Tijdens de master
Master Onderwijs en TechnologieTijdens de Master Onderwijs en Technologie leer je kritisch kijken naar technologische ontwikkelingen in het onderwijs. Je ontwerpt samen met collega’s onderwijs waarin technologie het leren versterkt en vernieuwt. Zo groei je stap voor stap in de rol van kartrekker binnen jouw organisatie.
Opbouw van de master Onderwijs en Technologie
De master volg je in deeltijd zodat je het traject goed kunt combineren met je baan. Wat je leert, pas je direct toe in je eigen werkomgeving. Je ontwerpt onderwijs, onderzoekt resultaten, bespreekt ethische dilemma’s rond technologie en verdiept je in veranderkunde en onderwijsinnovatie. Ook ga je aan de slag met vragen als: hoe neem je je collega’s mee in verandering? En hoe ontwikkel je binnen jouw organisatie een heldere visie, beleid en strategie rond technologie?
Semester 1
Je onderzoekt kansen en ontwikkelingen bij de inzet van technologie in het leren van studenten en docenten. Je ontwerpt onderwijs waarin technologie van toegevoegde waarde is en analyseert de digitale geletterdheid en didactiek van een gekozen doelgroep: lerenden of leraren.
Semester 2
In dit semester verdiep je je in gepersonaliseerd onderwijs en AI. Je leert hoe data kunnen worden ingezet om lerenden te volgen, evalueren en stimuleren, met oog voor privacy, didactische kansen en pedagogische risico’s.
Semester 3
Onderwijsinnovatie in de organisatie staat centraal. Hoe neem je collega’s mee bij technologische vraagstukken en verbeterkansen, en hoe kom je van ‘willen’, naar ‘doen’? Je ontdekt welke vormen van leiderschap passen bij jou en jouw organisatie.
Semester 4
In het laatste semester voer je jouw onderwijskundige innovatie op het gebied van technologie en/of digitale geletterdheid uit binnen je eigen organisatie.
Benieuwd of een master iets voor jou is? Kom naar een mastervoorlichting!
Leslocaties en samenwerking
De master Onderwijs en Technologie is een samenwerking tussen drie hogescholen:
- Marnix Academie
- Hogeschool De Kempel
- Hogeschool IPABO
Je krijgt les van docenten van alle drie de hogescholen. Je volgt de lessen vooral aan de Marnix Academie in Utrecht. Een klein deel van de onderwijsactiviteiten vindt plaats in Amsterdam of Helmond.
Werkvormen, toetsing en begeleiding
Tijdens de master werk je actief aan je eigen ontwikkeling, tijdens de colleges en in de praktijk. Je volgt collega’s, werkt samen in teamsessies, deelt kennis en voert opdrachten uit die direct aansluiten bij jouw praktijk.
Wat je leert, pas je direct toe. Elk vak sluit je af met een praktijkopdracht. Veel vakken bevatten tussentijdse pitches met feedbackmomenten, soms vormt een pitchpresentatie de eindtoets. Zo blijf je in beweging en leer je continu in en van je werk.
Vanaf het begin lopen theorie en praktijk hand in hand. Bij elk vak kies je een thema dat past bij jouw eigen situatie; je hoeft dus niet vooraf al een groot vraagstuk te hebben.
De studietijd bedraagt ongeveer 20 uur per week, inclusief contacttijd. De balans tussen studie, werk en privé bespreken we bij de intake. De master duurt twee jaar, met drie inlevermomenten per opdracht zodat je flexibel kunt plannen. Bij verlenging van de studie betaal je opnieuw collegegeld voor de extra periode.
Over ons
De Master Onderwijs en Technologie is geaccrediteerd door de NVAO. Lees het meest recente beoordelingsrapport en het bijbehorende ontwikkelgesprek.
Lectoren en docenten
De masteropleiding wordt verzorgd door lectoren en docenten van de samenwerkende hogescholen, aangevuld met externe experts voor bijvoorbeeld gastcolleges. Aan de master is de kenniskring Onderwijs en (leer)technologie verbonden, geleid door associate lector dr. Rianne van den Berghe. De kenniskring onderzoekt hoe technologie op een verantwoorde en effectieve manier kan bijdragen aan goed onderwijs. Thema’s zijn onder andere:
- Integratie van digitale geletterdheid in het curriculum
- Maaklabs in het basisonderwijs en de lerarenopleidingen
- Thuistalen benutten met technologie
- Ethische en pedagogische kanten van AI
Uitgangspunt is dat technologie nooit een doel op zich is, maar een middel om onderwijs beter en inclusiever te maken.
Opleidingscoördinatoren
Elke hogeschool heeft een opleidingscoördinator die vanuit de betreffende hogeschool verantwoordelijk is voor de organisatorische en inhoudelijke inbreng in de opleiding.
- Hogeschool de Kempel: Janine Swinkels | j.swinkels@kempel.nl
- Hogeschool IPABO: Marco Geenen | m.geenen@ipabo.nl
- Marnix Academie: Judith Amels | j.amels@hsmarnix.nl
Docenten
- André Nusselder Academic Director, docent programmalijn Onderzoekend Vermogen
- Anouk Wezendonk-Brouwer, docent programmalijn Onderzoekend Vermogen
- Bartjan Vollmuller, docent programmalijn Onderzoekend Vermogen
- Daphne Rijborz, docent programmalijn Onderzoekend Vermogen
- Diana Baas, docent programmalijn Onderzoekend Vermogen
- Gerjon Elings, docent programmalijn Persoonlijk Meesterschap
- Janine Swinkels docent programmalijn Persoonlijk Meesterschap
- Judith Amels, opleidingscoördinator en docent programmalijn Persoonlijk Meesterschap
- Marco Geenen, docent programmalijn Persoonlijk Meesterschap en Leren & Onderwijzen
- Petra Jansen, docent programmalijn Digitale Technologie
- Rianne van den Berghe, docent programmalijn Onderzoekend Vermogen
- Schelte Beltman, docent programmalijn Onderzoekend Vermogen
- Suzan de Kleer, docent programmalijn Leren & Onderwijzen
- Theo Schaafsma, docent programmalijn Digitale Technologie