Borgen van innovaties of blijvend vernieuwen?
Essaybundel over duurzaam innoverenDeze bundel met 8 essays verkent wat er nodig is om innovaties duurzaam onderdeel te laten worden van de dagelijkse praktijk in het onderwijs en daarbuiten. De auteurs onderzoeken hoe borgen, verankeren en bestendigen geen losse stappen aan het einde van een innovatieproces zijn, maar een integraal onderdeel vormen van leren en vernieuwen binnen organisaties.
In de essays staat niet het zoeken naar één allesomvattend antwoord centraal, maar het ontdekken van lokale inzichten, beproefde praktijken en werkzame manieren van denken. Zo biedt de bundel een rijke verkenning van wat duurzaam veranderen vraagt van teams en organisaties. De essays zijn geschreven door leden van de onderzoeksgroep van het lectoraat Leren Innoveren (Marnixacademie/Radiant).
Borgen van innovaties of blijvend vernieuwen
Verkenningen naar duurzaam veranderen in het onderwijs en daarbuiten
ISB: 9789083153902
Prijs: €25,-
Bestel de bundel
Borgen van innovatie of blijvend vernieuwen
Download de essays
Essay 2: ''Opeens wordt iets anders gevraagd''
Het essay “Opeens wordt iets anders gevraagd” is het tweede essay in de bundel Borgen van innovaties of blijvend vernieuwen? Verkenningen naar duurzaam veranderen in het onderwijs en daarbuiten, dat in april 2021 door de Marnix Academie is uitgegeven.
Het essay is hier gratis te downloaden.
Auteur: Loek Schoenmakers
Essay 3: Burgerschapsvorming is leren omgaan met onzekerheden
Het essay Burgerschapsvorming is leren omgaan met onzekerheden is het eerste essay in de bundel Borgen van innovaties of blijvend vernieuwen? Verkenningen naar duurzaam veranderen in het onderwijs en daarbuiten, dat in april 2021 door de Marnix Academie is uitgegeven.
Het essay is hier gratis te downloaden.
Auteur: Hüseyin Susam
Essay 4: De morele dimensie van onderwijsvernieuwing
Voordat ik aan mijn vragen over de zorg voor goed onderwijs toekom, ga ik eerst in op mijn ervaring als onderwijsmens en wat ik in de praktijk ben tegengekomen.
Het essay De morele dimensie van onderwijsvernieuwing is het eerste essay in de bundel Borgen van innovaties of blijvend vernieuwen? Verkenningen naar duurzaam veranderen in het onderwijs en daarbuiten, dat in april 2021 door de Marnix Academie is uitgegeven.
Het essay is hier gratis te downloaden.
Auteur: Ton Bruining
Essay 5: Duurzaam veranderen kan niet zonder kwaliteitscultuur
Het essay Duurzaam veranderen kan niet zonder kwaliteitscultuur is het eerste essay in de bundel Borgen van innovaties of blijvend vernieuwen? Verkenningen naar duurzaam veranderen in het onderwijs en daarbuiten, dat in april 2021 door de Marnix Academie is uitgegeven.
Het essay is hier gratis te downloaden.
Auteur: José Kersbergen
Essay 6: Goed onderwijs voor alle leerlingen
Het essay Goed onderwijs voor alle leerlingen is het eerste essay in de bundel Borgen van innovaties of blijvend vernieuwen? Verkenningen naar duurzaam veranderen in het onderwijs en daarbuiten, dat in april 2021 door de Marnix Academie is uitgegeven.
Het essay is hier gratis te downloaden.
Auteur: Willemijn Schless
Essay 7: Over diversiteit in het licht van inclusief onderwijs
Het essay Over diversiteit in het licht van inclusief onderwijs is het eerste essay in de bundel Borgen van innovaties of blijvend vernieuwen? Verkenningen naar duurzaam veranderen in het onderwijs en daarbuiten, dat in april 2021 door de Marnix Academie is uitgegeven.
Het essay is hier gratis te downloaden.
Auteur: Bert van Velthooven
Essay 8: Over de grenzen heen kijken
De rol, de typische scharnierfunctie, die Marieke vervult is vandaag de dag nodig in kindcentra, maar ook in scholen en kinderopvang. Er moeten immers professionals zijn die de twee ‘werelden’ van onderwijs en opvang bij elkaar brengen, die zorgen voor samenwerking en verbinding zodat alle kinderen zich goed kunnen ontwikkelen. Meer met elkaar samenwerken en de inzet van een nieuwe professional zoals Marieke, zijn innovatieve veranderingen die plaatsvinden binnen bestaande structuren. De voorheen zo duidelijke rollen en grenzen binnen organisaties, vervagen nu steeds meer en dat roept uiteraard vragen op. Want hoe zet je zo iemand duurzaam in? En wat is de meerwaarde van deze manier van (samen)werken?
Het essay Over de grenzen heen kijken is het eerste essay in de bundel Borgen van innovaties of blijvend vernieuwen? Verkenningen naar duurzaam veranderen in het onderwijs en daarbuiten, dat in april 2021 door de Marnix Academie is uitgegeven.
Het essay is hier gratis te downloaden.
Auteur: Emma Nitert