Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie
OriënterenInformatie voor leidinggevenden

De leidinggevende als betrokken leerpartner

Bij de Marnix Academie leiden we professionals op die direct het verschil maken in hun werkpraktijk. Een goede samenwerking tussen opleiding, student en leidinggevende is daarbij erg belangrijk. Daarom betrekken we jou als leidinggevende actief bij opleidingen zoals de masters en Ad PEP.

Je medewerker werkt tijdens de opleiding aan opdrachten en onderzoek binnen jullie organisatie. We stemmen samen af hoe studie en werk het beste op elkaar aansluiten. Dat vraagt ruimte, maar levert minstens zoveel op: studenten ontwikkelen zich inhoudelijk, nemen initiatief in thema’s die voor jullie school of organisatie belangrijk zijn en brengen nieuwe kennis direct in de praktijk. Bij Ad PEP springen studenten vaak in waar kansen liggen, waardoor zij regelmatig de aanzet vormen tot nieuwe functies binnen de organisatie.

Hier lees je wat jouw rol als leidinggevende per opleiding inhoudt.

Twee studenten met elkaar in gesprek

Master Leren en Innoveren

Een MLI-student ontwikkelt zich tot teacher leader en leert verandering en innovatie duurzaam door te voeren in de eigen organisatie.

Als leidinggevende word je betrokken bij:

  • Het matchingsgesprek over het leertraject
  • Twee bijeenkomsten met mini-colleges, bijvoorbeeld over omgaan met weerstand en het verankeren van innovatie

Tijdens de opleiding werkt de student aan een innovatie in de eigen onderwijspraktijk. Betrokkenheid van team en leidinggevende is hierbij essentieel, ook na afronding van de master, wanneer de student verder werkt aan de implementatie.

Vrouw kijkt naar andere vrouw lachend

Master Onderwijs en Technologie

Een MOT-student ontwikkelt zich tot een expert in technologie en digitale geletterdheid, en leert hoe technologische ontwikkelingen betekenisvol kunnen worden ingezet in de onderwijspraktijk.

Als leidinggevende word je betrokken bij:

  • Het intakegesprek om mee te denken over het leertraject
  • Een symposium over technologische ontwikkelingen, halverwege het eerste jaar

Aan het einde van het eerste semester bespreek je samen de voortgang en plannen voor het volgende semester. Zo ontstaat wederzijds inzicht én profiteert de organisatie direct van de kennis die wordt opgedaan.

vrouw kijkt lachend de camera in

Master Passend Meesterschap

Een MPM-student ontwikkelt zich tot expert in kansengelijkheid en inclusieve onderwijsontwikkeling.

Als leidinggevende word je betrokken bij:

  • Het matchingsgesprek over het leertraject
  • Twee informatieve bijeenkomsten per jaar
  • De eindpresentatie, waarin je kunt toelichten wat de toegevoegde waarde is van deze master voor jouw organisatie
Vrouw kijkt lachend de camera in

Ad PEP

Een Ad PEP-student versterkt zichzelf op pedagogisch en educatief vlak. Na deze opleiding vervult de Ad PEP’er vaak een verbindende rol binnen de organisatie en draagt bij aan het welzijn en de ontwikkeling van kinderen.

  • In het basisonderwijs in de functie van lerarenondersteuner
  • In de kinderopvang in de functies van pedagogisch coach of pedagogisch beleidsmedewerker

Hoe de leidinggevende betrokken wordt binnen dit traject, verschilt per organisatie en stemmen we samen af.

Vrouw speelt een spel met twee kleine kinderen

“Ad PEP’ers zijn breed inzetbaar. Bij ons springen ze in als de samenwerking in een team niet lekker loopt, of beleid niet goed op orde is.”

Lara, clustermanager kinderopvang