Tijdens de master
Master Passend MeesterschapDenken in mogelijkheden binnen je organisatie en diversiteit zien als een kans om iets nieuws te ontdekken, dat is wat er centraal staat bij de master Passend Meesterschap. Tijdens je studie leer je hoe je een inclusieve en innovatieve professional wordt die lerenden én collega’s helpt het beste uit zichzelf te halen.
Opbouw van de master Passend Meesterschap
Je volgt de master Passend Meesterschap in deeltijd. Daarnaast heb je een baan in het onderwijs. Zo kun je datgene dat je leert direct toepassen in de praktijk. De master bestaat uit verschillende onderdelen die onderling sterk samenhangen en in elk semester aan bod komen.
Het studiejaar begint met een startdag in de eerste week van de opleiding, meteen gevolgd door een tweedaagse bijeenkomst in week twee, inclusief overnachting in een hotel. Hier leer je de opleiding, medestudenten en alle docenten kennen.
De lesdagen zijn komend studiejaar 2026/2027 op dinsdag van 9.30 tot 17.00 uur in Utrecht.
De themalijn
In de themalijn kijk je inhoudelijk naar leergedrag en inclusie. Theorie en praktijk gaan hier hand in hand.
De onderzoekslijn
In de onderzoekslijn doe je vaardigheden op om participatief actieonderzoek te doen (participatief actieonderzoek wil zeggen dat je samen met de betrokkenen in de praktijk aan de slag gaat om het onderwijs te verbeteren).
De persoonlijke lijn
In de persoonlijke lijn staat de professionele ontwikkeling van jezelf en die van je collega’s centraal. Ook leer je verschillende gesprekstechnieken toepassen, gericht op de sterke kanten van jou en je gesprekspartners.
De lijn externe oriëntatie
In de lijn externe oriëntatie zoek je verschillende en minder voor de hand liggende perspectieven op, om je te laten inspireren.
Benieuwd of een master iets voor jou is? Kom naar een mastervoorlichting!
Wat leer je in de master?
In de master werk je aan de ontwikkeling van onderstaande competenties:
Ontwikkelen van een inclusieve cultuur
Co-creëren van een inclusieve leeromgeving
Constructief samenwerken
Professioneel ontwikkelen
Onderzoeken in de onderwijspraktijk
Begeleiding
De studietijd bedraagt ongeveer 20 uur per week. De balans tussen de studielast, werk en privé wordt besproken tijdens de studiecoaching. Met vragen kun je altijd terecht bij je studiecoach of onze betrokken docenten.
Onze opleidingsdocenten ondersteunen je graag bij het optimaal volgen van de master. Zo zijn er bijvoorbeeld meerdere momenten waarop opdrachten ingeleverd kunnen worden en kijken we samen naar de mogelijkheden als je een deadline misschien niet haalt.
Werkvormen, toetsing en begeleiding
In de master Passend Meesterschap werk je altijd aan opdrachten uit je eigen onderwijspraktijk. Aan het einde van elk semesterperiode lever je een beroepsproduct in, zoals een verslag, film, een uitgewerkt gesprek of een podcast.
Tijdens de opleidingsdagen wisselen we theoretische input en verschillende werkvormen af. Denk aan colleges, thema-netwerken en begeleide intervisie. Samenwerken en het ontvangen van feedback zijn hierbij belangrijke onderdelen.
Over ons
De Master Passend Meesterschap is geaccrediteerd door de NVAO. Lees het meest recente beoordelingsrapport en het bijbehorende ontwikkelgesprek.
Lectoren en docenten
Academic directors
- Drs. Marieke Tjallema, academic director
- Drs. Bert van Velthooven, academic director
Opleidingscoördinator
- Mieke Staal Msc, opleidingscoördinator
Docenten
- Annemiek Schrader, Docent
- Bert van Velthooven, Academic director
- Hanna de Jong-Markus, Docent-onderzoeker
- Klarian van Baren, Docent
- Manita Hoeke, Docent themalijn en lid Opleidingscommissie
- Marieke Tjallema, Academic director
- Mieke Staal, Coördinator Master Passend Meesterschap, docent, (beeld)coach
- Saskia de Bie-Kleinveld, Docent Externe oriëntatielijn