Publicatiedatum:

BIP SEE-ing a better world 2023

Master Vitaliteit Professionaliteit

In dit flankerend onderzoek werd gekeken naar de sleutelfactoren van het Blended Intensive Programma (BIP) met de titel 'SEE-ing a better world' ('SEE'=Social Entrepreneurship Education), waarin leraren in opleiding vertrouwd raken met zowel de kenmerken van Leren Sociaal te Ondernemen alsook de praktische implementatie hiervan in hun onderwijspraktijk. In samenwerking met vijf hogescholen uit Nederland, Finland, Oostenrijk, Tsjechië en België werd het programma alsook het onderzoek ontwikkeld en uitgevoerd.

Don't underestimate children!

Doel

The Blended Intensive Programme (BIP) ‘SEE-ing a Better World’ aims to familiarize student teachers with both the characteristics of SEE and its practical implementation in their teaching practices. By determining key factors for an international learning programme in which student teachers develop SEE competences, this research contributes to the improvement of teacher education about SEE. Moreover, the international character of this programme will also enhance the understanding of different perspectives and practices of SEE in general and of developing new ideas and creating value in the field of sustainable development in particular.

Het Blended Intensief Programma (BIP) 'SEE-ing a Better World' heeft tot doel om leraren in opleiding vertrouwd te maken met zowel de kenmerken van Leren Sociaal te Ondernemen (Social Entrepreneurship Education, afkorting SEE) als de praktische implementatie ervan in hun onderwijspraktijk. Door het bepalen van sleutelfactoren voor een internationaal leerprogramma waarin leraren in opleiding SEE-competenties ontwikkelen, draagt dit onderzoek bij aan de verbetering van het onderwijs in sociaal ondernemerschap. Bovendien zal het internationale karakter van dit programma ook het begrip van verschillende perspectieven en praktijken van Leren Sociaal te Ondernemen in het algemeen vergroten en het ontwikkelen van nieuwe ideeën en het creëren van waarde op het gebied van duurzame ontwikkeling in het bijzonder bevorderen. 

Onderzoeksvraag

Currently, little is known about designing an international programme for students teachers in which they develop their SEE competences. This research addressed this knowledge gap. The overarching research question is: ‘According to the students teachers, what are key factors for an international learning programme in which student teachers develop SEE competences?’ 

Op dit moment is er weinig bekend over het ontwerpen van een internationaal programma voor leraren in opleiding waarin ze hun SEE-competenties ontwikkelen. Dit onderzoek heeft zich op deze kennisleemte gericht. De overkoepelende onderzoeksvraag luidt: 'Wat zijn volgens de leraren in opleiding de belangrijkste factoren voor een internationaal leerprogramma waarin zij hun SEE-competenties kunnen ontwikkelen?'

Methode

In order to answer the research question and to accomplish research-informed educational innovation, a flanking research (Vermunt, 2021) has been conducted. Both quantitative and qualitative data were collected from the 24 students enrolled in the programme. Most of them are in their second or third year of teacher education. Half of them have already international experience. Perceptions were measured by two questionnaires, before and after the programme, with Likert scale items and open questions. Students’ perception of their development process and the evolution of their ideas and insights were collected by students’ individual use of a reflection diary according to the method described by Altrichter et al. (2018).  Students continuously wrote in their diary. The diaries inevitably reveal gaps in the programme and enable development of a subsequent BIP (Holy & Altricher 2011, in: Altrichter et al., 2018). For deepening the understanding of the questionnaire data, the diaries will be compared with the outcomes of the questionnaires. Online surveys were collected before and after the programme. Diaries were kept by students during the programme. Survey data have been analyzed by the use of SPSS; qualitative content analysis was used for analyzing the diaries.

Om de onderzoeksvraag te beantwoorden en onderwijsinnovatie op basis van onderzoek te realiseren, is er een flankerend onderzoek uitgevoerd (Vermunt, 2021). Zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevens werden verzameld van de 24 studenten die ingeschreven waren voor het programma. De meesten van hen zitten in hun tweede of derde jaar van de lerarenopleiding. De helft van hen heeft al internationale ervaring. Percepties werden gemeten aan de hand van twee vragenlijsten, voor en na het programma, met Likertschaalitems en open vragen. De perceptie van de studenten over hun ontwikkelingsproces en de evolutie van hun ideeën en inzichten werden verzameld door het individuele gebruik van een reflectiedagboek door studenten, volgens de methode beschreven door Altrichter et al. (2018). Studenten schreven gedurende het programma in hun dagboek. De dagboeken onthulden onvermijdelijk hiaten in het programma en maakten een verbeterslag in de ontwikkeling van een volgend BIP mogelijk (Holy & Altricher 2011, in: Altrichter et al., 2018). Om het begrip van de enquêtegegevens te verdiepen, werden de dagboeken vergeleken met de uitkomsten van de vragenlijsten.

Resultaten

Conclusions based on the questionnaires and diaries shows that visits to primary schools, working in international groups and creative working methods seems to be key factors for an international learning program in which student teachers develop SEE competencies​. Analyzing the students’ development of the 4Cs, we can say that:​

  • Students' creative thinking was strengthened by open-ended activities.​
  • At the level of communication, we saw that encouraging students to step outside their comfort zones, leads to engagement and stimulated peer communication.​
  • The development of collaboration was experienced as students harnessed the strengths of their peers, recognizing their ongoing development and embracing a shared responsibility for collective goals..​
  • The development of critical thinking was to a limited extend and mainly focused on the situation.​

Conclusies op basis van de vragenlijsten en dagboeken laten zien dat bezoeken aan basisscholen, werken in internationale groepen en creatieve werkwijzen sleutelfactoren lijken te zijn voor een internationaal leerprogramma waarin leraren in opleiding SEE-competenties ontwikkelen Bij het analyseren van de ontwikkeling van de 4C's bij de studenten kunnen we zeggen dat:

  • Het creatieve denken van studenten werd versterkt door open activiteiten met onbeperkte mogelijkheden.
  • Op het gebied van communicatie zagen we dat het aanmoedigen van studenten om buiten hun comfortzone te treden, leidt tot betrokkenheid en de peer-communicatie stimuleert.
  • Studenten ervaarden een ontwikkeling in hun samenwerking doordat zij de sterke punten van hun medestudenten benutten, hun voortdurende ontwikkeling erkenden en een gedeelde verantwoordelijkheid voor collectieve doelen omarmen.
  • Bewijs voor de ontwikkeling van het kritisch denken bij de studenten was beperkt.

Tips en advies

Suggestions to improve the Blended Intensive Programme: ​

  • Share more good examples of Social Entrepreneurship education in practice,​
  • Add more visits to primary schools where SEE is implemented in education; ​
  • Give critical thinking as competence more attention in the programme.​

Suggesties ter verbetering van het Blended Intensief Programma:

  • Deel meer goede voorbeelden van onderwijs in sociaal ondernemerschap in de praktijk om studenten te inspireren en te laten zien hoe Leren Sociaal te Ondernemen succesvol kan worden geïmplementeerd.
  • Voeg meer bezoeken toe aan het programma van basisscholen waar SEE wordt toegepast in het onderwijs, zodat studenten direct kunnen zien hoe SEE in de praktijk werkt en welke impact het heeft.
  • Geef meer aandacht aan kritisch denken als competentie in het programma door specifieke activiteiten of opdrachten toe te voegen die studenten uitdagen om hun kritische denkvaardigheden te ontwikkelen en toe te passen in verschillende contexten.

Hoe nu verder?

Dit flankerend onderzoek naar de sleutel factoren voor een BIP waarin leraren in opleiding SEE-competenties ontwikkelen, heeft inzicht verschaft in deze cruciale aspecten. De gegevens uit de studentendagboeken boden bovendien inzicht in de diverse perspectieven en praktijken met betrekking tot het Leren Sociaal te Ondernemen tussen de verschillende deelnemende landen. Daarnaast zijn er nieuwe ideeën ontstaan die zullen worden geïmplementeerd in het BIP dat gepland staat voor het voorjaar van 2024 in Brno, Tsjechië.

Thema('s)

Burgerschap
Sociaal ondernemen
Motivatie
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Onderzoekend leren
Samenwerkend leren
Leren van elkaar
Schoolontwikkeling

Status onderzoek

Afgerond

Soort publicatie

Onderzoeksrapportage

Eindproduct

Advies/aanbeveling

Dataverzamelingsmethode(n)

Anders
Enquête

Context

HBO
Leraren-in-opleiding

Secretariaat Marnix Innovatiecentrum

Voor meer informatie over dit onderzoek kun je contact opnemen met het Marnix Innovatiecentrum, onderdeel van de Marnix Academie.

Contact