Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie
OpleidingenSpecialist hoogbegaafdheid & differentiatie

Specialist hoogbegaafdheid & differentiatie

Geef richting aan onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen

Met deze post-hbo-opleiding ontwikkel je je tot specialist hoogbegaafdheid & differentiatie (SHBD). Je begeleidt hoogbegaafde leerlingen én helpt de school bij het ontwikkelen van passend onderwijs op dit gebied.

Wat levert deze opleiding je op?

Tijdens de opleiding ontwikkel je een kritische en onderzoekende blik op ideeën en werkwijzen rondom hoogbegaafdheid. Je leert beleid en praktijkkeuzes onderbouwen met theorie en argumentatie.

Je groeit in kennis, houding en vaardigheden en leert de schoolontwikkeling op dit terrein begeleiden. Na afronding ben je:

  • aanspreekpunt voor collega’s, leerlingen en ouders
  • in staat om beleid en praktijk te verbinden
  • iemand die initiatief neemt en anderen inspireert in het omgaan met hoogbegaafdheid en differentiatie

Opbouw van de opleiding

De opleiding kent twee invalshoeken:

  • Het hoogbegaafde kind: de leerling, het onderwijsaanbod en het beleid van de school.
  • De begeleidende leraar of specialist: jouw rol in het ondersteunen van leerlingen en collega’s.

Je werkt aan vijf hoofdthema’s:

  1. theoretische perspectieven en kenmerken van hoogbegaafde leerlingen
  2. succesvol begeleiden van hoogbegaafde leerlingen
  3. ontwikkelen en hanteren van passend lesmateriaal
  4. begeleiden en adviseren in de rol van specialist hoogbegaafdheid & differentiatie
  5. samenwerken met collega’s, ouders en externen

Leerkrachtgedrag en de rol van de specialist

Je leert bewust kijken naar je eigen overtuigingen en gedrag in de omgang met hoogbegaafde leerlingen. De opleiding biedt inzicht in factoren die het succes van begeleiding bepalen zoals persoonlijkheidskenmerken, groepsdynamiek, ouderbetrokkenheid en schoolcultuur. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere:

  • theorieën en modellen over hoogbegaafdheid, signalering en diagnostiek
  • theorieën over (brein)leren, eigenaarschap en motivatie
  • onderpresteren: oorzaken en aanpak
  • kwaliteiten en competenties van leerkrachten en specialisten
  • differentiatie en klassenmanagement: compacten, versnellen en verrijken

Praktische opzet van de opleiding

De opleiding bestaat uit acht dagen waarin theorie, praktijkvoorbeelden, reflectie en uitwisselingen met medestudenten centraal staan.

Tussen de bijeenkomsten werk je aan opdrachten in je eigen werkomgeving. Je ontvangt feedback van je begeleider en leerteam en sluit af met een eindassesment. Na een positieve beoordeling ontvang je het post-hbo certificaat.

Visie op leren

De opleiding is interactief en praktijkgericht. Je leert van en met elkaar via coöperatieve werkvormen, casusbesprekingen en peer feedback. Zo verbind je theorie direct met de praktijk en vergroot je je handelingsrepertoire.

Toetsing

Je kiest zelf uit drie manieren om getoetst te worden:

  • Beleidsplan-route: schrijf een beleidsplan hoogbegaafdheid voor je school
  • Opdrachten-route: werk praktijkopdrachten uit over je begeleiding van hoogbegaafde leerlingen
  • Onderzoeksroute: voer een praktijkonderzoek uit en werk dit uit in een verslag

Daarnaast maak je een casustoets en een verbeterplan, en stel je een persoonlijk ontwikkelplan en teamanalyse op.

Schrijf je direct in voor de open dagOpent in een nieuwe tab:

Voor wie is deze opleiding?

Voor leraren, intern begeleiders en coördinatoren in basis- en voortgezet onderwijs die zich willen specialiseren in het begeleiden van hoogbegaafde leerlingen.

Waarom de Marnix Academie?

  • Studenten geven onze post-hbo’s gemiddeld een 8,3
  • Opleidingsaanbod sluit aan op actuele ontwikkelingen
  • Docenten met ruime vak- en praktijkervaring
  • Gespecialiseerd in basisonderwijs
  • Centraal gelegen in Nederland

Details

Docenten

Lisette van Rossum en Audrey Mahn

Kosten

€ 3.175

De prijs is inclusief lunches, administratie- en materiaalkosten en diploma en vermelding in het abituriëntenregister, exclusief aan te schaffen literatuur.

Aantal bijeenkomsten

8

Studiebelastinguren

350

Planning

dinsdag 23 september 2025 09.30-16.30 uur
dinsdag 7 oktober 2025 09.30-16.30 uur
dinsdag 11 november 2025 09.30-16.30 uur
dinsdag 9 december 2025 09.30-16.30 uur
dinsdag 13 januari 2026 09.30-16.30 uur
dinsdag 10 februari 2026 09.30-16.30 uur
dinsdag 10 maart 2026 09.30-16.30 uur
dinsdag 7 april 2026 09.30-16.30 uur
dinsdag 9 juni 2026 13.00-18.30 uur eindassessments en diplomering

Meer informatie

Aan te schaffen literatuur

Verplicht

  • Bakx, A., De Boer, E., Van Houtert, T. & Van den Brand, M. (2022). Werken met begaafdheid in de klas (2e herziene druk). ISBN 9789023258377
  • Horeweg, A. (2023). Executieve functies ontwikkelen in de klas. ISBN 9789493336018
  • Kieboom, T. en Venderickx, K. (2017). Meer dan intelligent. ISBN 9789401446884

Aanbevolen

  • Althuizen, M., Boer, E. de & Kordelaar, N. van (2019) Een andere kijk op hoogbegaafdheid (4e druk). ISBN 9789088505591
  • Boer, E. de, Kordelaar, N. van & Althuizen, M. (2016). Andere kijk op (onder)presteren. ISBN 789088507014
  • Cooper-Kahn, J. en Foster, M. (2014). Executieve functies versterken op school. ISBN 9789079729883
  • Dawson, P. & Guare, R. (2019). Executieve functies bij kinderen en adolescenten. ISBN 9789079729005
  • Frumeau, M. (2022). Hoogbegaafdheid: emotionele ontwikkeling bij kinderen en (jong)volwassenen. ISBN 9789036828246 – blik vanuit de GGZ
  • Gerven, van E. (2021). Raising the Bar. The Competencies of Specialists in Gifted Education. ISBN 9789403617862
  • Hamsikova, R. (2020). Intens, authentiek en vrij. ISBN 9789080417458
  • Koenderink, T. (2015). Talentbeleid en klassenmanagement in de praktijk. ISBN 9789081916738
  • Schrover, E. (2015). Uitdagend onderwijs aan begaafde leerlingen. ISBN 9789023251293
  • Webb, J.T., Gore, J.L., Devries, A.R. & Amend, E.R. (2020). De begeleiding van hoogbegaafde kinderen. ISBN 9789023257240
  • Webb, J.T., Amend, E.R., Goerss, J., Webb, N.E., Kuzujanakis, M., Olenchak, F.R. & Beljan, P. (2020). Misdiagnose en dubbeldiagnose bij
  • hoogbegaafdheid. (ISBN 9789023256076)
  • Whitley, M.D. (2001). Bright Minds, Poor Grades. ISBN 9780399527050

Afronding & diplomering: certificering

Deze opleiding is geregistreerd bij CPION. Na het succesvol afronden van deze post-hbo-opleiding ontvang je het postbachelordiploma Specialist Hoogbegaafdheid & Differentiatie en word je opgenomen in het abituriëntenregister.

Na de opleiding Specialist Hoogbegaafdheid & Differentiatie (Post-HBO)

Na deze opleiding kun je in het primair – of voortgezet onderwijs aan de slag als:

  • Coördinator op het gebied van hoogbegaafdheid
  • Leerkracht plusgroep
  • Leerkracht voltijd HB-onderwijs
  • Leerkracht/Mentor met specialistische kennis

Als specialist kun je een kartrekkersrol vervullen bininen de eigen school om het beleid en het onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen vorm te geven en implementeren. Ook is een doorgroei naar een functie binnen het bestuur/de stichting als Coördinator Hoogbegaafdheid wellicht mogelijk.

Bezoek een voorlichting

Aanmelden

Meer weten?

Heb je vragen of wil je onderzoeken of deze opleiding bij je past? Neem contact op met Lisette van Rossum. Zij denkt graag met je mee.

Lisette van Rossum l.vanrossum@hsmarnix.nl