Publicatiedatum:

10-14 Onderwijs

Adviesgesprek schoolidentiteit

De scholenstichting Fectio biedt sinds het studiejaar 2020-2021 10-14 Onderwijs aan. Zowel Fectio en de Marnix Academie zijn nieuwgierig naar het welbevinden van de leerlingen in dit type onderwijs.

Ik denk dat het wel handig is als er meer 10-14 onderwijs bestaat. Waarom? Meer mensen zullen dit fijn vinden. (Leerling 10-14 Onderwijs Houten)

Doel

Poster Onderwijs 10-14 Houten

Onderzoeksvraag

Het doel van dit onderzoek was uitzoeken welke factoren van Onderwijs 10-14 Houten volgens de leerlingen van invloed zijn op hun welbevinden. 

De bijbehorende onderzoeksvraag luidt: Wat is het welbevinden van de leerlingen in Onderwijs 10-14 Houten? 

Methode

Bij dit onderzoek zijn leerlingen van Onderwijs 10-14 Houten bevraagd middels een zelfontworpen enquête. De vragen waren verdeeld in drie onderwerpen: 

  1. Tevredenheid, betrokkenheid en pedagogisch klimaat 
  2. Academisch zelfconcept 
  3. Executieve functies 

De uitkomsten hiervan vormden het startpunt voor een focusgroep interview met een aantal willekeurig geselecteerde leerlingen.

Resultaten

De resultaten van zowel de enquête als het focusgroep interview zijn drieledig: 

  1. Leerlingen geven aan dat het welkome en veilige gevoel binnen Onderwijs 10-14 Houten vooral vormgegeven wordt binnen de check-in en check-out, waarbinnen coöperatieve werkvormen een plaats hebben. 
  2. Er zijn leerlingen bij Onderwijs 10-14 Houten die nog spreken van percentages, cijfers of toetsen, ondanks dat Onderwijs 10-14 Houten wel bewust aandacht besteedt aan het formatief evalueren. 
  3. Leerlingen van Onderwijs 10-14 Houten geven aan dat ze bewust bezig zijn met hun eigen leerproces en eigen verantwoordelijkheid door onder andere het voeren van coachingsgesprekken. Daarnaast geven ze aan dat de executieve functies en het werken aan de doelen die tijdens de coachingsgesprekken besproken zijn, binnen de lessen duidelijk zichtbaar zijn. 

Tips en advies

Op basis van de resultaten van dit onderzoek konden drie aanbevelingen geformuleerd worden aan 10-14 Onderwijs Houten: 

  1. Check-in en check-out behouden en coöperatieve werkvormen als waardevol beschouwen. 
  2. Binnen Onderwijs 10-14 Houten de visie op formatief evalueren verder doorvoeren in de praktijk. 
  3. Coachingsgesprekken blijven voeren en de aandacht voor executieve functies vasthouden. 

Thema('s)

Inrichting onderwijs (10-14 & 0-13)

Status onderzoek

Afgerond

Soort publicatie

Onderzoeksrapportage

Eindproduct

Advies/aanbeveling

Dataverzamelingsmethode(n)

Enquête
Focusgroep
Interview

Context

PO Bovenbouw
VO

Betrokken onderzoekers

Betrokken onderzoeksgroep(en)

POO onderzoeksgroep (R&D, Proeftuin, LWG)

Secretariaat Marnix Innovatiecentrum

Voor meer informatie over dit onderzoek kun je contact opnemen met het Marnix Innovatiecentrum, onderdeel van de Marnix Academie.

Contact