Pedagogisch professional Marieke werkt in een kindcentrum, zowel in de opvang als in het onderwijs. ’s Ochtends begint ze haar werkdag in de peutergroep. Wanneer deze kinderen naar huis gaan, gaat zij door naar de kleuters, waar ze de kringactiviteiten doet. Ook begeleidt ze op school leerlingen met Nederlands als tweede taal (NT2) en is ze na schooltijd op de buitenschoolse opvang (BSO) aan het werk. Op deze manier heeft Marieke zicht op de gehele ontwikkelingslijn van kinderen en is ze een vertrouwd gezicht voor kinderen en ouders. Marieke werkt op deze manier als ‘verbindende schakel’ tussen onderwijs en opvang.
De rol, de typische scharnierfunctie, die Marieke vervult is vandaag de dag nodig in kindcentra, maar ook in scholen en kinderopvang. Er moeten immers professionals zijn die de twee ‘werelden’ van onderwijs en opvang bij elkaar brengen, die zorgen voor samenwerking en verbinding zodat alle kinderen zich goed kunnen ontwikkelen. Meer met elkaar samenwerken en de inzet van een nieuwe professional zoals Marieke, zijn innovatieve veranderingen die plaatsvinden binnen bestaande structuren. De voorheen zo duidelijke rollen en grenzen binnen organisaties, vervagen nu steeds meer en dat roept uiteraard vragen op. Want hoe zet je zo iemand duurzaam in? En wat is de meerwaarde van deze manier van (samen)werken?
Het essay Over de grenzen heen kijken is het eerste essay in de bundel Borgen van innovaties of blijvend vernieuwen? Verkenningen naar duurzaam veranderen in het onderwijs en daarbuiten, dat in april 2021 door de Marnix Academie is uitgegeven.
Het essay is gratis te downloaden door hieronder het formulier in te vullen. Je ontvangt dan binnen een uur een e-mail met de link om het essay te downloaden.
Auteur: Emma Nitert