Wat levert deze opleiding je op?
Na deze opleiding kun je binnen jouw school aan de slag als taalcoördinator. Je ontwikkelt jezelf in drie rollen:
- uitstekende taalleraar: je verdiept je vakkennis en didactiek
- ondersteuner en gesprekspartner: je begeleidt en inspireert collega’s
- mede-eigenaar van taalbeleid: je bouwt mee aan duurzaam taalbeleid
Je leert hoe je sterk taalonderwijs borgt en hoe je samen met collega’s leerlingen ondersteunt in lezen, schrijven en mondelinge taalvaardigheid, in álle groepen.
Opbouw van de opleiding
De opleiding is opgebouwd rond drie taaldomeinen: lezen, schrijven en mondelinge taalontwikkeling.
Per domein werk je aan:
- didactiek en leerlijnen
- rijke leeromgeving
- evalueren en toetsen
- taal als onderdeel van het totale onderwijsaanbod
De opleiding kent vier blokken:
Blok 1 (september/oktober)
- Kennis van het taaldomein mondelinge taalvaardigheid
- Je eigen identiteit als taalcoördinator verkennen
- Uitvoeren praktijkopdrachten
- Kennis delen
- Schrijven van het eigen taalbeleidsplan
Blok 2 (november/december)
- Kennis van het taaldomein op schrijfvaardigheid (stellen)
- Kennis van veranderprocessen en zicht krijgen op je team
- Uitvoeren praktijkopdrachten
- Kennis delen
- Schrijven van het eigen taalbeleidsplan
Blok 3 (januari)
Blok 4 (februari/maart/april)
- In- en uitzoomen op leesvaardigheid, NT2 en meertaligheid
- Kennis van het taaldomein leesvaardigheid (leesbevordering, leestechniek, leesbegrip)
- Oefenen met het ondersteunen van collega’s
- Uitvoeren praktijkopdrachten
- Kennis delen
- Schrijven van het eigen taalbeleidsplan
Afronding
- Inleveren portfolio, waaronder taalbeleidsplan en eindgesprek (mei)
- Diplomering (juni)
Aan het begin van elk blok kies je een praktijkopdracht die past bij jouw leerdoelen. Je voert die uit binnen jouw schoolpraktijk. Aan het eind van elk blok deel je ervaringen met jouw leerteam van vier personen. Samen reflecteer je, houd je elkaar scherp en werk je toe naar een taalbeleidsplan voor jouw school. Met deze opleiding ontwikkel je jezelf op het gebied van innovatie en leiderschap, passend bij jouw leerbehoefte.
Schrijf je direct in voor de open dagOpent in een nieuwe tab:
Voor wie is deze opleiding?
Deze opleiding is geschikt voor leraren van groep 1 tot en met 8, leraren in het sbo en vso en intern begeleiders.
Waarom de Marnix Academie?
- Studenten geven onze post-hbo’s gemiddeld een 8,3
- Opleidingsaanbod sluit aan op actuele ontwikkelingen
- Docenten met ruime vak- en praktijkervaring
- Gespecialiseerd in basisonderwijs
- Centraal gelegen in Nederland
Details
Docenten
Anette de Groot, Eva van Leeuwen en Petra van de Ree
Kosten
€ 3.175
De prijs is inclusief lunches, administratie- en materiaalkosten en diploma en vermelding in het abituriëntenregister, exclusief aan te schaffen literatuur.
Aantal bijeenkomsten
8
Studiebelastinguren
300
Planning
dinsdag 16 september 2025 10.00-16.30 uur
dinsdag 7 oktober 2025 10.00-16.30 uur
dinsdag 11 november 2025 10.00-16.30 uur
dinsdag 9 december 2025 10.00-16.30 uur
dinsdag 20 januari 2026 10.00-16.30 uur voortgangsassessements op afspraak
dinsdag 10 februari 2026 10.00-16.30 uur met schoolleiders
dinsdag 10 maart 2026 10.00-16.30 uur
dinsdag 7 april 2026 10.00-16.30 uur
dinsdag 19 mei 2026 10.00-16.30 uur
dinsdag 16 juni 2026 10.00-16.30 uur eindgesprekken op afspraak
dinsdag 30 juni 2026 17.00-19.00 uur diplomering
Inleveren portfolio voor het voortgangsgesprek direct na de kerstvakantie.
Inleveren eindportfolio drie weken voordat de eindgesprekken plaatsvinden.
Twee begeleide online leerteammomenten van twee uur en één zelfstandig leerteammoment van twee uur. Tijd in overleg met het leerteam in te plannen.
Meer informatie
Aan te schaffen literatuur
Verplicht
- Van Koeven,E. en Smits, A. (2020). Rijke taal, taaldidactiek voor het basisonderwijs. Amsterdam: Boom uitgevers.
- Van Norden, S. (2024).Iedereen kan leren schrijven. Bussum: Coutinho.
- Bos, B., Gelderen, A., De Glopper, K. & Van Steensel, R. (2021). Leer ze lezen. Praktisch inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs. Didactief onderzoek (digitaal beschikbaar via www.didactiefonline.nl).
- Buhrs, H. (2024). Effectief leesonderwijs in de praktijk. Een kennisrijke aanpak voor de basisschool. Pica.
Aanbevolen
- Berg, H. van den, Land, I. & Meijsing, I. (2019). Liefde voor letters en lezen, handboek stimulering geletterdheid – 0 tot 7 jaar. Amsterdam: Uitgeverij SWP. ISBN 978-90-8850-000 NUR 847/624
- Eskes, M. (2020). Technisch lezen in een doorlopende lijn. Een praktisch handboek voor de basisschool. Huizen: Pica.
- Eskes, M. (2023). Begrijpend lezen in een doorlopende lijn. Een praktisch handboek voor de basisschool. Huizen: Pica.
- Van Koeven, E., Ganzeman, F., Verschuren, H. (2025). De Wereld in kinderboeken. Leesbevordering in de klas. Boom.
Afronding & diplomering: certificering
Deze opleiding is geregistreerd bij CPION. Na het succesvol afronden van de opleiding ontvang je het postbachelordiploma Coördinator Taal en word je opgenomen in het abituriëntenregister.
Na de opleiding Coördinator Taal (Post-HBO)
Na het afronden van deze opleiding kun je aan de slag als Coördinator taal in de school. Taken die je kunt uitvoeren zijn:
- Het vanuit visie begeleiden van ontwikkelprocessen op alle facetten van het taalonderwijs: mondelinge taalvaardigheid, schrijf(plezier), leesplezier, leestechniek en leesbegrip
- Vanuit kennis over veranderprocessen het team meenemen om de kwaliteit van het onderwijs te versterken
- Doorgroei naar een functie binnen het bestuur/de stichting al coördinator is wellicht mogelijk en je kunt deelnemen aan een (landelijk) netwerk.