Publicatiedatum:

Responsiviteit in de lerarenopleiding: onderzoek naar een gezamenlijk professionaliseringstraject van schoolopleiders en instituutsopleiders

Leraar basisonderwijs

In dit onderzoek bestuderen we responsief leerkrachtgedrag, waarbij in bijsturing van (storend) leerlinggedrag tegemoet gekomen wordt aan de emotionele behoeften van veiligheid en goed contact met leerlingen. We analyseren hoe een gedeeld professionaliseringstraject voor schoolopleiders en opleiders van de Marnix Academie met betrekking tot responsief leerkrachtgedrag kan bijdragen aan leren in co-creatie.

Doel

Aanleiding: er zijn aanwijzingen dat er een discrepantie bestaat tussen de begeleiding van pedagogisch handelen op de onderwijsinstelling en de praktijkscholen. Leraren-in-opleiding geven aan dat niet alleen de pedagogische handelingsadviezen maar ook het voorbeeldgedrag (de gedragsstrategieën) van de mentoren in de praktijk, regelmatig verschillen van de pedagogische handelingsadviezen van docenten op de onderwijsinstelling. Leraren-in-opleiding worden onzeker vanwege de verschillende manier van reageren op met name storend leerlinggedrag. 

Doel: samen professionaliseren met schoolopleiders en instituutsopleiders door voorbij de opleidingspraktijk te kijken, zodat het leerpotentieel op de grens tussen opleiding en praktijk nog beter benut wordt. Zo wordt niet alleen de continuïteit geborgd op het gebied van responsief handelen bij storend leerlinggedrag tussen opleiding en praktijk, maar dragen de inzichten ook bij aan hoe opleiders met elkaar kunnen professionaliseren vanuit een gedeelde grenspraktijk.  
 

Onderzoeksvraag

1.    Welke (dis)continuïteiten ervaren leraren-in-opleiding op het gebied van begeleiding vanuit opleidingsinstelling en praktijkscholen m.b.t. pedagogisch handelen in het omgaan met storend leerlinggedrag?
2.    Hoe beïnvloedt een gedeeld professionaliseringstraject gericht op leren in co-creatie door schoolopleiders en instituutsopleiders de begeleiding van leraren-in-opleiding m.b.t. hun pedagogisch handelen in het omgaan met storend leerlinggedrag?
 

Methode

Voor het beantwoorden van onderzoeksvraag 1 zullen interviews worden afgenomen met leraren-in-opleiding en schoolopleiders/mentoren en opleidingsdocenten.  

Voor het beantwoorden van onderzoeksvraag 2 zullen driehoek gesprekken gevoerd worden met opleidingsdocent, leraar-in-opleiding en schoolopleider/mentor. De opbrengsten hiervan worden onder andere gedeeld binnen het platvorm VONC. 
 

Resultaten

Onze verwachting is dat samen professionaliseren van opleiders leidt tot meer continuïteit op het gebied van begeleiding van leraren-in-opleiding m.b.t. hun pedagogisch handelen.

 

Hoe nu verder?

Onze verwachting is dat samen professionaliseren van opleiders leidt tot meer continuïteit op het gebied van begeleiding van leraren-in-opleiding m.b.t. hun pedagogisch handelen.

We hopen dat het onderzoek het volgende oplevert:
1.    Inzicht in continuïteiten en discontinuïteiten die leraren-in-opleiding ervaren op het gebied van responsief leerkrachtgedrag tussen opleiding en de praktijk. 
2.    Inzichten in leermechanismen van opleiders van de Marnix Academie en schoolopleiders/mentoren op basis van een gedeeld professionaliseringstraject.  
3.    Het verspreiden van kennis en ervaringen uit het onderzoek binnen en buiten het partnerschap POO. 
 

Thema('s)

Sociaal-emotionele ontwikkeling
Praktijkleren/stage
Samen opleiden

Eindproduct

Advies/aanbeveling

Dataverzamelingsmethode(n)

Focusgroep
Interview
Literatuuronderzoek

Context

HBO
Leraren-in-opleiding

Secretariaat Marnix Innovatiecentrum

Voor meer informatie over dit onderzoek kun je contact opnemen met het Marnix Innovatiecentrum, onderdeel van de Marnix Academie.

Contact