Wat levert deze opleiding je op?
Tijdens deze opleiding maak je kennis met de taken, verantwoordelijkheden en de rol van intern begeleider als kwaliteitscoördinator. Na afronding kun je, vanuit jouw visie op inclusief onderwijs en jouw kwaliteiten, deze rol vormgeven binnen jouw basisschool.
Opbouw van de opleiding
Je leert vooral in en vanuit je eigen onderwijspraktijk. Je maakt praktijkopdrachten en ontvangt feedback van collega’s en leidinggevenden. In kleine leerteams van vier tot vijf personen bespreek je hoe je opdrachten in jouw schoolpraktijk uitvoert en reflecteer je samen op de rol van intern begeleider en kwaliteitscoördinator.
We vragen een actieve houding en eigen regie. We denken met je mee en bieden praktische begeleiding.
De opleiding is gebaseerd op de beroepsstandaard van de landelijke beroepsgroep voor begeleiders in het onderwijs (LBBO, 2022).
Themas die je gaat verkennen
- Jouw visie en die van de school op zorg en inclusie
- begeleiden van leerkrachten en teams naar kwalitatief goed onderwijs
- onderzoeksmatig werken aan zorg voor leerlingen
- schoolontwikkeling en veranderprocessen begeleiden
Schrijf je direct in voor de open dagOpent in een nieuwe tab:
Voor wie is deze opleiding?
De opleiding is voor bevoegde leraren basisonderwijs en professionals met een pedagogische of didactische hbo-bacheloropleiding.
Let op: op sommige scholen is de intern begeleider een leerkracht met extra taken. Deze opleiding geeft geen pabo-diploma.
Waarom de Marnix Academie?
- Studenten geven onze post-hbo’s gemiddeld een 8,3
- Opleidingsaanbod sluit aan op actuele ontwikkelingen
- Docenten met ruime vak- en praktijkervaring
- Gespecialiseerd in basisonderwijs
- Centraal gelegen in Nederland
Details
Docenten
Mieke Staal en Judith Kooijman-Spelt
Kosten
€ 3.175
De prijs is inclusief lunches, administratie- en materiaalkosten en diploma en vermelding in het abituriëntenregister, exclusief aan te schaffen literatuur.
Aantal bijeenkomsten
8
Studiebelastinguren
350
Planning
woensdag 24 september 2025 09.30-15.00 uur
woensdag 29 oktober 2025 09.30-15.00 uur
woensdag 19 november 2025 09.30-15.00 uur
woensdag 10 december 2025 09.30-15.00 uur
woensdag 21 januari 2026 09.30-15.00 uur
woensdag 4 maart 2026 09.30-15.00 uur met schoolleiders
woensdag 1 april 2026 09.30-15.00 uur
woensdag 22 april 2026 09.30-15.00 uur
woensdag 10 juni 2026 09.30-15.00 uur eindpresentaties op afspraak
Daarnaast 24 uur blended learning.
Diplomering op nader te bepalen datum.
Meer informatie
Aan te schaffen literatuur
Verplicht
- Greven, L. (2017). De toekomst van de intern begeleider. Instondo. (ISBN9789463170918)
- LBBO (2022). De beroepstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator. Uitgeverij Pica. (ISBN 9789493209787)
- Staal, M., Tjallema, M. en Van Velthooven, B. (2023), Inspirerend begeleiden. De intern begeleider als aanjager van onderwijskwaliteit. Acco Uitgeverij (ISBN 9789492398222)
Aanbevolen
- Van Alem, V. (2022). Wegwijzer voor de intern begeleider. Instondo. (ISBN 9789463172059)
- De Jong, A. (2020). No-nonsense coaching. Zelfverzekerd en effectief coachen (tweede herziene editie). Uitgeverij Boom. (ISBN 9789024437511 )
- Pameijer, N. (2017). Handelingsgericht werken. Samen werken aan schoolsucces. Uitgeverij Acco. (ISBN9789492398130)
Afronding & diplomering: certificering
Deze opleiding is geregistreerd bij CPION. Na het succesvol afronden van de opleiding ontvang je een postbachelordiploma Intern begeleider als kwaliteitscoördinator Basis en word je opgenomen in het abituriëntenregister.
Na de post-hbo-opleiding Intern Begeleider als kwaliteitscoördinator Basis
Na deze opleiding kan je aan de slag als Intern begeleider als kwaliteitscoördinator op jouw school.
Taken die je kunt uitvoeren zijn:
- Kennis opdoen over de rol en taal van de IB/KC’er met als onderlegger die visie op zorg en onderwijs
- Coachen en begeleiden van collega’s
- Het opzetten en/of doorontwikkelen van de zorgstructuur
- Het zorgdragen voor onderwijskwaliteit