Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie
OpleidingenZij-instroom basisonderwijsTijdens de opleiding

Tijdens de opleiding

Zij-instroom basisonderwijs

Met het zij-instroomtraject naar leraar basisonderwijs haal jij in twee jaar tijd je lesbevoegdheid voor alle groepen in de basisschool. Je staat minimaal twee en maximaal vier dagen per week voor de klas. Daarnaast kom je enkele uren per week naar de Marnix Academie om te werken aan jouw ontwikkeling tot leraar. Op deze pagina lees je onder andere wat je tijdens de opleiding kunt verwachten en hoe de begeleiding van zowel de Marnix Academie als de praktijk eruitziet.

Man zit tegenover vrouw en zijn in gesprek

Opbouw van de zij-instroom

Je kunt de opleiding zien als een periode waarin jij zelf actief aan de slag gaat om jouw bekwaamheid op het gewenste niveau te krijgen voor een startende leraar; je bent zelf verantwoordelijk voor jouw leerproces.

Startbekwaam leraar zijn vraagt veel meer dan het beheersen van de basisschoolvakken. De veertien vakken in het basisonderwijs worden niet uitgebreid in de bijeenkomsten behandeld, maar moet je door middel van zelfstudie gaan beheersen. In studieloopbaanbegeleiding staat ‘professionele identiteit’, waarin je onder meer werkt aan jouw visie op onderwijs, centraal. Daarnaast werk je aan je brede professionalisering, met bekwaamheidseisen als dialogisch terugkijken, zelfsturend ontwikkelen en onderzoekend vermogen.

In zes verschillende modules werk jij op een formatieve wijze aan jouw bekwaamheid. Je werkt in kleine groepen aan onderzoeksopdrachten. In deze onderzoeksopdrachten verdiep je je in het vakgebied van de module en beantwoord je een onderzoeksvragen die passen bij jouw ontwikkeling.

Op basis van feedback en in dialoog met begeleiders en medecursisten onderzoek jij hoe jij:

  • In de onderwijspraktijk handelt in situaties die illustratief zijn voor het startbekwame niveau en wat het effect is van jouw handelen
  • Verantwoord handelt vanuit theorie en jouw eigen visie op onderwijs
  • Reflecteert en komt tot veranderd handelen
  • Jezelf verder wilt ontwikkelen

De open dag is jouw kans om te ervaren of de Marnix bij jou past en al je vragen te stellen

Studieloopbaanbegeleiding

Tijdens je studie krijg je studieloopbaanbegeleiding (SLB). Ongeveer één keer per maand kom je in een vaste, kleine groep samen met mede-zij-instromers en een vaste SLB’er. Deze bijeenkomsten richten zich op jouw persoonlijke groei, je professionele identiteit als leerkracht, intervisie en het vormen van een visie op je beroep.

Daarnaast ondersteunt de SLB’er je bij het maken van keuzes binnen de modules, zodat je studie goed aansluit bij jouw persoonlijke situatie en de bekwaamheidseisen. De SLB’er voert ook vier keer per jaar een gesprek met jou en je leerkrachtcoach over jouw ontwikkeling. 

Begeleiding op jouw school

Je kunt starten met het zij-instroomtraject als je een overeenkomst hebt met een schoolbestuur en daarmee een werkplek in een basisschoolgroep. Behalve die plek, is begeleiding noodzakelijk. In een ‘tripartite-overeenkomst’ committeren jij, jouw werkgever en de Marnix Academie zich aan jouw ontwikkeling tot een bevoegd leraar. Dat betekent dat jouw school zorgt voor goede begeleiding in jouw onderwijspraktijk. Vaak betekent dat een dubbele bezetting in een groep, zodat een ervaren leraar met je mee kan kijken en feedback kan geven. 

De afsluiting: Proeve van bekwaamheid

Het zij-instroomtraject wordt afgesloten met een zogenaamde proeve van bekwaamheid. In dit sluitstuk van je bekwaamheidsonderzoek toon jij aan bekwaam te zijn op de vijf bekwaamheidsgebieden (pedagogisch, vakinhoudelijk/vakdidactisch, brede professionalisering en professionele identiteit). De proeve van bekwaamheid bestaat uit een presentatie van 30 minuten in het bijzijn van twee onafhankelijke assessoren, waarin je met concrete voorbeelden uit jouw onderwijspraktijk bewijst dat je de onderzoeksdoelen hebt behaald. Na de presentatie stellen de assessoren verdiepende vragen om verder overtuigd te raken van jouw bekwaamheid. Meteen na dit gesprek wordt de uitslag van de beoordeling bekend gemaakt en mondeling toegelicht. 
Docent speelt met leerlingen aan tafel

Wil je meer informatie?