Adviseurs Onderwijscentrum in Japans-Nederlandse webinar over Lesson Study

Lesson Study

Adviseurs van het Marnix Onderwijscentrum (MOC) werken op 4 maart als expert mee aan een Japans-Nederlandse webinar over Lesson Study en de toepassing van het ALACT-model van prof. Dr. Korthagen. De experts van het MOC zijn Henk Logtenberg, Martine van Schaik, Marjolijn Peltenburg en Elizabeth Rigg.

Lesson Study is een in Japan ontwikkelde gestructureerde , integrale methode om te werken aan de professionalisering van leraren. Een Lesson Study-cyclus bestaat uit zes stappen: (1) een onderwerp selecteren en doelen stellen; (2) onderzoek; (3) het lesplan ontwerpen; (4) de onderzoeksles uitvoeren terwijl de collega’s meekijken; (5) de les gezamenlijk nabespreken; en (6) kennis delen.

Voor de nabespreking wordt in Japan gewerkt aan verdere toepassing van het ALACT-model, het reflectiemodel ontworpen door prof.dr.Korthagen. In het bijzonder zijn er de simulatielessen op hogescholen en universiteiten, waarbij studenten de rol van een leerling in een les aannemen en deelnemen aan de nabespreking daarvan. Tijdens de nabespreking dragen studenten vanuit het standpunt van een leerling over wat de ervaringen en gedachten tijdens de les waren. Het doel hiervan is het vinden van de punten waarop de waarneming van de docent verschilt, zodat daarmee een diepere zelfreflectie verwezenlijkt kan worden.
Tijdens de webinar presenteren twee Japanse universiteiten hun vindingen aan de hand van casus, waarna advies wordt gegeven door de Nederlandse Lesson Study experts. Tolken zorgen ervoor dat de webinar voor zowel Japanse als Nederlandse geïnteresseerden is te volgen.
Datum: Donderdag 4 maart 2021 9:00 - 11:00 uur

Programma    
Het programma wordt uitgevoerd met opeenvolgende vertolking (NL/JP) 

  1. Projectbeschrijving door Yoshimi Okumura(Hyogo University of Teacher Education)
  2. Benadering van de nabespreking in dialoogvorm van simulatielessen door Tokyo Gakugei University (Graduate School)    Takahiro Watanabe & Graduate Students (Tokyo Gakugei University)
  3. Benadering van de nabespreking in dialoogvorm van simulatielessen door Hyogo University of Teacher Education (Graduate School)    Yoshimi Okumura & Graduate Students(Hyogo University of Teacher Education)
  4. Recensie van de twee benaderingen door Lesson Study experts Henk Logtenberg, Martine van Schaik, Marjolijn Peltenburg & Elizabeth Rigg
  5. Vraag-en-antwoordsessie    


Locatie: Online (Zoom Webinar)

Aanmelding
Aanmelden kan via de onderstaande website. Na uw aanmelding ontvangt u een link voor deelname per e-mail. De uiterste aanmelddatum is 28 februari 2021.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc-5JHxPS0VMAndnJBqbKICQUvjU7yoT34SIzFmD6adasuBfw/viewform?usp=sf_link 

Maximum aantal deelnemers: 500 personen

Deze bijeenkomst geldt tevens als eindpresentatie van het gezamenlijk onderzoek in het kader van “Fusie van Theorie en Praktijk” door Hyogo University of Teacher Education, onderzoekstitel “Ontwikkeling van vakkenpakketten die bijdragen aan de competentieontwikkeling van docenten in het tijdperk van Society 5.0” met als hoofdonderzoeker Yoshimi Okumura.