Lekker erop uit!

Blog Miranda lente

Het is april, de klok is verzet, de temperatuur aangenaam. Ik voel dat de lente is aangebroken. Voor mij een tijd om er lekker op uit te gaan! Als persoon maak ik wandelingen om het ontwaken van de natuur in me op te nemen, als professional bezoek ik congressen. Er lekker op uit kun je in deze periode ook als onderwijsprofessional. Er zijn heel veel congressen, studiedagen en bijeenkomsten waar je collega’s kunt ontmoeten en nieuwe inspiratie op kunt doen. Mij geeft dat altijd weer energie en volop nieuwe ideeën, altijd weer een stimulans om jezelf opnieuw uit te dagen.

Overigens valt dat niet altijd mee, want meestal hoor je zo ontzettend veel… Daarom maak ik dankbaar gebruik van de tip van een goede collega: wees tevreden als je twee of drie ‘inzichten’ hebt opgedaan waar je iets mee kan!

Velon Congres

Mijn professionele lente begon op 18 en 19 maart met het Velon congres (congres voor lerarenopleiders) in Utrecht plaats. Meer dan 1150 collega’s uit scholen en opleidingen deelden met elkaar de eigen praktijken en inzichten rondom het thema Opleiden in Verbinding, over het leren en ontwikkelen van leraren en lerarenopleiders binnen, tussen en over onderwijssectoren heen.  Ik heb er aantal interessante sessies verzorgd en bijgewoond.

Twee sessies met name hebben me echt geïnspireerd. Ik mocht de presentatie over de Onderwijsambassadeurs van Meintje Spijker, Mirjam Stroetinga en Lieneke van Rhee aankondigen. Zij vroegen zich af wat het samenwerken met een onderwijsambassadeur van een leerkracht en derhalve ook van lerarenopleiders en lerarenopleidingen: moeten we onze LIO daarop voorbereiden en zo ja, hoe dan? Interessante vraag…die me tot nu toe bezighoudt.. en die ik graag nog eens zou willen bespreken binnen ons partnerschap!

Daarna volgde ik een sessie over het begeleiden van werkplekleren van eerstejaars door vierdejaarsstudenten. Op het eerste gezicht lijkt het een praktische oplossing voor het tekort aan praktijkbegeleiders. Echter, het blijkt dat zowel de eerstejaars als de vierdejaars enorm veel leren van deze manier van werken. Eerstejaars krijgen hele gerichte betekenisvolle feedback van vierdejaars die zich nog heel goed in kunnen leven in hoe het is om startende leraar in opleiding te zijn. En de vierdejaars, die maken sterkere verbindingen tussen theorie en praktijk omdat ze dat continue moeten verwoorden tijdens de begeleidingsgesprekken. Iets om nog eens op door te denken.

Themamiddag startende leerkrachten

Woensdag 27 maart vond er binnen ons partnerschap een studiemiddag plaats rondom het begeleiden van de startende leerkracht. De middag startte met een inspirerende keynote door Daniëlle Schreurs over GeneratieZ – onze starters behoren voor het overgrote deel tot deze generatie 1. We willen ze graag behouden voor het onderwijs. Hoe kunnen we dat doen? Hoe kunnen we rekening houden met hun specifieke kenmerken? Ik neem het advies van Daniëlle maar eens ter harte: Wissel eens van generatieperspectief! De eerstvolgende sessie die ik heb met studenten zet ik de GenZ-bril op.

En er is nog meer...

Zo heb ik al drie inzichten voor mezelf geformuleerd en dat terwijl er nog twee grote evenementen staan te gebeuren. Volgende week is de Week van Samen Opleiden, georganiseerd door het Platform Samen Opleiden. Ook dan zijn er van 8 tot en met 11 april in online en fysieke sessies tal van workshops en presentaties.

Ons eigen partnerschap POO organiseert op woensdag 10 april de Dag van het Partnerschap 3. Het thema is ‘Versterken van de kwaliteit van Samen Opleiden’ dat we in een aantal workshops met elkaar verkennen en uitwerken. Daarnaast is er ook een prikkelende keynote door Chris Kroeze ‘Begeleiden: samen op zoek naar maatwerk’.

Lekker erop uit de volgende week! Ik wandel fysiek en online rond en ben benieuwd waar de nieuwsgierigheid in mij geprikkeld gaat worden.2 Ik weet dat ik een aantal van jullie zal treffen bij (online) sessies in de week van Samen Opleiden. Jullie zijn allemaal uitgenodigd voor de Dag van het Partnerschap, ik hoop jullie ook daar te zien en ben nieuwsgierig naar de inspiratie die jullie opdoen… en neem het advies ter harte: welke twee of drie inzichten hebben jou geraakt, nieuwsgierig gemaakt of uitgedaagd iets mee te gaan doen? Laat het me weten, maar deel het vooral met je collega’s!

Miranda

1. Onderwijsambassadeurs 

2. FutureMap | Danielle Schreurs | Generatie Z expert

3. De week van Samen Opleiden 2024 | Samen Opleiden & Professionaliseren in transitie - Platform Samen Opleiden