Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie
OpleidingenCoördinator lezen
Een docent die vier leerlingen voorleest.

Coördinator lezen

Geef richting aan sterk leesonderwijs in jouw school

Met deze post-hbo-opleiding ontwikkel je je tot coördinator lezen. Je leert hoe je een rijke leescultuur opbouwt, leerlingen motiveert en collega’s meeneemt in doordacht en effectief leesonderwijs. Zo werk je aan betere leesresultaten én meer leesplezier bij leerlingen.

Wat levert deze opleiding je op?

Na deze opleiding kun je binnen je school aan de slag als leescoördinator of leesspecialist. Je:

  • versterkt de kwaliteit van het leesonderwijs
  • brengt leestechniek, begrip en leesplezier in balans
  • herkent en ondersteunt leerlingen met leesproblemen
  • kent protocollen voor leesproblemen en dyslexie
  • werkt aan een doorlopende leerlijn taal & lezen
  • begeleidt collega’s in hun professionele ontwikkeling
  • denkt mee over leesbeleid op school- en bestuursniveau

Je maakt van lezen een vanzelfsprekend en inspirerend onderdeel van iedere schooldag.

Opbouw van de opleiding

Je werkt aan sterk, eigentijds en motiverend leesonderwijs. Je:

  • creëert een rijke leesomgeving
  • leert leerlingen strategisch en zelfstandig lezen
  • versterkt je kennis van kinderboeken en jeugdliteratuur
  • ondersteunt je team bij vernieuwing in leesonderwijs
  • koppelt opdrachten direct aan jouw schoolpraktijk

Je analyseert het huidige leesonderwijs, schrijft mee aan een leesbeleidsplan en voert verbeteringen meteen uit. Je werkt samen in een leerteam en krijgt begeleiding van ervaren docenten. Onderwerpen die aan bod komen:

  • functionele geletterdheid en effectief leesonderwijs
  • actuele inzichten uit leesonderzoek
  • risicoleerlingen en protocollen voor leesproblemen en dyslexie
  • woordenschat en vakoverstijgend lezen
  • taalsteun bij teksten, met aandacht voor meertaligheid en NT2
  • leesmotivatie, leespromotie en het creëren van een rijke leesomgeving
  • jouw rol, teamontwikkeling en cyclisch vebeteren
  • kennis over veranderprocessen

Begeleiding en toetsing

Je ontwikkeling wordt gevolgd en ondersteund via:

  • een online intake
  • twee begeleide online leerteam-momenten
  • een voortgangsgesprek
  • een eindgesprek met portfolio (incl. leesbeleidsplan)

Je sluit af met een presentatie van je plan. Bij succesvolle afronding ontvang je je diploma tijdens een feestelijk moment.

Ook je schoolleider wordt betrokken tijdens de opleiding en bij de diplomering.

Schrijf je direct in voor de open dagOpent in een nieuwe tab:

Voor wie is deze opleiding?

Deze opleiding is voor leraren basisonderwijs van groep 1 tot en met 8 en intern begeleiders die leesonderwijs willen versterken binnen hun school.

Waarom de Marnix Academie?

  • Studenten geven onze post-hbo’s gemiddeld een 8,3
  • Opleidingsaanbod sluit aan op actuele ontwikkelingen
  • Docenten met ruime vak- en praktijkervaring
  • Gespecialiseerd in basisonderwijs
  • Centraal gelegen in Nederland

Details

Docenten

Anette de Groot en Patricia van Keulen

Kosten

€ 3.175

De prijs is inclusief lunches, administratie- en materiaalkosten en diploma en vermelding in het abituriëntenregister, exclusief aan te schaffen literatuur.

Aantal bijeenkomsten

8

Studiebelastinguren

350

Planning

Intakegesprek op afspraak

donderdag 11 september 2025 10.00-16.30 uur
donderdag 9 oktober 2025 10.00-16.30 uur
donderdag 6 november 2025 10.00-16.30 uur
donderdag 11 december 2025 10.00-16.30 uur
donderdag 15 januari 2026 10.00-16.30 uur voortgangsgesprekken op afspraak
donderdag 5 februari 2026 10.00-16.30 uur met schoolleiders
donderdag 5 maart 2026 10.00-16.30 uur
donderdag 2 april 2026 10.00-16.30 uur
donderdag 21 mei 2026 10.00-16.30 uur
donderdag 4 juni 2026 10.00-16.30 uur eindgesprekken
donderdag 2 juli 2026 tijd nader te bepalen diplomering

Drie verplichte online leerteambijeenkomsten van twee uur. Tijd in overleg door het leerteam in te plannen.

Meer informatie

Aan te schaffen literatuur

Verplicht

  • Koeven,  E. van en Smits, A. (2020). Rijke taal, taaldidactiek voor het basisonderwijs. Amsterdam: Boom uitgevers ISNB 9789024433940
  • Scheltinga, F., Gijsel, M., Druenen, M. en Verhoeven, L. Protocollen dyslexie groep 1/2, 3, 4 en 5 t/m 8 en/of SBO (in principe op school aanwezig, nieuwste versies)

Aanbevolen

  • Berg, H. van den, Land, I. & Meijsing, I. (2019). Liefde voor letters en lezen, handboek stimulering geletterdheid – 0 tot 7 jaar. Amsterdam: Uitgeverij SWP. ISBN 978-90-8850-000 NUR 847/624
  • Mortel, K. van de & Ballering, C. (2019). Verdiepend lezen, leerlingen begeleiden bij het begrijpend lezen van complexe teksten. Amersfoort, CPS. ISBN: 978-90-6508-659-4
  • Eskes, M. (2020). Technisch lezen in een doorlopende lijn, een praktisch handboek voor de basisschool. Huizen: Pica. ISBN:9789492525918

Een lidmaatschap op het tijdschrift MeerTaal wordt van harte aanbevolen.

Afronding & diplomering: certificering

De opleiding is geregistreerd bij CPION. Na het succesvol afronden van de opleiding, ontvang je een post-bachelordiploma Coördinator Lezen en word je opgenomen in het abituriëntenregister.

Na de opleiding Coördinator Lezen (Post-HBO)

Na deze opleiding kun je aan de slag als coördinator lezen in de school. Taken die je kunt uitvoeren zijn:

  • Vanuit visie begeleiden van ontwikkelprocessen op leesplezier, leestechniek en leesbegrip
  • Vanuit kennis over veranderprocessen het team meenemen om de kwaliteit van het leesonderwijs op de school te versterken
  • Doorgroei naar een functie binnen het bestuur/de stichting als coördinator is wellicht mogelijk en ook kun je deelnemen en een bijdrage leveren aan een (landelijk) netwerk.

Bezoek een voorlichting

Aanmelden

Meer weten?

Heb je vragen of wil je onderzoeken of deze opleiding bij je past? Neem contact op met Annette de Groot. Zij denkt graag met je mee.

Annette de Groot a.degroot1@hsmarnix.nl