Lerende leraar

Onze gezamenlijke ambitie is het opleiden van goede leerkrachten basisonderwijs. We gaan daarbij uit van onderstaand beroepsbeeld en de visie op Partners in Opleiding en Ontwikkeling.

Beroepsbeeld 

De startbekwame POO-leerkrachten basisonderwijs die we opleiden, zijn bekwame, betrokken en bevlogen onderwijsprofessionals met moed; leerkrachten die weten waarvoor zij staan en met hart en ziel werken aan een samenleving die gelijke kansen biedt aan iedereen. Startbekwame POO-leerkrachten ontwikkelen hun beroepsidentiteit door te willen leren van andere perspectieven en denkbeelden; zij blijven zichzelf ontwikkelen. Zij zijn wendbaar in de verschillende rollen die de beroepscontext vraagt. Zij handelen (sociaal) ondernemend en zelfbewust in het vormgeven aan het leren en opvoeden van het basisschoolkind voor een duurzame samenleving. POO-leerkrachten benaderen de betrokkenen bij het onderwijs, in het bijzonder de leerlingen, met erkenning en aandacht.

Visie Partners in Opleiding en Ontwikkeling 

We leiden samen op vanuit de overtuiging dat studenten beter worden opgeleid en voorbereid op hun werk als we theoretische kennis en de beroepspraktijk met elkaar verbinden. Dit vraagt om vertrouwen en waardering gekenmerkt door gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Samen leiden we leerkrachten op die zichzelf, de ander en de wereld leren kennen, onderzoeken en vormen.

Missie Partners in Opleiding en Ontwikkeling

Partners in Opleiding en Ontwikkeling vormt een groot partnerschap met diverse besturen en scholen. Dit vraagt om eenheid in gedeelde verantwoordelijkheid en ruimte voor verscheidenheid. We willen samen de verantwoordelijkheid nemen voor het opleiden en behouden van betrokken, bevlogen en bekwame leerkrachten met moed. Dit doen we door het samen opleiden en begeleiden van studenten en starters en door samen op te trekken op het gebied van werving, professionalisering en onderwijsontwikkeling. We zijn een herkenbaar partnerschap in regio Midden Nederland. Elke vier jaar stellen we een koersplan op dat richting geeft aan de ontwikkelingen in ons partnerschap. Hier vind je ons koersplan Eenheid in verscheidenheid 2024-2028

Gezamenlijke taal, ontmoeting en dialoog 

Het opleiden van studenten en het curriculum van de opleiding is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de Marnix Academie en de partnerscholen/-besturen. Het gezamenlijke curriculum ligt aan de basis van de taal die we met elkaar spreken. We zijn constant in dialoog vanuit gelijkwaardigheid en vertrouwen en nemen in de gesprekken de driehoek ‘student, Marnix Academie, partnerschool/ partnerbestuur’ als uitgangspunt. We creëren voor alle betrokkenen in ons partnerschap structureel mogelijkheden om elkaar te ontmoeten. 

In de school opleiden, kwaliteit en afstemmen 

Een aankomende leraar maakt deel uit van het team van de partnerschool en de collega’s binnen de school. Zij zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de student. De student maakt gebruik van expertises in en om de partnerschool. 

Partnerscholen hebben verschillende kwaliteiten en bieden een diversiteit aan leeromgevingen. We houden zicht op kwaliteit van de partnerscholen en spreken elkaar erop aan. De opleiding kent diversiteit in leerroutes en we leveren maatwerk om de student op te leiden tot een bekwaam, betrokken professional met lef. Opleiden wordt steeds meer fluïde, leren en werken lopen door elkaar en met elkaar zijn we verantwoordelijk voor het bewaken van de kwaliteit van de opleiding en het onderwijs op onze scholen. 

Co-creatie, onderzoek en blijven leren 

In ons partnerschap wordt samen geleerd. Onderwijs ontwerpen, onderzoek doen, experimenteren gebeurt in co-creatie in de driehoek student- opleiding- partnerschool. De grenzen tussen opleiding en partnerschool en tussen partnerscholen onderling worden steeds meer doorbroken. Leraren van de opleiding zijn vaker te vinden in de partnerscholen en leraren 
van de partnerschool in de opleiding. Het verbinden van theorie en praktijk is daarbij een belangrijk doel. 

In ons partnerschap leren kinderen, studenten, startende en zittende leerkrachten. De partnerschool biedt aan (aankomende) leerkrachten ruimte om zich te continu te ontwikkelen. We zijn samen verantwoordelijk voor een goede begeleiding van startende leraren, zodat ze behouden blijven voor onze scholen en het onderwijs. Op het gebied van professionalisering van de zittende leerkrachten werken we samen en maken we gebruik van elkaars expertise. 

Betrokken besturen 

Verschillende besturen en scholen vormen het partnerschap Partners in Opleiding en Ontwikkeling. Binnen het partnerschap zijn ruim 350 partnerscholen verenigd. Op iedere partnerschool valt veel te leren, maar iedere school is anders en biedt zijn eigen specifieke leermogelijkheden. Hier vind je de kaart van Nederland met al onze partnerscholen

Lerende Leraar POO