de start van je studie.

Je collegekaart geeft ook recht op kortingen bij onder meer bioscopen en boekwinkels. Een overzicht met voordelen vind je op www.studentenvoordeel.nl.

Je ontvangt één keer per collegejaar een collegekaart. Mocht je als gevolg van verlies of diefstal een vervangende kaart nodig hebben, dan wordt daarvoor € 10,- in rekening gebracht.

Faciliteitenkaart

In het gebouw van de Marnix Academie wordt niet met contant geld betaald. Behalve de collegekaart ontvang je daarom een faciliteitenkaart, die je gebruikt als betaalmiddel. Je rekent er bijvoorbeeld mee af als je wilt kopiëren of printen, of koffie of thee uit een automaat koopt. Ook als je apparatuur of boeken wilt lenen, heb je de kaart nodig. In de entreehal van de Marnix Academie is een oplaadpunt, waar je  door middel van een pintransactie een bedrag op je faciliteiten kaart kunt zetten.

Je ontvangt één keer in je studietijd een faciliteitenkaart. Mocht je als gevolg van verlies of diefstal een vervangende kaart nodig hebben, dan wordt daarvoor € 10,- in rekening gebracht. Als er aan het eind van je studie nog een bedrag op de faciliteitenkaart staat, kun je restitutie (minus € 2,50 administratiekosten) vragen.

Het is denkbaar dat er aanpassingen nodig zijn om je studie te kunnen volgen. Dat kan zijn omdat je vanwege een functiebeperking bepaalde voorzieningen nodig hebt, maar ook als je bijvoorbeeld onder de topsportregeling valt. Lees meer.

Bezoekadres:
Marnix Academie 
Vogelsanglaan 1
3571 ZM Utrecht

Postadres:
Marnix Academie
Postbus 85002
3508 AA Utrecht

Telefoon: 030 275 34 00
E-mail: info@marnixacademie.nl
www.marnixacademie.nl

Studentenbalie
Telefoon: 030 275 34 41
E-mail: studentenadm@hsmarnix.nl

Financiële administratie
Telefoon: 030 275 34 53
E-mail: finance@hsmarnix.nl

Decaan
Telefoon: 030 275 35 43
Mail de decaan

DUO
Telefoon: 050 599 77 55 (centraal nummer)
E-mail: vragen@duo.nl 
www.duo.nl
www.studielink.nl

Goedvoorbereidnaardepabo.nl