Pabostudent Anna: "Ik vind het mooi dat ik aan de basis van iemands ontwikkeling mag staan"

Anna Kerkhof

Al van jongs af aan droomt tweedejaarsstudent Anna Kerkhof ervan om voor de klas te staan. Ze volgt de voltijd pabo waarin ze wordt opgeleid tot een bekwame, betrokken en bevlogen leraar die zelfverzekerd voor de klas staat. Dankzij de vele praktijkuren leert ze het beroep beter kennen ontdekt ze de fijne kneepjes van het vak. De persoonlijke studiebegeleiding en kleinschaligheid van de opleiding maakt dat Anna helemaal op haar plek zit bij de Marnix Academie!

Het beroep leraar is meer dan alleen lesgeven. Je leert kinderen om samen te werken, brengt ze normen en waarden bij en begeleidt ze in hun persoonlijke ontwikkeling. En juist dát sprak Anna zo aan in de pabo. “Ik vind het leuk om met kinderen te werken en wil ze graag klaarstomen voor de toekomst”, vertelt ze. “Ook vind ik het een mooi idee dat ik degene mag zijn die aan de basis van iemands ontwikkeling staat. Je bent zonder dat kinderen het zeggen een belangrijk persoon voor ze. Ik word blij van de waardering die ze, vaak onbewust, geven.”

Ons kent ons gevoel

Voordat Anna op de Marnix Academie begon, studeerde ze Pedagogische wetenschappen aan de universiteit. Na een half jaar kwam ze erachter dat ze daar niet op haar plek zat. “Er was bij die studie geen persoonlijke aandacht en ik kreeg het gevoel alsof ik een nummertje was”, vertelt ze. “Ik besloot mijn kinderdroom achterna te gaan en koos ik voor de pabo.” De kleinschaligheid van de Marnix Academie deed haar goed. “Het is een ‘ons kent ons’ hogeschool waar ik veel nieuwe connecties maak. Tijdens de colleges, maar bijvoorbeeld ook bij de activiteiten van de Studentenraad.

Praktijkervaring vanaf het eerste jaar

De praktijk speelt een belangrijke rol op de Marnix Academie. Daarom ga je al direct vanaf het eerste studiejaar één dag in de week op stage. Hierdoor leer je het beroep beter kennen en kun je jouw opgedane kennis uit de colleges gelijk toepassen in de praktijk. Zo weet ook Anna. “Ik vind het fijn dat ik al zo snel na de start van mijn studie op stage ging. Daar kon ik alles wat ik had geleerd op de Marnix, uitproberen in de praktijk. Ik vind het leuk om tijdens een leerpleindag iets te leren en te denken ‘hee dat heb ik wel eens gezien, dat herken ik uit stage’. Zo wordt de theorie voor mij direct helderder.”

Les op het leerplein

Twee dagen per week volgt Anna lessen op het leerplein. In deze dynamische leeromgeving werken studenten afwisselend met elkaar samen. De dag start gezamenlijk met zo’n 100 studenten op een leerplein. Gedurende de dag gaan zij in verschillende kleinere groepen aan het werk. “Wanneer je je goed inzet tijdens een leerpleindag en je de tijd met je leerteam efficiënt benut, hoef je thuis weinig meer te doen. Ik vind het fijn dat we daar tijdens de lessen voldoende ruimte voor krijgen.”

Tijdens de overige dagen besteedt Anna tijd aan studiecoaching en trainingslijnen. “Met mijn studiecoach kan ik alles bespreken waar ik tegenaan loop. Ze spreekt heel open en vult de bijeenkomsten met hetgeen waar wij als studenten behoefte aan hebben.” In de trainingslijnen besteedt ze voornamelijk aandacht aan haar persoonlijke ontwikkeling. “Met deze lessen verbreed ik mijn (onderwijs)kennis en leer ik een betere en zelfverzekerdere leerkracht te worden.”

 

Over de voltijd pabo

Zie jij jezelf al voor de klas staan? En wil je kinderen het onderwijs geven dat ze verdienen en ze helpen de wereld beter te begrijpen? Dan is de voltijd pabo iets voor jou! In vier jaar tijd word je opgeleid tot een betrokken, bevlogen en bekwame leraar basisonderwijs. Je leert oog te hebben voor het talent van leerlingen en te kijken naar de ontwikkeling van individuele kinderen. Dankzij de persoonlijke aanpak en veel praktijkervaring word je goed voorbereid op het beroep leerkracht.

Meld je aan voor een voorlichting