Tijdens de master
Master Leren en InnoverenTijdens deze master werk je aan een innovatievraag binnen je eigen organisatie. Samen met collega’s onderzoek je hoe theorie en praktijk elkaar kunnen versterken om tot nieuwe aanpakken en oplossingen te komen. Je ontwikkelt jezelf tot teacher leader en leert hoe je samen met je team veranderingen duurzaam kunt doorvoeren. Zo maak je het onderwijs écht beter en loop je voorop als het om vernieuwing gaat.
Opbouw van de master Leren en Innoveren
De master volg je in deeltijd, zodat je het traject goed kunt combineren met je baan. Wat je leert, pas je direct toe in je eigen werkomgeving. De master bestaat uit twee centrale leerlijnen die elk semester terugkomen:
- Onderzoekend innoveren
- Professionaliseren & leidinggeven
Het studiejaar start met een tweedaagse introductiebijeenkomst, inclusief overnachting. Tijdens deze start leer je de opleiding, je medestudenten en docenten kennen.
De lesdagen vinden in het studiejaar 2025-2026 plaats op vrijdag van 10.00 tot 16.30 uur in het Newton House in Utrecht. Elke lesdag heeft een vaste structuur: ’s ochtends volg je interactieve colleges, ’s middags werk je in kleine groepen aan je eigen innovatievraagstuk.
Semester 1
Semester 2
Je verdiept je theoretisch en praktisch in je plan van aanpak. Je verzamelt data, test verschillende benaderingen en betrekt collega’s actief bij het proces. Daarnaast werk je aan persoonlijk leiderschap en leer je veranderprocessen te begeleiden vanuit jouw rol als teacher leader.
Semester 3
Je innovatie krijgt steeds meer vorm. Je onderzoekt het effect van jouw aanpak op lerenden, docenten en de organisatie. Ook leer je hoe je veranderingen duurzaam kunt doorvoeren binnen je school of organisatie.
Semester 4
In het laatste semester voer je je innovatieplan daadwerkelijk uit in de praktijk. Je deelt kennis binnen je organisatie, betrekt collega’s bij de uitvoering en evalueert het resultaat. Zo rond je de master af met een waardevol innovatieproces dat bijdraagt aan beter onderwijs.
Benieuwd of een master iets voor jou is? Kom naar een mastervoorlichting!
Teacher leadership in de praktijk
Steeds meer docenten krijgen de rol van teacher leader. Dat biedt kansen voor de school, de schoolleider en het team. Lees meer over de samenwerking tussen teacher leader en schoolleider.
Werkvormen, toetsing en begeleiding
Je werkt in kleine leerkringen en werkgroepen van maximaal acht studenten. Er zijn drie tot vier toetsmomenten per jaar, direct gekoppeld aan praktijkopdrachten. Er zijn geen losse kennistoetsen.
Een tutor ondersteunt je bij je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Een werkgroepbegeleider begeleidt je bij het innovatieproces.
Over ons
De Master Leren & Innoveren is geaccrediteerd door de NVAO. Lees het meest recente beoordelingsrapport en het bijbehorende ontwikkelgesprek.
Lectoraat
Lector
Docenten
- Anne-Marie van der Horst – Opleidingscoördinator Leren en Innoveren en hogeschool docent
- Annette Bouwman – Tutor Leren en Innoveren
- Arienne van Staveren – Lector Leren en Innoveren
- Bert van Velthooven – Lid lectoraatsgroep Leren en Innoveren en docent
- Carolien Duijzer – Docent onderzoekend innoveren
- Daphne Duijvestijn – Tutor Leren en Innoveren
- Drs. Harald Wiggers – Docent onderzoekend innoveren
- Ellen Nillezen – Tutor Leren en Innoveren en docent internationale oriëntatie
- Jacqueline Frentrop MEd – Kerndocent professionaliseren en leidinggeven
- Klarian van Baren – Kerndocent Professionaliseren en Leidinggeven en Tutor
- Loek Schoenmakers – Lid lectoraatsgroep Leren en Innoveren en gast docent
- Marieke Tjallema – Kerndocent onderzoekend innoveren
- Marja Willems – Docent professionaliseren, teamleren en leidinggeven
- René Brohm – Gastdocent
- Stefanie Blum MEd – Tutor en gastdocente
- Ton Bruining – Lid lectoraatsgroep Leren en Innoveren en gast docent
Samenwerking hogescholen