Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie
OpleidingenRijk (taal)onderwijs aan meertalige leerlingen en nieuwkomers in het PO
Kind en ouder zitten naast elkaar

Rijk (taal)onderwijs aan meertalige leerlingen en nieuwkomers in het PO

Maak je lessen toegankelijk en rijk voor meertalige leerlingen

Met deze cursus leer je hoe je via taalontwikkelend les te geven alle (meertalige) leerlingen actief kunt laten meedoen in de les, in alle vakken.

Wat levert deze cursus je op?

Je leert het onderwijs te benaderen vanuit een meertalige blik. Je weet hoe tweedetaalontwikkeling werkt en hoe je meertaligheid benut als bron in de klas. Je kunt doelgericht taalsteun bieden, de interactie stimuleren en schooltaal toegankelijk maken, zodat meertalige kinderen beter aansluiten bij de inhoud van de lessen. Ook Nederlandse leerlingen profiteren van deze aanpak.

Programma

Bijeenkomst 1: Tweedetaalverwerving en meertaligheid

Je krijgt inzicht in hoe taalverwerving werkt bij meertalige kinderen. Je leert wat translanguaging en taalsensibilisering betekenen en welke vaardigheden nodig zijn om met meertaligheid in de klas te werken. Ook ontdek je hoe meertaligheid als bron kan worden ingezet bij andere vakken. Je krijgt praktische handvatten om tweedetaalverwerving in de groep te ondersteunen.

Bijeenkomst 2: Van dagelijkse taal naar schooltaal (DAT naar CAT)

In alle vakken is taal nodig om inhoud te leren. Je leert hoe je vakspecifieke schooltaal en bijbehorende begrippen doelgericht selecteert en aanbiedt. Door te schakelen tussen dagelijkse taal en schooltaal begeleidt je leerlingen in hun taalontwikkeling binnen de context van het vak.

Bijeenkomst 3: Taalsteun bieden in alle vakken

Je leert hoe je taalsteun inzet tijdens voorbereiding en interactie. Schooltaal moet niet alleen begrepen worden, maar ook actief worden gebruikt door leerlingen, mondeling en schriftelijk. Je leert hoe je dit proces gericht ondersteunt.

Bijeenkomst 4: Taal-denkgesprekken inzetten in de klas

Je leert hoe je taal-denkgesprekken inzet om de kwaliteit van de bijdrage van leerlingen te vergroten. Door gerichte vraagstelling stimuleer je het verwoorden van denkprocessen. De focus ligt op het versterken van taal-denken en de kwaliteit van de output.

Voor wie?

Leraren onder- en bovenbouw, intern begeleiders, remedial teachers, nieuwkomersleerkrachten, taalcoördinatoren en begeleiders meertaligheid. Bij voldoende deelnemers wordt er gesplitst in onder- en bovenbouw.

Details

Docenten

Eva van Leeuwen

Kosten

€ 700

Aantal bijeenkomsten

4

Studiebelastinguren

16

Planning

Dinsdag 23 september 2025 14.30-17.30 uur
Dinsdag 11 november 2025 14.30-17.30 uur
Dinsdag 27 januari 2026 14.30-17.30 uur
Dinsdag 24 maart 2026 14.30-17.30 uur

Meer informatie

Heb je vragen, mail dan voor praktische informatie naar het MOC Servicebureau of voor inhoudelijke informatie naar Eva van Leeuwen. Het MOC Servicebureau is ook via Whatsapp bereikbaar.

Persoonlijk advies

Heb je vragen of wil je weten of deze opleiding iets voor jou is? Neem dan contact op met Eva van Leeuwen. Zij denkt graag met je mee.