EAPRIL2021 online congres

EAPRIL

Van 24 t/m 26 november vindt het jaarlijkse EAPRIL congres (online) plaats. Op het EAPRIL congres komen (docent-)onderzoekers bijeen om de huidige en toekomstige technologische uitdagingen binnen het onderwijs te beschrijven, te delen en hierover te discussiëren. Dit jaar is het thema “Learning in de age of industry 4.0”.

Vanuit de lectoraatgroep Onderwijs & Leertechnologie worden er twee presentaties op de EAPRIL conferentie verzorgd. Hieronder vind je een korte impressie van deze twee presentaties. Alle informatie over het EAPRIL2021 online congres vind je op de website van EAPRIL

Embedding computational thinking in Dutch primary teacher education 

24 november van 11.30 tot 13.00 uur
Presentator: Rosanne Hebing

The proposed presentation addresses the gradually growing role of computational thinking (CT) in the Dutch primary teacher training curriculum. Over recent years, CT has gained the status of ‘desired newcomer’ in primary education, as a subset of digital literacy. However, teachers often feel ill-equipped to teach CT. It stands to reason that the marginal role for CT in primary teacher education is at least partly to blame. The research question central to this study is, therefore, ‘How do student characteristics relate to the knowledge, skills, and attitude that Dutch pre-service primary school teachers have towards CT?’. A survey was conducted among some 200 Dutch pre-service teachers. The results show significant differences between institutes for teacher training and the way they teach CT, but also between groups of students: female students and students less proficient in mathematics especially appear to be less confident in teaching CT. Moreover, even though the concept of CT is generally familiar to students, many of them are not aware of the newly formulated core objectives pertaining to CT in primary education. This implies that institutes for teacher training should find common ground in teaching CT didactics as well as stimulate students’ confidence in this field.

Adaptieve leersystemen in rekenonderwijs op de basisschool (bijdrage in het Engels)

Donderdag 25 november 13:30 tot 15:00 uur
Presentatoren: Anouk Wezendonk Brouwer, Bram Oonk

De laatste jaren is het gebruik van adaptieve leertechnologie op de basisschool sterk toegenomen. De eerste studies naar de effectiviteit van deze systemen lijken positief. Echter, de manier hoe leerkrachten adaptieve leertechnologie inzetten verschilt sterk. Er is nog niet veel bekend over hoe leerkrachten de data op het dashboard of resultatenweergeven vertalen naar didactische handelingen. Het is belangrijk om te onderzoeken hoe de adaptieve leertechnologie wordt ingezet op een manier die het leren ook daadwerkelijk versterkt. Na kwantitatief onderzoek, wordt er kwalitatieve data verzameld middels video-stimulated recall interviews om inzichtelijk te maken hoe leerkrachten adaptieve leertechnologie op een waardevolle manier kunnen inzetten tijdens het rekenonderwijs.