Zachte kracht

Veerkracht-zachte kracht

Afgelopen week mochten wij op het congres van de Eapril (European Association for Practitioner Research on Improving Learning) onze Leerkracht Veerkracht Toolkit presenteren in het kader van onze nominatie voor de Best Practice Award. Het presenteren van de toolkit, het kiezen van de juiste woorden daarbij en het selecteren van een passende tool, maakt dat je zelf ook weer reflecteert op je eigen ‘welzijn’ en veerkracht.

In de voorbereiding op deze nominatie hebben we een blog geschreven (1), een filmpje gemaakt (2) en de complete toolkit in het Engels vertaald: Teacher Resilience Toolkit (3).Tijdens de Eapril kregen we de kans om de Toolkit aan een breed internationaal publiek te presenteren: we hebben het onderzoek, de toolkit zelf maar ook de impact kunnen laten zien. Boven verwachting is er ook buiten ons eigen partnerschap heel veel vraag naar het materiaal. En gelukkig krijgen we ook reacties terug dat de tools bruikbaar zijn en ingezet worden bij het ondersteunen van leerkrachten in opleiding, bij het begeleider van zij-instromers en starters, maar ook als ondersteuning van teams. Daar zijn we trots op!

Helaas hebben we de prijs niet in ontvangst mogen nemen. We zijn echter met een goed gevoel naar huis gekeerd, want we hebben ontzettende veel (internationale) reacties gekregen op onze Toolkit. Uit deze reacties, maar ook uit het aantal sessies over Veerkracht en Welzijn op het congres zelf blijkt dat het een zeer actueel onderwerp is. Veerkracht en Welzijn leven en we zoeken met elkaar naar kleine, praktische, handzame instrumenten en tips om onszelf en elkaar te ondersteunen. En dat is nodig in de huidige drukke, verwarrende tijden waar tegenover elkaar staan normaler lijkt  dan naast elkaar staan.

Het presenteren van de toolkit, het kiezen van de juiste woorden daarbij en het selecteren van een passende tool, maakt dat je zelf ook weer reflecteert op je eigen ‘welzijn’ en veerkracht: hoe sta ik er zelf eigenlijk voor? Wanneer ben ik veerkrachtig en wanneer niet? In welke situaties ben ik het wel, en wanneer juist niet? En durf ik hulp te vragen, en zo ja aan wie dan?

In de donkere dagen voor kerst, die meestal ook erg druk zijn, loopt het werk wel eens over mijn en wellicht ook jouw schoenen. Een dierbare collega stelt dan altijd de volgende vraag aan mij: ben je wel lief genoeg voor jezelf? Met ander woorden, hoe staat het met je zelfcompassie (4)? Dit is altijd een passende vraag, maar zeker nu met Kerst en de betekenis van Kerst indachtig.

Bij de toolkit zit een bijlage met het gedicht ‘Zachte Kracht’ door collega Gerbert (en met een prachtige illustratie van Audrey). Dit gedicht is zo passend bij zelfcompassie en met zachte ogen naar jezelf kijken. Pak het er eens bij de komende dagen en lees het eens voor jezelf. Wat doet het met je? Wat roept het op? Wat betekenen de antwoorden op de vragen?

Laat dit gedicht je ‘helpen’ in de afronding van dit jaar.

Ik wens jullie allemaal rust en zachtheid de laatste dagen van 2024 en natuurlijk ook voor 2025.

Miranda Timmermans

  1. EAPRIL Award Nominee 3: Teacher Resilience Toolkit: Building a support network for (future) teachers within school-university partnerships - EAPRIL
  2. Filmpje Engels: Teacher Resilience Toolkit | Marnix Academie

Filmpje Nederlands: Leerkracht Veerkracht Toolkit | Marnix Academie

  1. Teacher Resilience Toolkit | Marnix Academie
  2. Voor meer over zelf-compassie, kijk dan eens naar de aanwijzingen op de eerste pagina van de toolkit.