‘Meer uit je vak als docent halen én jezelf persoonlijk ontwikkelen’

Ferdinand Brand

Ferdinand Brand is alumnus van de Master Leren en Innoveren. In dit blog deelt hij zijn ervaringen met je.

Ferdinand is docent Gezondheidszorg en Communicatie bij MBORijnland en is als docent-onderzoeker verbonden aan het Research Lab/Practoraat Samenwerkend Leren & innoveren. Daarnaast geeft hij vanuit zijn eigen bedrijf Study Mastery masterclasses en mentoring aan studenten en docenten. Ook is hij auteur van het boek ‘Denk anders, leer meer’. Van 2015-2017 volgde hij de Master Leren en Innoveren aan de Marnix Academie.

Brede insteek én ruimte voor specialisatie

Als je gelukkig wilt blijven in het onderwijs, doe je jezelf tekort als je je niet blijft door ontwikkelen. Een master helpt je om telkens nieuwe dingen te blijven zien. Ik zie mezelf niet honderd jaar hetzelfde doen. Kennis opdoen over innovatieprocessen en onderzoeksgerichter werken is bovendien overál inzetbaar. Voor mij de reden om de Master Leren en Innoveren te gaan doen. Het is aan de ene kant een brede master. Tegelijkertijd kun je ook heel erg specialiseren. Dat sprak mij aan. Je bepaalt zelf je onderzoekslijn en gaat aan de slag met de thema’s die jou aanspreken. Ik heb bewust voor de Marnix Academie gekozen omdat ze daar werken met leerkringen. Naast je werk weer een opleiding gaan volgen is best een stap. Ik vond het een fijn idee om met een kleiner groepje studenten aan de stof te werken, van elkaar te leren en echt een band op te bouwen. Dat is ook absoluut gebeurd!

Goed mens, goede docent

Ik heb mezelf tijdens de opleiding gespecialiseerd in zelfregulerend leren. Een onderwerp waarin ik me als docent graag wilde verdiepen, maar waar ik ook zélf veel van kon opsteken. Sterker nog, het heeft me geholpen om de master zo effectief mogelijk te doen. Ik heb enorm veel geleerd over motivatie, zelfregulatie, mindsets, gedragsverandering, studeerstrategieën en ga maar door. De MLI leert je om opnieuw te kijken naar (goed) onderwijs én jouw invloed als persoon in de organisatie. Wat mij betreft is het dan ook een hele mooie opleiding voor iedereen die meer uit zijn vak als docent wil halen en daarnaast een stuk persoonlijke ontwikkeling wil halen. In mijn visie is een goede docent in eerste instantie een goed mens. Hoe ben je als persoon? Als collega? Als docent? Als medewerker binnen een organisatie? Daar is veel aandacht voor in de opleiding. Dat vraagt dus ook veel zelfreflectie; daar moet je wel voor open staan.

Aan alle kanten ondersteund

De leerkring heeft mij veel gebracht. Daarnaast had ik ook een fijne ‘critical friend’ – iemand met wie je nog meer de diepte in gaat. We hadden een goeie klik en hebben veel van elkaar geleerd. Ik had ook een heel prettige tutor: een soort mentor met wie je regelmatig reflecteert en de voortgang van je onderzoek bespreekt. Als je ervoor gaat, heb je kortom aan alle kanten ondersteuning en word je echt goed in het hele leerproces begeleid. Er zijn nog steeds alumni-avonden. Tijdens de master ontmoet je allemaal mensen met een toffe kijk op het onderwijs is mijn ervaring. Dat contact wil ik dus wel houden.

Kleine innovaties, groot effect

Nu, met de master op zak, zit mijn innovatierol op school als docent (twee dagen) denk ik meer verborgen in de kleine innovatieprocessen. Je denkt na over effectief lesgeven. Je helpt andere collega’s om zich verder te professionaliseren. Ik begeleid een collega bij een afstudeeronderzoek. Ik help een examencollega bij coaching. Daarnaast ben ik in de andere twee dagen binnen ons Research Lab de kartrekker van een onderzoek naar professionalisering. Ik draai mee in een project waarin we andere docenten helpen met het doen van onderzoek met studenten samen. En ik geef trainingen over onder meer de onderzoekscyclus of een onderzoekende houding van docenten. De master heeft mij bij dit alles echt verder geholpen.

Heb je interesse in deze master? Haak dan aan bij onze volgende (online) voorlichting.  We vertellen je graag meer over de master en ook kun je al je vragen stellen.