Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie
OpleidingenOnderwijs aan nieuwkomers
Kinderen op een schoolplein

Onderwijs aan nieuwkomers

Versterk je team in onderwijs aan nieuwkomers en meertalige leerlingen

Wil je binnen jouw school, bestuur of samenwerkingsverband het onderwijs aan nieuwkomers en meertalige leerlingen doordacht vormgeven? Wij bieden een flexibel samen te stellen scholingsprogramma met thematische bijeenkomsten. In een vrijblijvende intake onderzoeken we samen welk aanbod past bij jullie context en ontwikkeldoelen.

Wat levert deze cursus je op?

Deelnemers ontwikkelen kennis en vaardigheden om het onderwijs af te stemmen op nieuwkomers binnen het onderwijsaanbod van de school.

Programma

Heb jij nieuwkomers in de groep? De Marnix Academie ondersteunt teams bij het versterken van de professionaliteit. We verkennen jullie vraagstukken en denken mee over hoe het huidige onderwijs op de school kan worden versterkt om het leerkrachthandelen en het schoolbrede aanbod duurzaam af te stemmen op nieuwkomers.

Tijdens een vrijblijvend online intake lichten we de mogelijke thema’s toe en bepalen we samen de focus van het traject.

Mogelijke thema’s

Het programma kan bestaan uit een combinatie van onder meer:

  • Taalverwerving en NT2 vanuit een meertalige blik
  • Taal- en begripsontwikkeling via (leer-)gesprekken
  • Van mondeling naar schrijven van teksten in verschillende genres
  • Taalsteun in alle vakken (voor-tijdens-na)
  • Begrijpend lezen en leren lezen voor nieuwkomers
  • De rol van de moedertaal bij leren en vakontwikkeling
  • Pedagogisch klimaat & sociaal-emotioneel leren
  • Traumasensitief lesgeven: wat kan en wat niet?
  • Omgaan met migratie: afscheid, verlies en rouw
  • Educatief partnerschap met meertalige ouders
  • Van intake naar ontwikkelingsplan, monitoring en toetsing

Werkwijze

  • Minimaal drie bijeenkomsten van gemiddeld drie uur
  • Tussentijdse praktijkopdrachten in de eigen groep
  • Indien gewenst: werkbijeenkomsten met een interne werkgroep of professionele leergemeenschap voor duurzame verankering in de school
  • Optioneel: begeleiding bij het schrijven of actualiseren van nieuwkomersbeleid

Voor wie?

Reguliere scholen, taalscholen, taalklassen (met gemiddeld 25% nieuwkomers/meertaligen), regio-academies of samenwerkingsverbanden.

Literatuur

In afstemming met de opdrachtgever.

Details

Doelgroep

Leraren basisonderwijs en onder- en bovenbouw, intern begeleiders, leidinggevenden, docenten vo/mbo/hbo en zij-instromers.

Docenten

Ada van Dalen
Annette Bouwman
Eva van Leeuwen
Anette de Groot

Kosten

n.t.b.

Aantal bijeenkomsten

3

Studiebelastinguren

15

Planning

Drie bijeenkomsten van drie uur en zes uur zelfstudie

Vraag een offerte aan

Aanvragen

Meer weten?

Heb je vragen of wil je weten of deze cursus bij jouw team past? Neem contact op met Ada van Dalen. Zij denkt graag met je mee.