‘Je mist het sociale aspect bij het leren'

Student Marnix Academie met laptop

Net als voor de kinderen op de basisschool gaan ook de lessen voor onze studenten door. Ze volgen online les, maken thuis opdrachten en doen zelfstudie. En veel studenten blijven betrokken bij hun stageschool. We vroegen drie studenten naar hun ervaringen. “Ik vind het heel gaaf om te zien hoe er geïmproviseerd wordt. Het laat ons nadenken over de toekomst van het onderwijs.”

Jullie krijgen al drie weken onderwijs op afstand. Hoe vinden jullie dat het gaat?

Femke de Roos: “Onderwijs op afstand vind ik eigenlijk heel erg goed werken. Ik vind het bijvoorbeeld fijn dat ik nu niet hoef te reizen. Daarnaast kan ik zelf mijn dag indelen.”

Bart Gort: “Ik ben blij met de betrokkenheid van de docenten. Ze begrijpen heel goed dat dit een lastige periode voor ons is. Dat geldt voor henzelf natuurlijk ook. Ik mis het offline contact wel. Normaal wordt er tijdens de les een opdracht uitgelegd en is er nog de mogelijkheid om vragen te stellen. Dit gaat nu minder makkelijk.”

Sanne Bronkhorst: “Ondanks dat het voor iedereen even zoeken was, lopen de lessen via Teams prima. Petje af voor de docenten! Ik mis wel het contact met mijn studiegenootjes, dat maakt het studeren toch een stuk gezelliger.”

Ben je nu ook nog betrokken bij je stageschool?

Femke: “Mijn mentor en ik bellen iedere week even hoe alles gaat en ik deel lesideeën met de schoolopleider (ICO).”

Bart: “De online vergaderingen van de basisschool woon ik bij en ik bereid thuis onderwijs voor. Ik heb bijvoorbeeld een filmpje opgenomen dat ik via Google Classroom deel met de leerlingen. Maar ik mis het lesgeven in de klas waarbij je de leerlingen kan zien en zij mij. Je wilt kunnen zien wanneer een kind enthousiast wordt van een activiteit of juist afhaakt, omdat hij het te moeilijk vindt.”

Sanne: “Ik loop stage bij de kleuters en daar krijgen de kinderen elke maandag een pakketje binnen met online lesmateriaal. Zelf ben ik online op zoek naar activiteiten die aansluiten bij deze doelgroep, zodat mijn mentor die kan toevoegen aan het online werkpakket.”

Welk inzicht met betrekking tot onderwijs neem jij mee, ook na de corona-crisis?

Femke: “Ik vind het heel gaaf om te zien hoe er geïmproviseerd wordt. Het laat ons nadenken over de toekomst en of het onderwijs wat we nu geven niet anders kan.”

Bart: “Voor de corona-crisis had ik nog nooit van het programma Google Classroom gehoord. Ik heb gemerkt dat ik dit een handig middel is om bijvoorbeeld huiswerk of extra instructie aan te bieden aan kinderen die dat nodig hebben.”

Sanne: “Deze crisis laat ons mooi zien hoe belangrijk het sociale aspect is bij het leren. Ik denk dat we heel dankbaar mogen zijn dat kinderen in een normale situatie de ruimte krijgen om zich ook sociaal gezien verder te ontwikkelen.”