Marjolijn Peltenburg

Marjolijn Peltenburg

Associate Lector

Het is mijn drijfveer om leeromgevingen te creëren waarin lerenden zich optimaal kunnen ontwikkelen. Als associate lector verbonden aan het lectoraat Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P) houd ik me dan ook graag bezig met onderzoek en innovatie op het gebied van verbindingen tussen opleiding en praktijk om het samen leren en samen opleiden verder te versterken. Dit onderzoek draagt de naam Leerrijke verbindingen, naar het gelijknamige project uit de Kwaliteitsafspraken. De functie van asssociate lector vervul ik naast mijn rol als programmamanager bij de Kwaliteitsafspraken.

Mijn projecten

Leerrijke verbindingen via VONC (Verbinden, Opleiden, Netwerken en Creëren) (NRO SIA)
De rol van instituutsopleider en succesvolle begeleiding (NPO)
Vitaliteit en Professionaliteit van startende leerkrachten (i.s.m. Master Vitaliteit & Professionaliteit)
Vergroten van Onderzoekend vermogen (i.s.m. Hogeschool Utrecht)
Goede in- en doorstroom (NPO)

Mijn expertise

Leren-in-verbinding / boundary crossing
Onderzoekend innoveren
Praktijkgericht onderzoek
Vakdidactisch onderzoek

Mijn publicaties

Duijzer, C., & Peltenburg, M. (2021, November). Educating students at the boundary: Tapping into unused learning potential. Research report presented at EARPIL 2021.

Keijzer, R., Peltenburg, M., Van Schaik, M., Boland, A., & Van der Zalm, E. (2021). Mathematics in play. In M. van den Heuvel-Panhuizen & Kullberg, A. (Ed.), Proceedings of the ICME-14 Topic Study Group 1 Mathematics education at preschool level (pp. 51-59). Shanghai: China: ICME.

Peltenburg, M., Castelijns, J., Geldens, J., & Jongstra, W. (2018). Teacher leaders strijden voor zichtbaarheid. De ervaring van de rol van teacher leader. De Nieuwe Meso, 3(1), 44-50.

Peltenburg, M., Luijns, K., & Hunziker, M. (2017, February). An exploratory study on stimulating student engagement: teacher educators' learning experiences, student perceptions and effects on the variety of students' chosen assessment formats. Research report presented at EAPRIL. Porto.

Peltenburg, M., Van den Heuvel-Panhuizen, M., & Robitzsch, A. (2017). Making the most out of SE students’ mathematical potential by using ICT-based dynamic assessment. In A. Frits (red). Handbuch Rechenschwäche (pp. 356-374). Weinheim: Beltz.