Kibrahacha: een prachtige boom vol nesten
De Kibrahacha boom is niet alleen een prachtige boom op de Caribische eilanden, maar het is ook de naam van het partnerschap Samen Opleiden Caribisch Gebied (1). Het partnerschap bestaat uit een samenwerking tussen drie lerarenopleidingen/universiteiten en een zestiental scholen, verspreid over de eilanden Curaçao, Aruba en Bonaire. Samen leiden ze ongeveer 170 collega’s in opleiding op voor het primair onderwijs binnen zogenoemde ‘nesten’.
De afgelopen weken heb ik me intensiever kunnen en mogen verdiepen in hoe Kibrahacha samen opleiden vorm geeft. Drie weken geleden heeft een kleine delegatie de Marnix bezocht en hebben we een interessante uitwisseling gehad met school- en instituutsopleiders van de Marnix en de HU partnerschappen. Vorige week was ik op de eilanden zelf voor het verzorgen van professionalisering. Ik ben het geheel aan indrukken en inzichten nog aan het verwerken.
Een concreet praktijkvoorbeeld kan ik wel al delen omdat dat indruk maakte tijdens het bezoek aan ons en mijn bezoek ter plaatse: de ‘nesten’. Nesten zijn groepen van zes tot tien collega’s in opleiding (2) uit meerdere leerjaren die op een of twee nabij gelegen scholen werkplek-leren en die elkaar regelmatig ontmoeten, onder begeleiding van een school- en instituutsopleider. Het woord nesten roept een gevoel van geborgenheid, warmte en aandacht op. Het is zorg voor de collega in opleiding. Nesten zijn echter meer dan dat. Een nest is de plek waar het leren op de werkplek en het leren op de opleiding aan elkaar verbonden wordt. Onder begeleiding van het tandem schoolopleider & instituutsopleider, leren collega’s in opleiding theorie te laden met praktijkvoorbeelden en praktijkervaringen te duiden vanuit de theorie. Kennis en ervaringen van meer én minder ervaren collega’s in opleiding worden aan elkaar verbonden. Daarnaast is er ruimte voor ‘extra’ instructie, voor het samen werken aan inhouden (orde, didactiek, handelingsplannen) en voor intervisie. Interessante praktijken worden gedeeld met de rest van het team, wat kan leiden tot een vernieuwing in de gehele school. In de visie van Kibrahacha zijn nesten de plek om aanstaande collega’s voor te bereiden op de toekomst van het beroep wat niet kan zonder samen werken en samen leren.
Nesten; een mooie uitwerking voor een partnerschap dat de naam van een boom draagt….. Nesten kunnen ons partnerschap ook verrijken! Juist in heterogene groepen kan men gebruikmaken van de diversiteit om van en met elkaar te leren. Hoe mooi en wellicht ook eenvoudig kan het zijn om dergelijke nesten uit te breiden met andere lerende onderwijsprofessionals, zoals Ad PEP’ers of onderwijsassistenten of zelfs professionals uit andere sectoren. De begeleiding van de studenten in deze nesten kan dan ook verbreden en versterken door de focus te verschuiven van het individuele leren naar het collectieve leren. In die begeleiding spelen niet alleen formele begeleiders een rol, maar ook medestudenten en mentoren kunnen bewuster en gerichter worden ingezet. Is het werken in nesten geen mooie manier om met elkaar te werken en te leren? Ik zie kansen!
Miranda
Voetnoten
- Kibrahacha - Partnerschap Samen Opleiden Caribisch Gebied
- Collega’s in Opleiden (CiO) is de term die het partnerschap gebruikt voor studenten en Lio’s.
Nesten kennen we in het Nederlandse landschap van Samen Opleiden uit het werk van collega Paul Hennissen. Hij spreekt over leraarsnesten. Bij het partnerschap van Hogeschool Zuyd wordt nog steeds zo gewerkt.