Michelle over de master Onderwijs & Technologie: "Technologie is de toekomst!"

master onderwijs en technologie michelle

Michelle van Epen werkt vier dagen per week als leerkracht van groep 7 op Openbare Basisschool De Venen in Reeuwijk. Ze wilde altijd al een masteropleiding doen. Dat werd de Master Onderwijs & Technologie van de Marnix Academie. ‘Alles wat met technologie te maken heeft, spreekt mij aan. Technologie kan veel toegevoegde waarde bieden in je lessen. Ik kijk er nu al naar uit om als aankomend expert mijn kennis en inzichten met collega’s op school te delen, en wie weet ook anderen te inspireren!’

De Week van de Mediawijsheid is een bekend fenomeen op school. Ook zoeken leerlingen regelmatig iets op via het internet. Maar het gaat een stap verder om te onderzoeken hoe je technologie goed kunt toepassen binnen het onderwijs en te leren wat de ethiek erachter is. Michelle: ‘Technologie is de toekomst. De kinderen die wij opleiden, hebben straks beroepen die nu nog niet bestaan! Al op de middelbare school volgde ik met veel plezier het vak Informatica. Nu mag ik mijn tanden in het onderwerp Onderwijs & Technologie zetten, samen met andere masterstudenten. Het is een verouderd beeld dat dat vooral mannen  zijn; in mijn groep is het zeker fifty-fifty.’

Minecraft en podcasts

Ze zette al eens Minecraft in binnen een van haar lessen en is druk bezig met podcasts maken voor school. Informerende podcasts over bijvoorbeeld de instroom van nieuwe leerlingen of over het voorlopig advies. Michelle: ‘Collega’s volgen dit met interesse, maar voor veel van hen zijn nieuwe technologieën en gamebased learning nog een ver-van-hun-bed-show; het ligt buiten hun comfortzone. Eén collega houdt zich volop bezig met digitale geletterdheid, met hem is het fijn sparren. Maar hoe leuk is het als ik straks, met deze master op zak, ook andere collega’s kan meekrijgen in de waardevolle opbrengsten van technologie binnen het onderwijs.’

Gamebased learning

Het eerste semester van de master stond in het teken van het ontdekken van allerlei nieuwe technologieën. Ze experimenteerde in haar eigen lessen met gamification en gamebased learning. Michelle: ‘Leerlingen zijn vaak al twintig stappen verder dan jij bent. Zij zijn zo gewend aan technologie in hun dagelijks leven. Ik gaf mijn leerlingen de opdracht om in Minecraft iets te ontwerpen om de oceaan mee op te ruimen. Door hen te laten uitleggen hoe het werkt, wordt je band meteen sterker. Voor een andere opdracht bouwde ik een online escaperoom in OneNote. De inzichten die ik daarbij opdeed, deelde ik meteen met mijn collega’s op school.’ Op het moment van spreken is ze bezig met het tweede semester, waarin ethiek centraal staat. Michelle: ‘Wat vinden we van een adaptief leersysteem? En hoe werkt learning analytics?

Direct praktisch toepasbaar

Daarnaast deelt ze veel met haar medestudenten. Michelle: ‘Je duikt echt samen de leerkuil in. Super leuk! Er komt een breed publiek op de master af, ook leerkrachten uit het voortgezet onderwijs, het speciaal onderwijs of het hbo, en mensen met een bovenschoolse functie. Dat maakt het leuk sparren tijdens de colleges. De docenten denken trouwens ook erg goed met je mee, over hoe bepaalde technologieën het best werken binnen je onderwijs. Dat vind ik een groot voordeel van deze master: je leert op universitair niveau denken én je nieuwe kennis en vaardigheden zijn direct praktisch toepasbaar.’

‘Technologie wint het nooit van de dialoog’

Meteen al bij de start van de master sprak één boek haar bijzonder aan: Learning first, technology second. Michelle: ‘Technologie is geen doel op zich, maar moet toegevoegde waarde bieden.’ Ook stuitte ze op een mooie quote: ‘De technologie wint het nooit van de dialoog’. Michelle: ‘Je zult altijd kritisch moeten blijven bekijken hóe je iets inzet. Juist die kritische blik krijg je al tijdens deze opleiding mee.’ De master laat haar ook kritisch naar zichzelf kijken. Michelle: ‘Wie ben ik? En waar sta ik voor? Dat heb ik vanuit verschillende perspectieven onderzocht. Ik heb onder meer mijn beste vriendin, een aantal leerlingen en de directeur van mijn school om hun input gevraagd. Best spannend was dat. Die informatie analyseer je, om er vervolgens theorieën aan te koppelen.’    

Groeiend enthousiasme

Op dit moment is ze alle mogelijkheden van Microsoft Teams aan het ontdekken. De directie steunde haar al van harte om deze masteropleiding te gaan volgen. Ook haar collega’s worden nu steeds enthousiaster. Michelle: ‘Er komen steeds meer schaapjes over de dam!’ Op de langere termijn zou ze graag collega’s adviseren bij technologische vraagstukken of wie weet een bovenschoolse adviesrol aannemen. Maar eerst de master afronden. ‘En wie weet een keer met leerlingen sámen een podcast maken!’  

Wil je meer weten over de Master Onderwijs en Technologie? Lees meer over de master of meld je aan voor een voorlichting