Samen leren over grenzen heen
Zestien schoolopleiders, bovenschools opleidingscoördinatoren en instituutsopleiders reisden samen naar Antwerpen en Brussel. Het werd een week vol warme ontmoetingen, open gesprekken en waardevolle inzichten in het Belgische onderwijssysteem én in onze gezamenlijke opdracht als onderwijsprofessionals die samen studenten opleiden.
Winona Ensink, programmaleider van het partnerschap met basisscholen en schoolbesturen, kijkt met enthousiasme terug:
“Deze reis had meerdere doelstellingen. We wilden werken aan perspectiefwisseling op thema’s als samen opleiden, wereldburgerschap, kansengelijkheid en diversiteit. Daarnaast wilden we de ontmoeting stimuleren en de samenwerking versterken tussen schoolopleiders vanuit de basisscholen en instituutsopleiders vanuit de Marnix Academie.”
Inzichten uit het Vlaamse onderwijs
Tijdens de reis werd de groep ondergedompeld in de structuur van het Vlaamse onderwijs, waar kinderen al vanaf 2,5 jaar naar school gaan en in het onderwijs in de stad Antwerpen, waar een meerderheid van de bewoners een migratieachtergrond heeft. Bezoeken aan kleuterscholen en lagere scholen lieten zien hoe leerkrachten en andere professionals daar dagelijks het verschil maken voor kinderen.
In een school waar een groot deel van de leerlingen onder de armoedegrens leeft, zag de groep hoe het team niet alleen oog heeft voor de kinderen, maar ook voor hun ouders. In de oudste school van Antwerpen, met maar liefst 28 nationaliteiten, werd zichtbaar hoe nieuwkomers actief worden verwelkomd en ondersteund.
Ook het hoger onderwijs kwam aan bod. De deelnemers gingen in gesprek met lerarenopleiders van onze partnerhogeschool Artesis Plantijn Hogeschool over curriculumontwikkeling en woonden een college bij over binnenklasdifferentiatie. Een belangrijke conclusie: differentiatie is geen vast recept, maar een beroepshouding. Het vraagt om een onderzoekende, reflectieve en actieve mentaliteit, met hoge verwachtingen voor álle leerlingen.
Europese context en gedeelde waarden
Naast onderwijsinstellingen stond ook de Europese context centraal. In Brussel bracht de groep een bezoek aan het Europees Parlement, wat het belang van internationale samenwerking en gedeelde waarden nog eens onderstreepte.
De reis bleek niet alleen inhoudelijk verrijkend, maar ook verbindend. Deelnemers leerden elkaar beter kennen en verdiepten hun samenwerking. Zoals Winona Ensink het verwoordt:
“Het was een inspirerende reis. Het werd opnieuw duidelijk dat we als leerkrachten en opleiders écht het verschil kunnen maken door diversiteit te omarmen en elke dag opnieuw met en van onze leerlingen en studenten te leren. Een mooie gedachte die bijblijft: diversiteit is een feit, inclusie is een keuze.”