Er zijn meer mannen nodig in het onderwijs: feit of fabel?
In de serie Feiten & Fabels duiken we dieper in de vooroordelen over het onderwijs. Kloppen die eigenlijk wel? In deze aflevering: Er zijn meer mannen nodig in het onderwijs.
De Marnix Academie is een kleinschalige hogeschool gespecialiseerd in onderwijs. Behalve onze lerarenopleidingen voor het basisonderwijs kun je bij ons ook de associate degree Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP) volgen. Ben je al onderwijsprofessional? We bieden een breed aanbod aan nascholingen, cursussen, masters en post-hbo-opleidingen om je vaardigheden te verdiepen en te verbreden. Bij ons staan kwaliteit, persoonlijke aandacht en een fijne sfeer voorop.
Aan de Marnix Academie maak je deel uit van een hechte leergemeenschap met zo’n 1.850 studenten. Zij volgen Ad-, bachelor- en masteropleidingen of andere leertrajecten. Je leert niet alleen voor het onderwijs, maar werkt er meteen aan mee. In samenwerking met partnerscholen en andere onderwijsinstellingen onderzoek je actuele vraagstukken en help je het onderwijs van morgen vorm te geven.
We zorgen ervoor dat iedereen op zijn plek is bij de Marnix Academie. Diversiteit en inclusie zijn belangrijk waarden voor ons. Dat vertalen we ook naar ons onderwijs: we bieden onder meer minoren rond deze thema’s. Verder maken we ons hard voor duurzame ontwikkeling en zijn we lid van het UNESCO scholennetwerk.
Van onze oud-studenten zou 89% opnieuw voor een opleiding aan de Marnix Academie kiezen (HBO-monitor 2024). In de regio Midden- en Oost-Nederland staat de Marnix Academie bovenaan in de ranglijst (Keuzegids HBO 2026).
De sfeer is echt bijzonder. Iedereen kent elkaar en de docenten zijn betrokken
Laura – derdejaars pabostudent
Je leert hier niet alleen lesgeven. Je leert ook jezelf beter kennen als leraar.
Tim – zij-instromer pabo
Een gezonde leeromgeving vinden wij erg belangrijk. Daarom heeft onze hogeschool sinds 1 januari 2019 een rookvrij schoolterrein. Ook de wet schrijft voor om het schoolterrein rookvrij te maken. Er mag dus nergens gerookt worden en dit geldt voor iedereen: studenten, medewerkers, bezoekers en passanten.
De Marnix Academie is goed toegankelijk voor rolstoelgebruikers.
Belangrijke doelstellingen voor scholen met het UNESCO-profiel zijn: internationale verbondenheid, verdraagzaamheid en solidariteit. UNESCO-thema’s zoals wereldburgerschap, duurzaamheid, mensenrechten en interculturele communicatie komen structureel en schoolbreed aan de orde.
In 2020 is de Kerngroep Inclusie in het leven geroepen. Deze kerngroep is aanspreekpunt voor vragen, bevordert in alle geledingen van de organisatie de dialoog over inclusie, en onderzoekt en adviseert hoe we inclusie kunnen versterken. De gemixte groep bestaat uit opleidingsdocenten, medewerkers Communicatie, Personeel & Organisatie, het Marnix Onderwijscentrum, het Partnerschap en een externe lector Diversiteitsvraagstukken die adviseert.
De Kerngroep Inclusie heeft zich onder meer hard gemaakt voor een Stilteruimte op de Marnix Academie. Een plek voor rust, meditatie en gebed. Even tot jezelf komen. In gebed gaan. Een kaarsje branden. Een yoga-oefening doen. Iets lezen of schrijven. De Stilteruimte is voor iedereen toegankelijk, zowel studenten als docenten.
Om wereldburgerschap een stevige plek te geven, koos de Marnix Academie voor een extra competentie voor studenten. Naast de zeven ‘gewone’ competenties hebben wij een achtste competentie geformuleerd, met het oog op inspiratie en normatief handelen. In de omschrijving van die competentie staat:
‘Als leraar draag je bij aan de vorming van de leerlingen. Je maakt die vormende rol waar vanuit een verantwoord en aan wetenschappelijke bronnen gerelateerd normatief kader, waarin jouw opvattingen over recht en rechtvaardigheid, ruimte geven, bemoedigen en ondersteunen in de omgang met de ander een plaats hebben gekregen.’
Meer hierover lees je in het boekje Bekwaam, betrokken en bevlogen – nieuwe beelden van een beroep in beweging in de 21e eeuw. In dit boekje vind je ook het competentieprofiel.
Wereldburgerschap gaat ook over leren voor de toekomst. Dat sluit goed aan bij het leven en leren in de 21e eeuw, een ander belangrijk thema binnen de Marnix Academie. Wie bij ons studeert, leert:
• denken in samenhang (holistisch denken / systeemdenken)
• veranderingen te voorzien; out of the box denken
• veranderingen te bewerkstellingen
Zo kom je vol kracht voor de klas te staan.
In zogeheten leerwerkgemeenschappen werken docenten van de Marnix Academie, basisschoolleraren en Marnix-studenten samen aan onderwijsontwikkeling. Bijvoorbeeld op het gebied van het 21e eeuwse leren, de toepassing van wetenschap en technologie in het onderwijs en talentontwikkeling van leerlingen. De kennis die we binnen deze leerwerkgemeenschappen opdoen, delen we met alle scholen en schoolbesturen binnen het partnerschap. Zo kunnen we nieuwe inzichten samen verankeren.