Ad PEP-student Natascha: "Ik weet weer waarom ik dingen doe zoals ik ze doe"

Natascha

Natascha Versteeg is pedagogisch medewerker op kinderdagverblijf Partou in Barneveld. Ze heeft al 22 jaar ervaring op diverse plekken in de kinderopvang. Om niet vast te roesten, voldoening te blijven voelen en zich nog verder te verdiepen koos ze voor de Ad PEP opleiding van de Marnix Academie. De opleiding tot Pedagogisch Educatief Professional. En ze is er in haar eigen woorden ‘super enthousiast’ over.

Natascha: "Ik ben ooit vanuit de begeleiding van verstandelijk gehandicapten in de kinderopvang gerold, omdat ik voor de liefde verhuisde naar een andere woonplaats. Ik vond het leuker dan ik dacht. De puurheid van de kinderen. Het spontane, naast het vaste dagprogramma dat je volgt. Ik hou ervan. Tegelijk merkte ik na al die jaren dat ik niet op routine wilde draaien. Waarom doe ik eigenlijk wat ik doe? Hoe kan ik mijn eigen handelen én dat van onze organisatie onderbouwen? En wie weet op termijn anderen coachen in waar ik goed in ben?"

Praktijkgericht en te overzien

Ze dacht al eerder na over een opleiding. Maar: ze heeft ook een gezin met twee dochters, ze sport veel, heeft een leuk sociaal leven, onderneemt van alles. Een vierjarige opleiding vergt veel. Totdat ze hoorde over de Ad PEP. Natascha: "Een tweejarige opleiding vond ik beter te overzien. Bij deze opleiding ga je één dag in de week naar school. Daarnaast werk ik drie dagen. Die combinatie is belangrijk want de opleiding is heel praktijkgericht, je voert veel opdrachten uit in je eigen werkomgeving. Het is nog steeds best pittig hoor, met mijn studiedagen op woensdag en zaterdagochtend maak ik werkweken van 50 uur. Daar staat tegenover dat ik er veel energie voor terug krijg. Ik zit nu in mijn tweede semester en de lessen en opdrachten tot zover hebben mij al zoveel gebracht!"

Vier beroepsrollen: weer op scherp

Vier beroepsrollen staan centraal tijdens de opleiding: de Pedagoog, de Vormgever, de Verbinder en de Initiator. Vanuit deze rollen stimuleer je de ontwikkeling van kinderen en breng je mensen samen. Natascha: "Deze vier rollen zijn voor mij na al die jaren niet nieuw, maar het mooie is dat de opleiding je er nog bewuster van maakt." Ze geeft een paar praktijkvoorbeelden: "We moesten een onderzoekje doen naar het observeren en signaleren van kinderen en dat écht objectief doen. Dat is moeilijker dan je denkt! Deze opdracht opende bij mij als pedagoog opnieuw de ogen. Wat het mij bracht, geef ik meteen mee aan mijn collega’s – zo ben je de initiator die ook anderen inspireert. De vormgever kwam aan bod tijdens een opdracht over kansengelijkheid. Hoe bieden wij dit aan in de brede ontwikkeling? Spelvorming is één voorbeeld hiervan. De verbinder kwam naar voren door het verhogen van de ouderbetrokkenheid. Zo zijn wij de intakegesprekken wat meer aan het verdiepen."

Persoonlijke lessen en praktijkwinst

Wat haar persoonlijke ontwikkeling betreft: "Die eerste twee, drie maanden ben ik mezelf wel tegengekomen! Ik ben een ontzettende perfectionist, leg de lat hoog. Alle zelfreflectie en intervisie heeft gebracht dat ik wat meer om hulp mag vragen; zowel rondom de opleiding als thuis of op het werk. Verder heb ik gemerkt dat ook ik vooroordelen heb, al dacht ik altijd van niet. Ik mag soms langer nadenken voordat ik ergens iets van vind." Wat leerde ze over haar handelen in de praktijk? Natascha: "Van mezelf ben ik druk, ik klets de hele dag door, maak veel grapjes. Ik ben me nu bewuster van de gespreksvoering met kinderen: doorvragen, inhoudelijker en ontwikkelingsgericht in de taalvaardigheid aan het werk zijn. Ook ben ik nog bewuster bezig met kinderen vérder brengen, uitdagen in de verschillende ontwikkelingsgebieden."

Aanrader?

Voor wie is de Ad PEP een aanrader? Natascha: "Dat gaat van de onderwijsassistent die meer invloed wil tot jonge collega’s op een kinderdagverblijf die meer verdieping wensen dan het mbo biedt. Mijn eigen groep is heel gemixt, met naast mensen uit de kinderopvang ook veel uit het onderwijs. De leeftijden variëren. Dat inspireert enorm." Zelf heeft ze nog geen moment spijt. "Tuurlijk, het vraagt discipline, maar ik word ook heel erg blij van het leren. Als ik naar mijn werk ga, weet ik waarom ik de dingen doe. De dagen op de Marnix zijn ook heel fijn. Elke vrijdag als ik met m’n rugzakje bij de trein sta denk ik, yes, ik mag weer! De sfeer, de betrokkenheid, waanzinnige coaches die echt vanuit passie werken – het maakt mijn drijfveer alleen maar groter."

Natascha

 

Over de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional 

Wil jij je net als Natascha verder ontwikkelen in de kinderopvang, het basisonderwijs of het speciaal onderwijs? Dan is deze tweejarige associate degree iets voor jou! Dankzij onze Ad PEP opleiding sta jij als professional pedagogisch en educatief steviger in je schoenen. Daarnaast vervul je een onmisbare rol als het gaat om het verminderen van de kansenongelijkheid van kinderen.

Meld je aan voor een voorlichting