Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie
Onderzoeken

Onderzoeken

Kennisplatform - Meer kennis met Marnix

In onderstaand overzicht vind je de onderzoeken die vanuit de Marnix Academie zijn uitgevoerd. Klik op een onderzoek voor meer informatie. Met behulp van het filter aan de linkerzijde, kun je gerichter zoeken.

studenten met elkaar in gesprek

Zonder veerkracht geen leer-kracht

Vanuit ‘samen staan we sterk’ is op de Marnix Academie voor en met studenten uit het partnerschap Partners in Opleiding en Ontwikkeling de Leerkracht Veerkracht Toolkit op onderzoeksmatige wijze ontwikkeld. De tools zijn ontwikkeld naar aanleiding van het in kaart brengen van de behoeften en wensen met betrekking tot de uitdagingen die studenten en starters ervaren op de opleiding en/of in het werkveld.

Leerkracht die met twee leerlingen een proefje doet.
Lees meer over Zonder veerkracht geen leer-kracht

Verkennend onderzoek Leren Sociaal Ondernemen op de basisschool

In een verkennend onderzoek is achterhaald op welke wijze vier basisscholen invulling geven aan (elementen van) het Leren Sociaal te Ondernemen. In schoolportretten wordt beschreven wat kenmerkend is aan de missie en visie van deze scholen, wat het curriculum typeert, hoe de leeromgeving wordt vormgegeven en wat de leerkrachten als kritische factoren zien voor het (samen) vormgeven van (elementen van) het Leren Sociaal te Ondernemen op deze basisscholen.

Een leerkracht die instructies geeft aan drie leerlingen.
Lees meer over Verkennend onderzoek Leren Sociaal Ondernemen op de basisschool

UNESCO-onderwijs verrijken vanuit Sociaal Ondernemerschap

In het Hilversumse bestuur Proceon is onderzocht hoe Unesco-onderwijs verrijkt kan worden vanuit Sociaal Ondernemerschap in relatie tot het ontplooien van initiatieven vanuit verbinding met een aan duurzaamheid gerelateerd thema. Dit heeft onder andere geleid tot een dag in het teken van UNESCO, een kwaliteitskaart, een overzicht van aanknopingspunten om UNESCO-doelen te koppelen aan het curriculum en een inspiratieboek met mogelijkheden voor UNESCO-onderwijs in de regio.

Lerares die technische proef uitlegt aan leerlingen.
Lees meer over UNESCO-onderwijs verrijken vanuit Sociaal Ondernemerschap

UKids

UKids is een internationaal, Erasmus+ , project waarin zes landen (Oostenrijk, Denemarken, Finland, Hongarije, Portugal en Nederland) onderwijs op het gebied van 'Sociaal Ondernemen' creëren en onderzoeken met als doel competenties op het gebied van sociaal ondernemerschap te ontwikkelen. Ieder land wordt vertegenwoordigd door een basisschool en een pabo.

Lees meer over UKids

Tools voor Onderwijs in Sociaal Ondernemerschap

De Marnix Academie, Hogeschool PXL en Stichting Move richten zich – in samenwerking met enkele basisscholen en educatieve organisaties- op het ontwikkelen en verspreiden van een digitale toolkit die (aanstaande) leraren in Nederland en België ondersteunt bij het vormgeven van onderwijs in sociaal ondernemerschap. Momenteel ervaren (aanstaande) leraren handelingsverlegenheid ten aanzien van het vormgeven van dit onderwijs. Dit project heeft als doel die handelingsverlegenheid te verkleinen.

Erasmus+
Lees meer over Tools voor Onderwijs in Sociaal Ondernemerschap

Stimuleren van eigenaarschap tijdens rekenen bij kinderen op De Eendragt

Aanleiding voor dit onderzoek was de vraag hoe de school vanuit eigenaarschap van kinderen, kinderen kan leren om zelf keuzes te maken bij het vak rekenen. Er is gekeken welke leerkrachtvaardigheden nodig zijn om eigenaarschap te stimuleren, in welke mate deze vaardigheden al aanwezig zijn en hoe dit met een interventie nog verbeterd kan worden. Na een literatuuronderzoek en observaties in de klassen is een kwaliteitskaart ontwikkeld waarmee concreet waarneembaar leerkrachtgedrag beschreven staat.

Een leraar met leerlingen aan bureau.
Lees meer over Stimuleren van eigenaarschap tijdens rekenen bij kinderen op De Eendragt

Samenwerken met ouders in het onderwijs: het warme hart van de leraar doet ertoe!

Op de Marnix Academie is promotieonderzoek gedaan naar samenwerken met ouders aan opvoeding in het basisonderwijs. Het onderzoek laat zien dat leraren het verschil kunnen maken in het opbouwen van relaties met ouders als zij vanuit gelijkwaardigheid en empathie handelen.

Ouders en kinderen in gesprek met leerkracht aan tafel.
Lees meer over Samenwerken met ouders in het onderwijs: het warme hart van de leraar doet ertoe!

Muziek in de klas

Voor dit onderzoek hebben wij gekeken naar het competentiegevoel van leerkrachten als het gaat om het geven van muziekonderwijs. Daarnaast hebben wij gekeken naar de mate waarin zij zichzelf competent voelen om een student te begeleiden in de praktijk en feedback te geven op de uitvoering van muzieklessen. Dit gaat resulteren in de ontwikkeling van een feedbacktool.

Kleutermuziek wordt gespeeld op een viool
Lees meer over Muziek in de klas

MOVE – Leren sociaal te ondernemen in de hoofdfase van de bachelor op de Marnix Academie

Uit het onderzoek dat we hebben uitgevoerd onder studenten die kinderen hebben begeleid bij het leren sociaal te ondernemen, is gebleken dat het voor het opleidingsonderwijs van belang is om sociaal ondernemerschap duidelijk in te bedden in het gehele curriculum en hierin de koppeling te zoeken met de (diverse) stagepraktijk. Dat biedt een goede basis voor leerkrachtvaardigheden om sociaal ondernemerschap op de basisschool te stimuleren.

Bewegende kinderen in de buitenlucht.
Lees meer over MOVE – Leren sociaal te ondernemen in de hoofdfase van de bachelor op de Marnix Academie

LEV – de invloed van een leerlijn met sociaal ondernemen als basis

Om kennis te verwerven op het terrein van sociaal ondernemerschap en beter zicht te krijgen op de invloed van onderwijsactiviteiten rondom sociaal ondernemen, is een longitudinaal onderzoek gaande waarin een groepje studenten gedurende drie jaar wordt gevolgd. De perceptie van de student op aspecten van sociaal ondernemen gedurende hun opleiding wordt bevraagd aan de hand van focusgroepen.

Twee leerlingen die samen met een leerkracht werken aan een opdracht.
Lees meer over LEV – de invloed van een leerlijn met sociaal ondernemen als basis

Leren Sociaal te Ondernemen op De Buitenburcht

In dit praktijkgerichte ontwerponderzoek heeft een multidisciplinair onderzoeksteam (lector, schoolleider, pabo-studenten, leerkracht- en docentonderzoekers) onderzocht hoe een onderwijsleeromgeving ontworpen kan worden die het Leren Sociaal te Ondernemen ondersteunt in de bovenbouw van een basisschool. Middels praktijkgericht ontwerponderzoek zijn overdraagbare inhoudelijke en procedurele ontwerpprincipes voor het leren sociaal te ondernemen in de basisschool gedestilleerd.

Drie kinderen die een toren bouwen samen met een leerkracht.
Lees meer over Leren Sociaal te Ondernemen op De Buitenburcht

Leerrijke verbindingen – Grensoverbruggend opleiden in de lerarenopleiding

In dit postdoconderzoek wordt bestudeerd hoe een gedeeld professionaliseringstraject rondom Lesson Study voor opleiders van de Marnix Academie (pabo) en schoolopleiders van de partnerscholen (basisschool) als een in potentie grensoverbruggende praktijk kan bijdragen aan leren-in-verbinding. Op basis van empirische data (waaronder interviews met betrokken actoren bij het samen opleiden) genereert dit postdoconderzoek concrete handreikingen, in het bijzonder voorwaarden die nodig zijn om leren-in-verbinding middels een gedeeld professionaliseringstraject via Lesson Study te stimuleren.

Leerling die meedoet aan een gymles.
Lees meer over Leerrijke verbindingen – Grensoverbruggend opleiden in de lerarenopleiding

Komen tot een doorgaande lijn pedagogisch leerkracht handelen: Een eerste verkenning met behulp van Lesson Study

Het doel van dit praktijkonderzoek is om binnen het team van de Johannesschool in Utrecht Overvecht meer eenduidigheid te creëren ten aanzien van het pedagogisch handelen van leerkrachten en het team, specifiek gericht op impulsieve gedragingen van leerlingen. Onderzocht wordt hoe de methodiek Lesson Study kan bijdragen aan eenduidigheid en het optimaliseren van het pedagogisch klassenklimaat. Er werd ingezet op drie interventieniveaus: schoolbrede helpende interventies, klassikaal helpende interventies en individueel helpende interventies.

Lerares die technische proef uitlegt aan leerlingen.
Lees meer over Komen tot een doorgaande lijn pedagogisch leerkracht handelen: Een eerste verkenning met behulp van Lesson Study

Integratie van onderzoekend vermogen in de afstudeerfase

Binnen de Marnix Academie is in het kader van de kwaliteitsafspraken in het najaar van 2019 het project ‘vergroten van onderzoekend vermogen’ gestart. Dit onderzoek probeert zicht te krijgen op hoe profieltrekkers Onderzoekend Vermogen binnen de afstudeerfase hebben herontworpen en welke ervaringen zij hebben in dit proces van verandering.

Een klas voor leerlingen waar een docent iets aan uitlegt.
Lees meer over Integratie van onderzoekend vermogen in de afstudeerfase

De ontwikkeling van ‘leren sociaal te ondernemen’ van studenten betrokken bij Move in de hoofdfase van de bacheloropleiding op de Marnix Academie

Uit het onderzoek dat we hebben uitgevoerd onder studenten die kinderen hebben begeleid bij het leren sociaal te ondernemen, is gebleken dat het voor het opleidingsonderwijs van belang is om sociaal ondernemerschap duidelijk in te bedden in het gehele curriculum en hierin de koppeling te zoeken met de (diverse) stagepraktijk. Dat biedt een goede basis voor leerkrachtvaardigheden om sociaal ondernemerschap op de basisschool te stimuleren.

Een docent met drie kinderen aan tafel.
Lees meer over De ontwikkeling van ‘leren sociaal te ondernemen’ van studenten betrokken bij Move in de hoofdfase van de bacheloropleiding op de Marnix Academie

Het goede doen met digitale technologie: waardengedreven keuzes in het onderwijs

Hoe kunnen leerkrachten doordachte, waardengedreven keuzes maken in het gebruik van digitale technologie in het onderwijs? Dit onderzoek is onderdeel van het Radiant-consortium ‘Waardengedreven handelen bij complexe situaties in een context van diversiteit’.

Verbinding tussen draden die aan elkaar vastgeknoopt zijn.
Lees meer over Het goede doen met digitale technologie: waardengedreven keuzes in het onderwijs

Grenzeloos responsief: samen professionaliseren in responsief interacteren met leerlingen door boundary crossing tussen opleiding en praktijk

Het is een uitdaging voor studenten om responsief te reageren op (voor hen) storend leerlinggedrag in de klas. Er kunnen daarnaast verschillen bestaan in de begeleiding of opvattingen over het omgaan met storend leerlinggedrag vanuit opleiders in de onderwijsinstelling en de onderwijspraktijk. In dit onderzoek leren opleiders uit deze twee contexten met studenten van en met elkaar opdat studenten zich optimaal kunnen ontwikkelen in het omgaan met (voor hen) storend leerlinggedrag.

Lerares en leerling die samen aan een bureau zitten.
Lees meer over Grenzeloos responsief: samen professionaliseren in responsief interacteren met leerlingen door boundary crossing tussen opleiding en praktijk

Flow bij leerlingen

Flow-stimulerend onderwijs draagt bij aan een groter gevoel van onder andere geluk en competentie. Na twee jaar onderzoek gedaan te hebben op de basisscholen De Hoeksteen en De Schakel in Leersum , middels gesprekken met leerlingen, leerkrachten en studenten, zijn er acht leerkrachtprincipes geformuleerd. Met deze leerkrachtprincipes kan les worden geven die flow bij leerlingen en leerkrachten stimuleert.

Drie kinderen die samen een puzzel maken.
Lees meer over Flow bij leerlingen

Een goed teamklimaat om leerkrachten te behouden in het onderwijs

In de opleiding tot basisschoolleerkracht leiden we studenten op in het domein van de klas. Door in de lesmodule aandacht voor teamklimaat en eigen welbevinden in de teamcontext in te voegen leren we studenten grip te krijgen op hun rol als teamspeler en staan zij als beginnend leerkracht steviger aan de start van hun onderwijscarrière. Onderzoek en innovatie gaan in dit proces hand in hand.

Drie vrouwen die samenwerken en lachen naar elkaar.
Lees meer over Een goed teamklimaat om leerkrachten te behouden in het onderwijs

BIP SEE-ing a better world 2023

In dit flankerend onderzoek werd gekeken naar de sleutelfactoren van het Blended Intensive Programma (BIP) met de titel 'SEE-ing a better world' ('SEE'=Social Entrepreneurship Education), waarin leraren in opleiding vertrouwd raken met zowel de kenmerken van Leren Sociaal te Ondernemen alsook de praktische implementatie hiervan in hun onderwijspraktijk.

Drie vrouwen die samenwerken en lachen naar elkaar.
Lees meer over BIP SEE-ing a better world 2023