Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie
OpleidingenMaster Passend MeesterschapTijdens de master

Tijdens de master

Master Passend Meesterschap

Denken in mogelijkheden binnen je organisatie en diversiteit zien als een kans om iets nieuws te ontdekken, dat is wat er centraal staat bij de master Passend Meesterschap. Tijdens je studie leer je hoe je een inclusieve en innovatieve professional wordt die lerenden én collega’s helpt het beste uit zichzelf te halen.

Mensen in klaslokaal luisteren aandachtig

Opbouw van de master Passend Meesterschap

Je volgt de master Passend Meesterschap in deeltijd. Daarnaast heb je een baan in het onderwijs. Zo kun je datgene dat je leert direct toepassen in de praktijk. De master bestaat uit verschillende onderdelen die onderling sterk samenhangen en in elk semester aan bod komen.

Het studiejaar begint met een startdag in de eerste week van de opleiding, meteen gevolgd door een tweedaagse bijeenkomst in week twee, inclusief overnachting in een hotel. Hier leer je de opleiding, medestudenten en alle docenten kennen.

De lesdagen zijn komend studiejaar 2026/2027 op dinsdag van 9.30 tot 17.00 uur in Utrecht.

 

 

De themalijn

In de themalijn kijk je inhoudelijk naar leergedrag en inclusie. Theorie en praktijk gaan hier hand in hand.

De onderzoekslijn

In de onderzoekslijn doe je vaardigheden op om participatief actieonderzoek te doen (participatief actieonderzoek wil zeggen dat je samen met de betrokkenen in de praktijk aan de slag gaat om het onderwijs te verbeteren).

De persoonlijke lijn

In de persoonlijke lijn staat de professionele ontwikkeling van jezelf en die van je collega’s centraal. Ook leer je verschillende gesprekstechnieken toepassen, gericht op de sterke kanten van jou en je gesprekspartners.

De lijn externe oriëntatie

In de lijn externe oriëntatie zoek je verschillende en minder voor de hand liggende perspectieven op, om je te laten inspireren.

Benieuwd of een master iets voor jou is? Kom naar een mastervoorlichting!

Wat leer je in de master?

In de master werk je aan de ontwikkeling van onderstaande competenties:

Ontwikkelen van een inclusieve cultuur

Je verkent in continue dialoog verschillende perspectieven op ‘goed onderwijs voor alle lerenden’ en formuleert een visie op inclusief onderwijs. Je leert inzichten benutten om eigen ‘inclusief denken en handelen’ in praktijk te brengen en een inclusieve cultuur in je onderwijsorganisatie aan te jagen.

Co-creëren van een inclusieve leeromgeving

Je leert samen met alle betrokkenen een leergemeenschap te vormen waarin leren en floreren centraal staat. Je leert de diversiteit benutten als kans voor een krachtige leeromgeving waarin van en met elkaar wordt geleerd.

Constructief samenwerken

Je oefent je in samenwerkend leren met verschillende learning partners. Je leert vanuit een waarderend perspectief te luisteren naar de stem van lerenden en andere betrokkenen om in co-creatie onderwijsverbetering te realiseren.

Professioneel ontwikkelen 

Je leert om reflectie in te zetten ten behoeve van het eigen ontwikkelvermogen en het optimaal functioneren van jezelf en de ander(en).

Onderzoeken in de onderwijspraktijk 

Je oefent je om samen met anderen verantwoord en methodisch te werken aan praktijkverbetering. Je maakt gebruik van een waarderende aanpak bij het doen van participatief actieonderzoek. 
mensen in een klaslokaal luisteren aandachtig

Begeleiding

De studietijd bedraagt ongeveer 20 uur per week. De balans tussen de studielast, werk en privé wordt besproken tijdens de studiecoaching. Met vragen kun je altijd terecht bij je studiecoach of onze betrokken docenten.

Onze opleidingsdocenten ondersteunen je graag bij het optimaal volgen van de master. Zo zijn er bijvoorbeeld meerdere momenten waarop opdrachten ingeleverd kunnen worden en kijken we samen naar de mogelijkheden als je een deadline misschien niet haalt.

Werkvormen, toetsing en begeleiding

In de master Passend Meesterschap werk je altijd aan opdrachten uit je eigen onderwijspraktijk. Aan het einde van elk semesterperiode lever je een beroepsproduct in, zoals een verslag, film, een uitgewerkt gesprek of een podcast.

Tijdens de opleidingsdagen wisselen we theoretische input en verschillende werkvormen af. Denk aan colleges, thema-netwerken en begeleide intervisie. Samenwerken en het ontvangen van feedback zijn hierbij belangrijke onderdelen.

Over ons

De Master Passend Meesterschap is geaccrediteerd door de NVAO. Lees het meest recente beoordelingsrapport en het bijbehorende ontwikkelgesprek.

Lectoren en docenten

De masteropleiding wordt verzorgd door lectoren en docenten van de samenwerkende hogescholen.

Academic directors

  • Drs. Marieke Tjallema, academic director
  • Drs. Bert van Velthooven, academic director

Opleidingscoördinator

  • Mieke Staal Msc, opleidingscoördinator

Docenten

  • Annemiek Schrader, Docent
  • Bert van Velthooven, Academic director
  • Hanna de Jong-Markus, Docent-onderzoeker
  • Klarian van Baren, Docent
  • Manita Hoeke, Docent themalijn en lid Opleidingscommissie
  • Marieke Tjallema, Academic director
  • Mieke Staal, Coördinator Master Passend Meesterschap, docent, (beeld)coach
  • Saskia de Bie-Kleinveld, Docent Externe oriëntatielijn

Docent staat voor een klas met leerlingen

Wil je meer weten over de master Leren en Innoveren?