Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie
Over ons

Over ons

Op de Marnix Academie ademt alles ‘onderwijs’. De Marnix Academie is een gespecialiseerde hogeschool, gericht op het opleiden van (aankomende) leraren, professionals uit het onderwijs en de kinderopvang. De hogeschool verzorgt diverse bachelor– en masteropleidingen en een associate degree (Ad), zowel in vol– als deeltijd. Daarnaast bieden we nascholing en advies aan onderwijsprofessionals. Met praktijkgericht onderzoek dragen we bij aan de verbetering en vernieuwing van het onderwijs.

Bij de Marnix Academie studeren circa 1.850 studenten in Ad-, bachelor- en masteropleidingen en andere trajecten. Ruim 200 medewerkers werken in de opleidingen, onderzoeken en in ondersteunende diensten.

De Marnix Academie werkt nauw samen met een netwerk van partnerscholen en andere onderwijsinstellingen, zowel nationaal als internationaal. Ook zijn we lid van het UNESCO-scholennetwerk.

Drie vrouwen staan voor de Marnix Academie

Onze missie

Ons bestaansrecht kunnen we in één zin samenvatten: onderwijs voor de samenleving van nu en morgen. We zijn als hogeschool een open leergemeenschap voor en door bekwame, betrokken en bevlogen onderwijsprofessionals met moed. Zo bouwen we samen aan een rechtvaardige en duurzame samenleving.

Docent en kind lachen naar elkaar

Onze koers

Onderwijs is essentieel voor de vorming van mensen, groepen en daarmee de samenleving als geheel. Het onderwijs is een plek waar kinderen, jongeren en volwassenen kennis en vaardigheden ontwikkelen. Hiermee bouwen zij als wereldburger mee aan de opbouw, groei en ontwikkeling van onze samenleving. In het onderwijs vormen ze zich op persoonlijk, sociaal en cultureel vlak. Onderwijs vormt generaties en legt daarmee een fundament voor de samenleving van nu én van de toekomst.

Het samen opleiden en blijvend ontwikkelen van onderwijsprofessionals is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Professionals die het onderwijs vormen en verrijken voor de huidige en aankomende generaties. Daarmee dragen we actief bij aan een rechtvaardige en duurzame wereld, waarin we nieuwe generaties vormen, ongelijkheid verminderen, diversiteit waarderen en inclusie bevorderen.

Het is onze opdracht om onze studenten te inspireren om vanuit hun eigen waarden en inspiratiebronnen te ontdekken waar in hun omgeving verandering nodig is, om kansen te zien en waarde te creëren. Voor het kind in de groep, de gemeenschap en de wereld waarin zij professional zijn.

Wij staan voor het blijvend ontwikkelen van onderwijsprofessionals, die zichzelf, een ander en de wereld leren kennen, onderzoeken en vormen. Voor ons als open leergemeenschap, hogeschool, kennisinstituut en als werkgever tellen bronverhalen over rechtvaardigheid, compassie en zorgzaamheid voor de wereld met alles en iedereen die daarin leeft.

Die oriëntatie maakt dat we fundamenteel en per definitie uitnodigend en waarderend zijn. In dialoog, met een open houding en oprechte interesse. Daarmee is de Marnix Academie een plek waar studenten, medewerkers, partners en gasten zich thuis en gewaardeerd voelen door ruimte voor ieders eigenheid.

Vanuit onze protestants-christelijke wortels doen we dit met een open blik en houding.

Identiteit

Wij staan voor het blijvend ontwikkelen van onderwijsprofessionals, die zichzelf, een ander en de wereld leren kennen, onderzoeken en vormen. Voor ons als open leergemeenschap, hogeschool, kennisinstituut en als werkgever tellen bronverhalen over rechtvaardigheid, compassie en zorgzaamheid voor de wereld met alles en iedereen die daarin leeft.

Die oriëntatie maakt dat we fundamenteel en per definitie uitnodigend en waarderend zijn. In dialoog, met een open houding en oprechte interesse. Daarmee is de Marnix Academie een plek waar studenten, medewerkers, partners en gasten zich thuis en gewaardeerd voelen door ruimte voor ieders eigenheid.

Vanuit onze protestants-christelijke wortels doen we dit met een open blik en houding.

docent helpt studenten aan tafel

Meer lezen?

Organisatie en bestuur

Lees meer over onze organisatie en bestuur. In de Branchecode Goed Bestuur Hogescholen van de Vereniging Hogescholen lees je hoe toezicht en bestuur geregeld moeten zijn. De Marnix Academie onderschrijft deze branchecode.

Kwaliteit

Het Kwaliteitsbeleid van de Marnix Academie omschrijft hoe we de kwaliteit van alle opleidingen en activiteiten van de Marnix Academie borgen, bewaken en bijsturen.

Met een vaste regelmaat evalueren we het onderwijs op de Marnix Academie onder studenten, medewerkers, alumni en het werkveld, aan de hand van toetsbare streefdoelen. Ook nemen we deel aan landelijke onderzoeken zoals de Nationale Studentenenquête (NSE) en de HBO Monitor. Op basis van de uitkomsten voeren we waar nodig aantoonbare verbetermaatregelen uit.

Elke opleiding in het hoger onderwijs moet geaccrediteerd zijn door de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO). Hier vind je het NVAO-rapport en accreditatiebesluit voor de opleidingen:

Kwaliteitsafspraken

De Marnix Academie is in het voorjaar van 2019 als zeer goed beoordeeld door het panel van de NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie) over het Plan Kwaliteitsafspraken. Het gaat daarbij om de zogeheten ‘studievoorschotgelden’ die hogescholen en universiteiten besteden aan de verbetering van de onderwijskwaliteit.

Studenten zeer betrokken

Het panel gaf aan zeer plezierige gesprekken te hebben gevoerd met management, studenten, MR en de Raad van Toezicht. Over de rol en betrokkenheid van de studenten zei het panel dat onze studenten uitstralen dat ze trots zijn op de school, dat ze in de gesprekken deskundige afgewogen antwoorden geven, goed naar zichzelf en de school kijken, een open houding hebben en een enorme taakvolwassenheid tonen. Daar kunnen de studenten trots op zijn!

Goedkeuring OCW

Het advies van het NVAO-panel is inmiddels overgenomen door de minister van OCW en daarmee ook de bekostiging.

Lees het volledige Plan Kwaliteitsafspraken 2019-2024

Lees de besluiten van de NVAO

UNESCO school

De Marnix Academie is sinds 2017 lid van het UNESCO-scholennetwerk. Dit netwerk, onderdeel van de Verenigde Naties, wil de wereldvrede bevorderen via onderwijs, wetenschap, cultuur en communicatie. In Nederland zijn 45 scholen lid, wereldwijd nemen meer dan 10.000 scholen deel. Naast de Marnix Academie mogen vier andere hogeschool(onderdelen) in Nederland zich UNESCO-school noemen.

UNESCO-scholenprofiel

Belangrijke doelstellingen voor scholen met het UNESCO-profiel zijn: internationale verbondenheid, verdraagzaamheid en solidariteit. UNESCO-thema’s zoals wereldburgerschap, duurzaamheid, mensenrechten en interculturele communicatie komen structureel en schoolbreed aan de orde.

Inclusie

In de Nederlandse samenleving is diversiteit een gegeven, maar is inclusie nog niet altijd vanzelfsprekend. De Marnix Academie wil bijdragen aan gelijke kansen voor iedereen en het beste onderwijs voor alle leerlingen. Dat betekent dat iedereen, ongeacht cultuur, religie, gender, handicap, seksuele geaardheid of sociaal-economische achtergrond, op zijn plek is op de Marnix Academie. Ook streven we ernaar om alle onderwijsprofessionals diversiteitsensitief op te leiden.

Kerngroep Inclusie

In 2020 is de Kerngroep Inclusie in het leven geroepen. Deze kerngroep is aanspreekpunt voor vragen, bevordert in alle geledingen van de organisatie de dialoog over inclusie, en onderzoekt en adviseert hoe we inclusie kunnen versterken. De gemixte groep bestaat uit opleidingsdocenten, medewerkers Communicatie, Personeel & Organisatie, het Marnix Onderwijscentrum, het Partnerschap en een externe lector Diversiteitsvraagstukken die adviseert.

Wereldburgerschap

De Marnix Academie is een hogeschool met aandacht voor wereldburgerschap. Ofwel: respect hebben voor en verantwoordelijkheid willen nemen voor De Ander en Het Andere, in verleden, heden en toekomst, dichtbij en ver weg. Er is geen apart programma voor, we hebben ‘wereldburgerschap’ geïntegreerd in onze bestaande studieonderdelen en bedrijfsvoering. Daarbij draait het steeds om acht thema’s:•

  • Identiteit
  • Diversiteit
  • Mensenrechten
  • Duurzame ontwikkeling
  • Globalisering
  • Verdeling
  • Vrede en conflict
  • Mondiale betrokkenheid

Partnerschap

De Marnix Academie werkt al sinds 2006 samen met verschillende scholen en schoolbesturen in het partnerschap Partners in Opleiding en Ontwikkeling. Met inmiddels 35 schoolbesturen en meer dan 375 verschillende scholen in Midden-Nederland werken we aan een solide opleiding van studenten en aan onderwijsontwikkeling. Zowel op de scholen als op de Marnix Academie.

Meer over onze partners

Samenwerking

De Marnix Academie is een zelfstandige hogeschool, maar werkt nauw samen met andere onderwijsinstellingen. Basisscholen, hogescholen maar ook andere partners in de onderwijsketen.

Partners in Opleiding en Ontwikkeling

De Marnix Academie heeft een partnerschap met ruim 375 basisscholen en 35 schoolbesturen. Samen zorgen we ervoor dat theorie en praktijk goed op elkaar aansluiten en dat studenten de beste begeleiding krijgen tijdens de stages.

Radiant Lerarenopleidingen

Binnen het samenwerkingsverband Radiant Lerarenopleidingen bundelen we kennis en kracht voor onderwijsontwikkeling en praktijkgericht onderzoek. Acht hogescholen werken hierin samen. Zes monosectorale lerarenopleidingen basisonderwijs: Hogeschool de Kempel te Helmond, Iselinge Hogeschool te Doetinchem, iPabo in Amsterdam/Alkmaar, Katholieke Pabo Zwolle, Thomas More te Rotterdam en de Marnix Academie. Aangevuld met drie lerarenopleidingen van Hogeschool VIAA te Zwolle en Driestar hogeschool in Gouda.

Penta Nova

In de Academie voor Schoolleiderschap, Penta Nova, werkt de Marnix Academie samen met de Christelijke Hogeschool Ede, Driestar Educatief, Hogeschool VIAA, Hogeschool Inholland en Hogeschool Leiden aan opleidingen voor schoolleiders. 

Wetenschappelijke integriteit

Voor het goed functioneren van wetenschap is wetenschappelijke integriteit essentieel. Daarom geldt er een aantal leidende principes, zoals eerlijkheid, zorgvuldigheid, transparantie, onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid.

De Gedragscode Wetenschappelijke Integriteit vertaalt deze principes naar concrete normen voor onderzoekers en instellingen.

Commissie Wetenschappelijk Integriteit

Met de hogescholen waarmee we samenwerken binnen Radiant Lerarenopleidingen hebben wij een gezamenlijke Commissie Wetenschappelijke Integriteit ingesteld. De leden van deze commissie zijn afkomstig van de negen aangesloten hogescholen. Namens de Marnix Academie is dat lector Dr. A. van Staveren. Ambtelijk secretaris van de commissie is Mark Janssen (m.janssen@kempel.nl en 085-1124436).

De commissie onderzoekt en behandelt klachten over een (mogelijke) schending van de wetenschappelijke integriteit, en brengt advies uit aan het College van Bestuur over de gegrondheid hiervan. Klachten gaan bijvoorbeeld over ernstige vormen van fabriceren (verzinnen), vervalsen of plagiaat. Ze kunnen eerst besproken worden met de Vertrouwenspersoon Wetenschappelijke Integriteit.

Zo gaat de commissie te werk

Vertrouwenspersoon Wetenschappelijke Integriteit

De Marnix Academie heeft Prof. Em. Dr. Douwe Beijaard aangesteld als Vertrouwenspersoon Wetenschappelijke Integriteit. Je kunt bij hem terecht met vragen over wetenschappelijke integriteit of een mogelijke schending daarvan. Hij adviseert, overlegt en kan desgewenst bemiddelen.

Douwe Beijaard is bereikbaar via d.m.beijaard@gmail.com en 06-46241813.

Ethische Commissie

Vanuit de gedragscode moet er ook een Ethische Commissie zijn. De Radiant hogescholen onderzoeken de inrichting van een gezamenlijke Ethische Commissie.