Met een vaste regelmaat evalueren we het onderwijs op de Marnix Academie onder studenten, medewerkers, alumni en het werkveld, aan de hand van toetsbare streefdoelen. Ook nemen we deel aan landelijke onderzoeken zoals de Nationale Studentenenquête (NSE) en de HBO Monitor. Op basis van de uitkomsten voeren we waar nodig aantoonbare verbetermaatregelen uit. Elke opleiding in het hoger onderwijs moet geaccrediteerd zijn door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO). Hier vind je het NVAO-rapport en accreditatiebesluit voor de opleidingen: Het panel gaf aan zeer plezierige gesprekken te hebben gevoerd met management, studenten, MR en de Raad van Toezicht. Over de rol en betrokkenheid van de studenten zei het panel dat onze studenten uitstralen dat ze trots zijn op de school, dat ze in de gesprekken deskundige afgewogen antwoorden geven, goed naar zichzelf en de school kijken, een open houding hebben en een enorme taakvolwassenheid tonen. Daar kunnen de studenten trots op zijn! Het advies van het NVAO-panel is inmiddels overgenomen door de minister van OCW en daarmee ook de bekostiging. Lees het volledige Plan Kwaliteitsafspraken 2019-2024 Belangrijke doelstellingen voor scholen met het UNESCO-profiel zijn: internationale verbondenheid, verdraagzaamheid en solidariteit. UNESCO-thema’s zoals wereldburgerschap, duurzaamheid, mensenrechten en interculturele communicatie komen structureel en schoolbreed aan de orde. In 2020 is de Kerngroep Inclusie in het leven geroepen. Deze kerngroep is aanspreekpunt voor vragen, bevordert in alle geledingen van de organisatie de dialoog over inclusie, en onderzoekt en adviseert hoe we inclusie kunnen versterken. De gemixte groep bestaat uit opleidingsdocenten, medewerkers Communicatie, Personeel & Organisatie, het Marnix Onderwijscentrum, het Partnerschap en een externe lector Diversiteitsvraagstukken die adviseert. De Marnix Academie heeft een partnerschap met ruim 375 basisscholen en 35 schoolbesturen. Samen zorgen we ervoor dat theorie en praktijk goed op elkaar aansluiten en dat studenten de beste begeleiding krijgen tijdens de stages. Binnen het samenwerkingsverband Radiant Lerarenopleidingen bundelen we kennis en kracht voor onderwijsontwikkeling en praktijkgericht onderzoek. Acht hogescholen werken hierin samen. Zes monosectorale lerarenopleidingen basisonderwijs: Hogeschool de Kempel te Helmond, Iselinge Hogeschool te Doetinchem, iPabo in Amsterdam/Alkmaar, Katholieke Pabo Zwolle, Thomas More te Rotterdam en de Marnix Academie. Aangevuld met drie lerarenopleidingen van Hogeschool VIAA te Zwolle en Driestar hogeschool in Gouda. In de Academie voor Schoolleiderschap, Penta Nova, werkt de Marnix Academie samen met de Christelijke Hogeschool Ede, Driestar Educatief, Hogeschool VIAA, Hogeschool Inholland en Hogeschool Leiden aan opleidingen voor schoolleiders. Voor het goed functioneren van wetenschap is wetenschappelijke integriteit essentieel. Daarom geldt er een aantal leidende principes, zoals eerlijkheid, zorgvuldigheid, transparantie, onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid. De Gedragscode Wetenschappelijke Integriteit vertaalt deze principes naar concrete normen voor onderzoekers en instellingen. Met de hogescholen waarmee we samenwerken binnen Radiant Lerarenopleidingen hebben wij een gezamenlijke Commissie Wetenschappelijke Integriteit ingesteld. De leden van deze commissie zijn afkomstig van de negen aangesloten hogescholen. Namens de Marnix Academie is dat lector Dr. A. van Staveren. Ambtelijk secretaris van de commissie is Mark Janssen (m.janssen@kempel.nl en 085-1124436). De commissie onderzoekt en behandelt klachten over een (mogelijke) schending van de wetenschappelijke integriteit, en brengt advies uit aan het College van Bestuur over de gegrondheid hiervan. Klachten gaan bijvoorbeeld over ernstige vormen van fabriceren (verzinnen), vervalsen of plagiaat. Ze kunnen eerst besproken worden met de Vertrouwenspersoon Wetenschappelijke Integriteit. De Marnix Academie heeft Prof. Em. Dr. Douwe Beijaard aangesteld als Vertrouwenspersoon Wetenschappelijke Integriteit. Je kunt bij hem terecht met vragen over wetenschappelijke integriteit of een mogelijke schending daarvan. Hij adviseert, overlegt en kan desgewenst bemiddelen. Douwe Beijaard is bereikbaar via d.m.beijaard@gmail.com en 06-46241813. Vanuit de gedragscode moet er ook een Ethische Commissie zijn. De Radiant hogescholen onderzoeken de inrichting van een gezamenlijke Ethische Commissie.
Organisatie en bestuur
Kwaliteit
Kwaliteitsafspraken
Studenten zeer betrokken
Goedkeuring OCW
UNESCO school
UNESCO-scholenprofiel
Inclusie
Kerngroep Inclusie
Wereldburgerschap
Partnerschap
Samenwerking
Partners in Opleiding en Ontwikkeling
Radiant Lerarenopleidingen
Penta Nova
Wetenschappelijke integriteit
Commissie Wetenschappelijk Integriteit
Vertrouwenspersoon Wetenschappelijke Integriteit
Ethische Commissie
Over ons
Op de Marnix Academie ademt alles ‘onderwijs’. De Marnix Academie is een gespecialiseerde hogeschool, gericht op het opleiden van (aankomende) leraren, professionals uit het onderwijs en de kinderopvang. De hogeschool verzorgt diverse bachelor– en masteropleidingen en een associate degree (Ad), zowel in vol– als deeltijd. Daarnaast bieden we nascholing en advies aan onderwijsprofessionals. Met praktijkgericht onderzoek dragen we bij aan de verbetering en vernieuwing van het onderwijs.
Bij de Marnix Academie studeren circa 1.850 studenten in Ad-, bachelor- en masteropleidingen en andere trajecten. Ruim 200 medewerkers werken in de opleidingen, onderzoeken en in ondersteunende diensten.
De Marnix Academie werkt nauw samen met een netwerk van partnerscholen en andere onderwijsinstellingen, zowel nationaal als internationaal. Ook zijn we lid van het UNESCO-scholennetwerk.
Onze missie
Ons bestaansrecht kunnen we in één zin samenvatten: onderwijs voor de samenleving van nu en morgen. We zijn als hogeschool een open leergemeenschap voor en door bekwame, betrokken en bevlogen onderwijsprofessionals met moed. Zo bouwen we samen aan een rechtvaardige en duurzame samenleving.
Onze koers
Onderwijs is essentieel voor de vorming van mensen, groepen en daarmee de samenleving als geheel. Het onderwijs is een plek waar kinderen, jongeren en volwassenen kennis en vaardigheden ontwikkelen. Hiermee bouwen zij als wereldburger mee aan de opbouw, groei en ontwikkeling van onze samenleving. In het onderwijs vormen ze zich op persoonlijk, sociaal en cultureel vlak. Onderwijs vormt generaties en legt daarmee een fundament voor de samenleving van nu én van de toekomst.
Het samen opleiden en blijvend ontwikkelen van onderwijsprofessionals is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Professionals die het onderwijs vormen en verrijken voor de huidige en aankomende generaties. Daarmee dragen we actief bij aan een rechtvaardige en duurzame wereld, waarin we nieuwe generaties vormen, ongelijkheid verminderen, diversiteit waarderen en inclusie bevorderen.
Het is onze opdracht om onze studenten te inspireren om vanuit hun eigen waarden en inspiratiebronnen te ontdekken waar in hun omgeving verandering nodig is, om kansen te zien en waarde te creëren. Voor het kind in de groep, de gemeenschap en de wereld waarin zij professional zijn.
Wij staan voor het blijvend ontwikkelen van onderwijsprofessionals, die zichzelf, een ander en de wereld leren kennen, onderzoeken en vormen. Voor ons als open leergemeenschap, hogeschool, kennisinstituut en als werkgever tellen bronverhalen over rechtvaardigheid, compassie en zorgzaamheid voor de wereld met alles en iedereen die daarin leeft.
Die oriëntatie maakt dat we fundamenteel en per definitie uitnodigend en waarderend zijn. In dialoog, met een open houding en oprechte interesse. Daarmee is de Marnix Academie een plek waar studenten, medewerkers, partners en gasten zich thuis en gewaardeerd voelen door ruimte voor ieders eigenheid.
Vanuit onze protestants-christelijke wortels doen we dit met een open blik en houding.
Identiteit
Wij staan voor het blijvend ontwikkelen van onderwijsprofessionals, die zichzelf, een ander en de wereld leren kennen, onderzoeken en vormen. Voor ons als open leergemeenschap, hogeschool, kennisinstituut en als werkgever tellen bronverhalen over rechtvaardigheid, compassie en zorgzaamheid voor de wereld met alles en iedereen die daarin leeft.
Die oriëntatie maakt dat we fundamenteel en per definitie uitnodigend en waarderend zijn. In dialoog, met een open houding en oprechte interesse. Daarmee is de Marnix Academie een plek waar studenten, medewerkers, partners en gasten zich thuis en gewaardeerd voelen door ruimte voor ieders eigenheid.
Vanuit onze protestants-christelijke wortels doen we dit met een open blik en houding.