Lectoraat Leren en Innoveren

Over de lector

Dr. Arienne van Staveren is Lector Leren en Innoveren bij de Marnix Academie (Radiant). Zij werkt samen met de leden van de lectoraatsgroep aan de vraag naar borging en verduurzaming van innovaties. Zij is opgeleid als beeldhouwer en later als socioloog en gepromoveerd op grensoverschrijdend samenwerken bij veranderen en innoveren. Als veranderkundige werkt zij aan vraagstukken met een maatschappelijk karakter. Om deze richting te geven, zoekt zij naar handelingsmogelijkheden van betrokkenen en probeert zij inzichten die tijdens het werken aan vernieuwing ontstaan, methodisch te bevragen en beschikbaar te krijgen voor anderen. Eerder was zij bestuurder van het Landelijk Expertise centrum Sociale Interventie en programmamanager bij Sioo, interuniversitair centrum voor Organisatie- en veranderkunde.

Lectoraatsgroep

De lectoraatsgroep Leren en Innoveren bestaat uit acht leden: zeven (docent)onderzoekers en de lector. Drie (docent)onderzoekers zijn werkzaam bij de Marnix Academie, één bij Ipabo, één bij Hogeschool de Kempel en één bij Hogeschool KPZ.  Vier van hen zijn gepromoveerd en vervullen een rol binnen de master. Alle leden brengen voor het lectoraat relevante en verschillende expertise mee en zijn nieuwsgierig hun scope te verbreden en te verdiepen en het overkoepelende thema van deze lectoraatsperiode verder te ontwikkelen. De diversiteit van de lectoraatsgroep is daarmee congruent in het streven naar optimale diversiteit als belangrijke bron voor vernieuwing.

Onderzoeksthema

In het lectoraat Leren en Innoveren staat het thema verduurzamen van innovaties centraal.  
Visie en facilitering zijn noodzakelijk voor succesvolle en duurzame innovatie, maar daarnaast is het sociaal kapitaal van een schoolorganisatie een belangrijke innovatiekracht in het werken aan een organisatiecultuur waarin innovaties kunnen gedijen.  Verder spelen goed werkende samenwerkingen een cruciale rol waarin onderwijsprofessionals elkaar vinden voor de uitwisseling van expertise, sociale steun en passie (cf. Lin, 2001; Storberg, 2002). Het zijn deze condities in onderwijsinnovatie die in het lectoraat Leren en Innoveren onderzocht worden, met speciale aandacht voor het ‘eigen maken’ van vernieuwing door organisaties en individuen.   

Samenwerking 

Marnixacademie werkt met drie andere Radiant partner-hogescholen samen in de lectoraatsgroep (de Kempel, Ipabo en KPZ). In het project onderwijsambassadeurs werkt het lectoraat samen met de PCOU. In het project Inclusief onderwijs in een meertalige context werkt het lectoraat samen met Hogeschool Utrecht, Fontys Hogeschool en Stenden Hogeschool. Onderzoek vindt samen met het werkveld plaats. 

Onderwijs

Het lectoraat Leren en Innoveren is gekoppeld aan de gelijknamige master Leren en Innoveren (MLI). Deze master is een samenwerkingsverband binnen Radiant van monosectorale hogescholen waarbij de Marnix Academie penvoerder is. De radiantpartners die in de MLI samenwerken (de Kempel, Ipabo en KPZ) participeren ook in het lectoraat.  De lector is als academic director verbonden aan de master Leren en Innoveren.

Impact

Het Lectoraat Leren en Innoveren heeft in haar eerste jaar vooral ingezet op kwartier maken, het ontwikkelen van de focus ‘Het verduurzamen van innovaties’, het formeren en organiseren van een lectoraatsgroep en het academic directorschap van de gelijknamige master. Het tweede jaar is de lectorale rede geschreven en uitgesproken, zijn onderzoeksprojecten gedefinieerd en is gewerkt aan een essaybundel. Daarnaast zijn er verschillende artikelen geschreven en bijdragen geleverd aan bundels en congressen. In het derde nu lopende jaar is de essaybundel verschenen, zijn podcasts gemaakt, hebben onderzoeksprojecten verder vorm gekregen en wordt gewerkt aan een internationale publicatie over onderzoekend innoveren. 

Contact

Wil je meer weten over het lectoraat Leren en Innoveren? Neem dan contact op met Arienne van Staveren: a.vanstaveren@hsmarnix.nl

Publicatie- en productenoverzicht

Staveren, A. van (2020). H1. Actieonderzoek Kurt Lewin in: Ruijters M. en R. Simons, Canon van leren en ontwikkelen, herziene uitgave, Uitgeverij Kluwer.

Staveren, A. van (2020). Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg, Sensire en Surplus/ LOC, Utrecht.

Staveren, A. van (2020). Verduurzamen van innovaties, O&O no. 2, 2020.

Staveren, A. van (2018). Oh, verlorene waar zijt gij, Onderzoek naar vroegsignalering en voorzorg kwetsbare daklozen, uitgave Stichting onderdak.

Staveren, A. van (2019). Van innovatie naar duurzame verandering, lectorale rede, uitgave Marnix Academie.