Hoe houden we goede leraren en onderwijspersoneel in school?

Deeltijdstudent Rosanne Woudt

Goed personeel in je schoolteam houden is belangrijk in een tijd van grote personeelstekorten. Maar wat maakt dat leraren zich voor langere tijd aan een school verbinden? In het innovatielab Schoolblijvers van de PO-Raad gaat deeltijdstudent Rosanne Woudt op zoek naar kansen en ideeën hiervoor. Het innovatielab is een 6-daags evenement, verspreid over 3 maanden, waarin ze samen met een groep van 55 professionals aan de slag gaat met bovenstaande vraag. In deze blog vertelt ze er meer over.

Vanuit haar vorige baan was Rosanne al bekend met innovatiesessies. “Ik heb eerder gezien hoe waardevol het is als je met een diverse groep over een probleem nadenkt: als je eerst een duidelijk probleem en een probleemeigenaar hebt en daar samen met creatieve werkvormen mee aan de slag gaat”, geeft ze aan. 

De overstap naar het onderwijs

Vorig jaar heeft Rosanne er bewust voor gekozen om over te stappen naar de onderwijssector. “Het is een sector die veel mensen juist verlaten. Ik zie dat nu ook in de praktijk: stagiaires die op de dag zelf worden ingevlogen of klassen die langere tijd thuiszitten omdat er geen leraren zijn. Terwijl school zo belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen! Niet alleen op het cognitieve vlak, maar juist ook op sociaal-emotioneel gebied: dat ze klasgenoten zien, dat ze ritme hebben, dat ze zich kunnen verwonderen en leren, dat ze vriendschappen sluiten, ruzie maken en weer oplossen, dat ze ontdekken wie ze zijn en wie de ander is, dat ze lachen en soms huilen, dat ze met elkaar een gemeenschap zijn, dat ze samen een klas zijn. Ik vind het daarom ontzettend belangrijk om mee te werken aan dit traject”, vertelt ze met passie.   

Inspirerende en creatieve sessies 

Rosanne vindt het essentieel om juist als nieuweling in de onderwijswereld haar ervaringen tijdens het innovatielab te delen en om te leren van én met elkaar. Het motto van de sessies inspireert haar: ‘als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg (Albert Einstein)’. “Door samen te werken met onderwijsprofessionals en wilde ganzen (red. mensen uit andere sectoren die geen kennis hebben van het probleem) merk ik dat we nieuwe ideeën en oplossingen bedenken. Het traject zit bovendien vol met creatieve werkvormen, wat mij betreft een topcombinatie”, benadrukt ze. 

Een waardevol traject 

Ze beschouwt het innovatielab als waardevol, voor zichzelf en de maatschappij. “Ik vind het enorm boeiend om uit te zoomen en van een afstand te kijken naar het onderwijs en tegelijkertijd werkelijks de praktijk aan den lijve te ondervinden. Ook vindt Rosanne het fijn dat ze met haar deelname een bijdrage kan leveren aan de onderwijssector. “Op deze manier kan ik bijdragen aan ideeën en kansen om van huidige docenten en nieuwe docenten ‘schoolblijvers’ te maken. Zodat mijn klasgenoten en ik over een aantal jaren nog steeds kunnen genieten van de glimmende oogjes van leergierige kinderen”, zegt ze enthousiast.

De belangrijkste opbrengsten

Tot nu toe vonden er drie sessies van het innovatielab plaats. De eerste sessie was een kick-off bijeenkomst, waarin de deelnemers kennismaakten met elkaar en ze de urgentie van het probleem schetsten. In de tweede sessie gingen ze de diepte in. Ze stelden de meest prangende knelpunten binnen het behouden van leraren vast:   
-    Hoe kunnen we de werkdruk verlagen door de onzin uit het onderwijs te schrappen? 
-    Hoe kunnen we de autonomie van de leraar vergroten? 
-    Hoe maken we van de leraar de ultieme teamspeler?
-    Hoe kunnen we aantrekkelijke loopbaanpaden maken?
In de derde sessie stonden de stakeholders centraal en doken ze in de belevingswereld van de doelgroepen. 

Wil je meer weten over dit innovatielab? Bekijk de artikelen, video en/of podcastserie. Heb je binnenkort een eigen creatieve denksessie? Maak gebruik van de ideekiller-poster, een handige tool om al je collega’s bewust te maken van ideekillers en -boosters.