UKids is een internationaal, Erasmus+ , project waarin zes landen (Oostenrijk, Denemarken, Finland, Hongarije, Portugal en Nederland) onderwijs op het gebied van ‘Sociaal Ondernemen’ creëren en onderzoeken met als doel competenties op het gebied van sociaal ondernemerschap te ontwikkelen. Ieder land wordt vertegenwoordigd door een basisschool en een pabo.
UKids
UKids is een internationaal, Erasmus+ , project waarin zes landen (Oostenrijk, Denemarken, Finland, Hongarije, Portugal en Nederland) onderwijs op het gebied van ‘Sociaal Ondernemen’ creëren en onderzoeken met als doel competenties op het gebied van sociaal ondernemerschap te ontwikkelen. Ieder land wordt vertegenwoordigd door een basisschool en een pabo. In Nederland werken partnerschool Het Drieluik, Almere en de Marnix Academie samen aan dit project. Hiervoor werd een internationale R&D groep ingericht met docentonderzoekers, studentonderzoekers en leerkrachtonderzoekers.
Op Het Drieluik werden twee ateliers ontwikkeld, uitgevoerd en onderzocht: ‘How does the earth feel today’ en ‘Duurzaam bouwen’. Op de Marnix Academie werd sociaal ondernemend leren geïntegreerd in twee vierdejaars profielen: ‘Cultuur & Identiteit en ‘Wereld, wetenschap & technologie’. Challenges (YouthStart) en Sustainable Development Goals (SDG’s) dienden als kapstok voor onderwijsontwikkeling.
Dit project is in maart 2021 afgerond. Mooie voorbeelden uit de zes landen zijn te vinden op de website van Ukids.
In een verkennend onderzoek is achterhaald op welke wijze vier basisscholen invulling geven aan (elementen van) het Leren Sociaal te Ondernemen. In schoolportretten wordt beschreven wat kenmerkend is aan de missie en visie van deze scholen, wat het curriculum typeert, hoe de leeromgeving wordt vormgegeven en wat de leerkrachten als kritische factoren zien voor het (samen) vormgeven van (elementen van) het Leren Sociaal te Ondernemen op deze basisscholen.
De Marnix Academie, Hogeschool PXL en Stichting Move richten zich – in samenwerking met enkele basisscholen en educatieve organisaties- op het ontwikkelen en verspreiden van een digitale toolkit die (aanstaande) leraren in Nederland en België ondersteunt bij het vormgeven van onderwijs in sociaal ondernemerschap. Momenteel ervaren (aanstaande) leraren handelingsverlegenheid ten aanzien van het vormgeven van dit onderwijs. Dit project heeft als doel die handelingsverlegenheid te verkleinen.
Uit het onderzoek dat we hebben uitgevoerd onder studenten die kinderen hebben begeleid bij het leren sociaal te ondernemen, is gebleken dat het voor het opleidingsonderwijs van belang is om sociaal ondernemerschap duidelijk in te bedden in het gehele curriculum en hierin de koppeling te zoeken met de (diverse) stagepraktijk. Dat biedt een goede basis voor leerkrachtvaardigheden om sociaal ondernemerschap op de basisschool te stimuleren.
Om kennis te verwerven op het terrein van sociaal ondernemerschap en beter zicht te krijgen op de invloed van onderwijsactiviteiten rondom sociaal ondernemen, is een longitudinaal onderzoek gaande waarin een groepje studenten gedurende drie jaar wordt gevolgd. De perceptie van de student op aspecten van sociaal ondernemen gedurende hun opleiding wordt bevraagd aan de hand van focusgroepen.
In dit praktijkgerichte ontwerponderzoek heeft een multidisciplinair onderzoeksteam (lector, schoolleider, pabo-studenten, leerkracht- en docentonderzoekers) onderzocht hoe een onderwijsleeromgeving ontworpen kan worden die het Leren Sociaal te Ondernemen ondersteunt in de bovenbouw van een basisschool. Middels praktijkgericht ontwerponderzoek zijn overdraagbare inhoudelijke en procedurele ontwerpprincipes voor het leren sociaal te ondernemen in de basisschool gedestilleerd.
Uit het onderzoek dat we hebben uitgevoerd onder studenten die kinderen hebben begeleid bij het leren sociaal te ondernemen, is gebleken dat het voor het opleidingsonderwijs van belang is om sociaal ondernemerschap duidelijk in te bedden in het gehele curriculum en hierin de koppeling te zoeken met de (diverse) stagepraktijk. Dat biedt een goede basis voor leerkrachtvaardigheden om sociaal ondernemerschap op de basisschool te stimuleren.
Dit door Regieorgaan Sia gefinancierde postdoc-onderzoek heeft als doel te komen tot ontwerpprincipes voor het integreren van de 21e-eeuwse vaardigheid computational thinking (CT) in het pabo-curriculum, zodat aanstaande leerkrachten worden toegerust om CT vorm te geven in hun eigen onderwijspraktijk.