“Je bent een superheld als kinderen zich door jou gezien, gehoord en geliefd voelen"
Christiaan van den Akker is leerkracht van groep 8. De bovenbouw heeft zijn hart, vertelt hij. “Je bent een superheld als kinderen zich door jou gezien, gehoord en geliefd voelen. Wat dat betreft ben ik elke dag een superheld, want voor mij is dát het belangrijkste in mijn werk. Ik kan didactisch heel goed zijn, maar de juiste pedagogische aanpak maakt het echte verschil.”
Twee superkrachten
Altijd is Christiaan op zoek naar hoe hij zijn leerlingen kan bereiken. Dat uit zich op verschillende manieren: een kind dat liever wegduikt toch uitdagen op sociaal gebied bijvoorbeeld. Humor is daarbij heel belangrijk; dat is vaak de sleutel om dichter bij kinderen te komen. En ik vind het leuk om dingen net een beetje anders te doen. Ik had bijvoorbeeld een leerling die het heel goed deed en een vwo-advies had. Ik liet haar vooraan in de klas zitten. Ze was zo blij! Ze had nog nooit zo dichtbij de meester gezeten. Normaal gesproken zet je juist de leerlingen die wat minder goed meekomen vooraan. Maar dit meisje verdient ook mijn aandacht. Je zou kunnen zeggen dat ik twee superkrachten heb. De eerste is bevlogenheid en de tweede is een kind zich gezien en geliefd laten voelen.”
Hij merkt dat kinderen tegen hem opkijken en dat hij in hun ogen een superheld is. “Ik zie gedragingen van mezelf terug. Als ik leerlingen complimenten of feedback hoor geven, is het of ik mezelf hoor praten. Dat vind ik prachtig! En laatst kwam er een leerling naar me toe om zijn nieuwe schoenen te laten zien. Het waren dezelfde schoenen als ik heb.”
Grenzen verleggen
Christiaan studeerde ruim tien jaar geleden af aan de Marnix Academie. “Wat me bijgebleven is, is dat de docenten me stimuleerden om grenzen op te zoeken. Ze zeiden dat het onderwijs ook anders kon. En ze lieten dat zelf ook zien. Zo mocht ik meedoen aan een pilot waarbij geëxperimenteerd werd met een beeldportfolio. Ik hoefde niet eindeloos verslagen te schrijven, maar mocht in plaats daarvan video’s inleveren. Dat is een voorbeeld van out of the box-denken. Het heeft me aangezet. Ik ging meer uitproberen en onderzoeken of het lesgeven ook anders kon. Ik laat mijn leerlingen bijvoorbeeld veel bewegen tijdens de les of neem ze mee naar buiten. We zijn er niet voor gemaakt de hele tijd stil te zitten en te werken; zeker kinderen niet!”
Zit het in je?
Regelmatig begeleidt Christiaan stagiaires van de Marnix Academie. “Zij zeggen vaak dat het lesgeven er bij mij zo makkelijk en natuurlijk uitziet. Ik denk dat je veel kunt leren, maar het leraar-zijn moet ook echt in je zitten. Als je weet dat dat erin zit, moedig ik je aan om op zoek te gaan naar wat jouw superkracht is en hoe je die kunt inzetten voor je leerlingen.”
Auteur: Arenda Vermeulen