Vierjarige Pabo Deeltijd | tijdens de opleiding

Voor wie?

Onze leerroute is ingericht voor (jong)volwassen leerders met een mbo niveau 4 achtergrond. Deze leerroute vraagt van jou dat je op een zelfstandige manier studie en werk kunt combineren. Met een havo- of vwo-diploma mag je deze opleiding ook volgen. Ga goed na of deze variant echt bij je past. Onze voltijdopleiding is meer gericht op de behoeften van de adolescente lerende, met bijvoorbeeld meer contacttijd en meer aandacht voor de ontwikkeling van zelfsturing. 

Flexibel opleiden 

Weet je nog niet of je de Pabo Deeltijd wilt doen of de Ad Pep opleiding? Dan heb je na het eerste jaar van de reguliere Pabo Deeltijd de mogelijkheid om naadloos over te stappen naar het tweede jaar van de Ad Pep. In het eerste jaar bieden we een gezamenlijk opleidingsprogramma met de vierjarige Pabo Deeltijd en Ad Pep. Zo kun je je in dit eerste jaar oriënteren op het werkveld en de beroepsprofielen van beide opleidingen. Hier vind je meer informatie over de Ad Pep opleiding

visuele weergave van opleidingen

Opbouw van de opleiding 

In de deeltijdopleiding leiden we jou op tot betrokken, bevlogen en bekwame leraren basisonderwijs. Je hebt zelf een belangrijk aandeel in je studie: je maakt jouw ontwikkeling zichtbaar in een digitaal portfolio. Leren van feedback is hierbij in het bijzonder belangrijk. Na afloop van elke semester is er een assessment (toetsmoment). De studiepunten die je hiermee verzamelt leiden uiteindelijk tot jouw diploma leraar basisonderwijs. 

We hebben een standaard leerroute van vier jaar, maar de duur van jouw opleiding is afhankelijk van jouw ontwikkeling, voorkennis en competenties. 

Het eerste jaar bestaat uit twee semesters, die je elk met een assessment afrondt. In het eerste semester ligt de nadruk op de leerling en de interactie met de leerling. Het thema in dit semester is: ‘Wie ben ik als leerkracht’?  

In het tweede semester ligt de focus op de groep en het tegemoetkomen aan diverse onderwijsleerbehoeften van leerlingen. Het thema in semester twee is: ‘Ik en de ander’. 

In het tweede jaar bestudeer je de didactiek van de vakken die je als leerkracht gaat geven (zoals rekenen, Nederlands, Engels, geschiedenis, muziek, etc.). Daarnaast volg je onderwijsaanbod, waarin ontwikkelingspsychologie, onderwijskunde, pedagogiek en didactiek centraal staan. Het onderwijsaanbod gaat ook over veranderingen en vernieuwingen in het onderwijs en de samenleving. Zo leer je het vak beter kennen en blijf je aangehaakt op de laatste onderwijskundige inzichten. 

In alle studiejaren speelt lesgeven in de praktijk een belangrijke rol. Het daadwerkelijke lesgeven leer je tenslotte in de echte wereld. 

Tijdens het eerste jaar ga je één dag in de week aan het werk op een basisschool binnen ons partnerschap. Vanaf het tweede jaar ben je één dag en twintig dagdelen aan het werk. Deze twintig dagdelen zijn in overleg met de stageschool flexibel in te zetten. Gemiddeld besteed je ongeveer 30 uur per week aan je studie, zodat je de studie kunt combineren met werk en/of zorgtaken. 

De opleiding vraagt om doorzettingsvermogen, zeker omdat je deze studie waarschijnlijk naast je bezigheden overdag doet. Is het te doen? Zeker wel! Met ons gefaciliteerde studieprogramma en de juiste begeleiding sta jij straks vol zelfvertrouwen voor de klas. 

Het derde jaar staat in het teken van verdieping en een onderzoekende houding. Je volgt twee minors: ‘Zorg voor onderwijs op maat’ en de ‘Geïntegreerde zaakvakminor’ (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur, milieu & technologie). 

In de laatste fase van je studie, de profileringsfase, kies je voor de specialisatie 'Jonge kind' of 'Pedagogisch en Didactische Verdieping'. 

Onderwijs in kleine groepen 

Door onze persoonlijke benadering leren we je om zelfverzekerd voor de klas te staan. De sfeer bij de Marnix Academie is informeel en dus krijg je snel contact met medestudenten, opleiders en medewerkers. De klassen in de deeltijdopleiding bestaan uit ongeveer 25 studenten waardoor de persoonlijke betrokkenheid hoog is. Je studievoortgang en professionele ontwikkeling bespreek je in een kleinere groep: de studiecoachgroep. Deze groep bestaat uit ongeveer twaalf studenten en wordt begeleid door een opleider. Op die manier kan de Marnix Academie persoonlijke begeleiding bieden. 

Tijdens de colleges en bijeenkomsten is er volop ruimte voor discussie en het delen van ervaringen. We leiden je gedurende je opleiding op tot een professional in het onderwijs die langdurig kan worden ingezet. Het beroep van leerkracht en jouw persoonlijke ontwikkeling nemen wij erg serieus. We snappen dat je als volwassene anders leert en al veel ervaringen meeneemt. In het deeltijdonderwijs maken we gebruik van didactiek die aansluit bij volwassenen.