Leerkracht in het zonnetje

Leerkracht zonnetje

De vakantie staat voor de deur en daarom een zomerse blog waarin ik de leerkracht in het zonnetje zet. Ik doe dat in deze blog door alle (aanstaande) leerkrachten en begeleiders van aanstaande en startende leerkrachten een welverdiende vakantie toe te wensen. Het is jullie meer dan gegund! In dit blog vind je drie publicaties die me de afgelopen weken op de een of andere manier geïnspireerd of geprikkeld hebben, ook in het kader van samen opleiden.

De eerst publicatie betreft het Beroepsbeeld van de leraar (1). Dit beroepsbeeld is na een jarenlang intensief traject tot stand gekomen. En het was nodig. Nodig omdat elk zichzelf respecterende beroepsgroep een beroepsbeeld heeft wat getuigt van professionaliteit. En het is knap werk. Knap omdat aan de totstandkoming meer dan 6000 leraren uit alle sectoren hebben meegewerkt. Er is dus breed draagvlak voor wat leraren in alle sectoren doen en gemeenschappelijk hebben. Tegelijkertijd roept juist dat bij mij ook veel vragen op. Waarom wordt er geen toekomstvisie geschetst, een beeld waarmee je een toekomstige generatie enthousiasmeert voor het beroep…. waarmee je het beroep van leerkracht midden in de veranderende maatschappij plaatst…. Ik ben nieuwsgierig hoe er binnen ons partnerschap aangekeken wordt tegen dit nieuwe beroepsbeeld en haar toekomstbestendigheid ,  wat onze studenten ervan vinden en hoe opleiders en begeleiders er tegenaan kijken. Op een rustig moment tijdens de vakantie eens op reflecteren?

Een tweede publicatie die me geraakt heeft is het boek ‘Lerarentekort, pleidooi voor vakmanschap’ van Bulterman (2). En inderdaad met een sterk pleidooi voor het waarderen van het vakmanschap van leerkrachten als echte professionals in de praktijk. Bulterman legt op een heldere manier voor mij de moeilijkheid bloot met termen als koppelen van theorie en praktijk, toepassen van de theorie in de praktijk, gebruik maken van onderzoeksresultaten. Dat is echt makkelijker gezegd dan gedaan…. En ja, misschien is dit een open deur… maar blijkbaar lukt het toch nog niet voldoende om dat te veranderen. Ik zie dit boek voor partnerschappen, voor mij als lector ook als een sterk pleidooi voor echt SAMEN opleiden, voor SAMEN professionaliseren, voor SAMEN onderzoeken, met andere woorden voor het voortdurende voeren van het betekenisvolle gesprek en dan samen leren en ontwikkelen. Alleen dan waarderen we de leerkracht en diens vakmanschap oprecht.

Een derde publicatie is heel praktisch, ‘Het zakboek voor het begeleiden van startende leraren en zij-instromers’ van Karin Wessel. Het boek is voor begeleiders en geeft handreikingen hoe ze aan kunnen sluiten bij de eigen kracht van de startende leraren en zij-instromers, bij de vragen die ze hebben, hun zoektocht in een nieuwe professionele identiteit en vooral ook de kwaliteiten die ze meebrengen. Het zet de leerkracht centraal. Vanuit dat perspectief is het zakboek veel breder te gebruiken binnen samen  opleiden. Ik zie vooral ook veel linkjes met waar we binnen ons partnerschap en partnerschappen in het algemeen mee bezig zijn: het creëren van samenhang tussen leren op de werkplek en op de opleiding, het vormgeven van flexibel of beter: responsief opleiden en zeker ook bij het borgen van de kwaliteit van opleiden en inductie. Een idee om van dit zakboek een handboek te maken?

Drie publicaties die de leerkracht centraal stellen…..Die aanzetten tot reflectie….En die de moeite waard zijn om tijdens of na de vakantie te lezen en met elkaar als onderwijsprofessionals te bediscussiëren.

De leerkracht in het zonnetje: een mooie kop om mee de zomer in te gaan.

Succes met de laatste loodjes, een mooie ontspannen zomer en volgend schooljaar weer alle hens aan dek voor onze (toekomstige) collega’s.

Warme groet,

Miranda

De voetnoten verwijzen naar de volgende bronnen – de moeite van het lezen waard:

  1. Actueel | Lerarenorganisaties presenteren Beroepsbeeld Leraar - Platform Samen Opleiden
    Vergeet ook niet de bijlage te lezen!
  2. Het lerarentekort, pleidooi voor vakmanschap van Jacqueline Bulterman, 2023
  3. Het zakboek voor het begeleiden van startende leraren en zij-instromers van Karin Wessel, 2024