Samen hier
Samen Opleiden in uitdagende tijden, dat was het thema van de partnerscholendag van 12 april jongstleden. Een actueel en belangrijk thema: eenieder van ons – of je nu werkt in een van de scholen of op de Marnix Academie – merkt dagelijks de gevolgen van de grote tekorten op de arbeidsmarkt, de werkdruk. En dan daarbij toch aandacht hebben en houden voor het opleiden van je toekomstige collega’s. Geen geringe opgave!
In mijn inleiding op de partnerscholendag heb ik daarom stil gestaan bij de kracht van SAMEN aan de hand van het fantastische prentenboek Samen hier van Oliver Jeffers. In dit prentenboek laat de schrijver aan zijn pasgeboren kind de aarde zien: hoe groot deze is, het ritme van dag en nacht, wie er allemaal leven, van mens tot dier, wat we er doen, enzovoort. Vanaf het moment dat ik dit boek kreeg, heb ik het in mijn hart gesloten.Het raakt me nog steeds diep… het laat zien hoe mooi de aarde in de kern is, dat wij een radertje zijn in het grote geheel, dat wij ons kunnen/ ik me kan ontwikkelen bij de gratie van alles en iedereen om me heen. Samen sterk, ik ben omdat wij zijn, zoals ze vanuit Ubuntu zeggen, het jaarthema van de Marnix Academie dit jaar.
Ubuntu kent vijf waarden en die zitten wat mij betreft allemaal in het boek. De eerste waarde gaat over het waarom wij op aarde zijn, dat we vrij zijn in verbondenheid (1). Samen zijn wij één, divers en gelijkwaardig (2), verschillen doen er toe en accepteren we (3). In dat één zijn leven we als gemeenschap saamhorig in al zijn dynamiek en helpen en zorgen we voor elkaar (4). Tot slot, en niet onbelangrijk, oogsten en vieren we samen (5) om stil te staan bij onze verworvenheden.
Het boek en deze waarden symboliseren ook ons mooie partnerschap. Sla praatplaat 3 uit mijn lectorale rede er nog maar eens op na en kijk nog maar eens goed naar ons partnerschap POO; alleen onze namen al Partners in Opleiding en Ontwikkeling getuigt al van samen. Maar daarnaast zie je ook de omvang van ons partnerschap, het grote aantal opleiders, mentoren en directieleden die dagelijks een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van onze studenten, middels begeleiding, beeldcoaching, lesson study, onderzoek, onderwijs of gewoon door ervaringen én enthousiasme te delen. En dat allemaal met het hogere doel, het onderwijs voor onze kinderen die de toekomst nu al zijn, te versterken. Enfin, bekijk het zelf ook nog maar eens….
De parallelen zijn niet te missen en het maakt mij duidelijk dat we uitdagende tijden als deze kunnen doorstaan door SAMEN sterk te staan en te blijven, door ons te realiseren dat wij allemaal zoals we een essentieel onderdeel zijn van het geheel, van POO. Ook nu gelden de vijf waarden van Ubuntu. Juist door het (h)erkennen van onze diversiteit zijn we een rijke gemeenschap waarin we samen sterk kunnen staan; ja, dat mag gevierd worden!
Echter, niets menselijks is ons vreemd – kijk maar om je heen, soms is Ubuntu, het samen ver te zoeken, helaas. Samen Sterk te staan en te blijven, dat gaat niet vanzelf, dat gaat over de weg der moeite. Het doorkruist grenzen van school en Marnix, van opleider en lerende, van wij en zij, van ik en jij. Om die grenzen te slechten is één activiteit van cruciaal belang: luisteren. Luisteren in de meest brede betekenis van het woord, met aandacht voor de ander en jezelf. Samen luisteren om te zien! Laten we de komende dagen, weken, maanden naar elkaar luisteren en elkaar nog beter leren verstaan. Ervaar wat jou, wat ons dat oplevert. Vergeet niet: ik ben omdat wij zijn.
Samen sterk in uitdagende tijden!
Miranda Timmermans
Link naar Ubuntu: www.ubuntu-nl.nl
Boek: Samen hier. Wijs worden uit de wereld.
Oliver Jeffers
2018
ISBN 9789026146565
‘Dit liefdevolle boek maakte Oliver Jeffers direct na de geboorte van zijn zoon. Zijn boodschap is universeel: ‘Welkom op aarde. Dit kan een verwarrende plek zijn, vooral als je er nog maar net bent. Dit boek kan je gids zijn bij de start van je reis. Je zult zelf nog veel meer ontdekken. De wereld kan heel ingewikkeld zijn, maar eigenlijk is het ook allemaal heel simpel: je hoeft alleen maar aardig te zijn.’