Tijdens de opleiding
Driejarige paboSpreekt het nadenken over grote onderwijsvraagstukken je aan? Wil je graag voor de klas staan én ontdekken hoe jouw ideale onderwijs eruitziet? Dan is de driejarige pabo: research & design misschien wel iets voor jou.
Opbouw van de driejarige pabo
De meest voorkomende werkvorm in de driejarige pabo is het interactie-college. Deze colleges beginnen vaak met input van de docent en gaan vervolgens over in begeleide werktijd. Studenten hebben dan tijd om te werken aan hun lesontwerpen, hun eindverslag of sparren met docenten. Bij veel vakken worden praktijksuggesties gegeven en uitgeprobeerd.
Het onderwijs op de driejarige pabo kenmerkt zich door research & design ateliers. In elk atelier staat een thema centraal waarin je je verdiept via inhoudelijke lessen. Met nieuwe ideeën, kennis en vragen werk je samen met medestudenten, docenten en stagebegeleiders aan een onderzoeks- en ontwerpplan voor je eigen stageschool.
Voorbeeld
Ateliers in jaar 1
Atelier Research & Design ‘kijken naar kinderen’
Hierin bestudeer je de ontwikkeling van basisschoolkinderen en onderzoekt actuele thema’s zoals de impact van een scheiding of rouwverwerking. Ook volg je de ontwikkeling van twee kinderen door observaties en gesprekken en verbind je je inzichten aan de ontwikkelingspsychologie.
Atelier research & Design ‘Taalonderwijs en de optimale taalontwikkeling van kinderen’
In dit atelier experimenteer je met verschillende manieren van taalonderwijs. Je onderzoekt bijvoorbeeld wat het beste werkt: onderwijs in deelvaardigheden of geïntegreerd taalgebruik. Zo ontwikkel je een onderbouwde visie op effectief taalonderwijs in theorie en praktijk.
Atelier Research & Design Wiskunde: hoe werkt het?
Het R&D atelier Wiskunde heeft als doel om jou na te laten denken over de vraag: hoe kun je als leerkracht het wiskundig denken en redeneren van kinderen stimuleren? Je verkent de realistische vakdidactiek van rekenen-wiskunde op de basisschool. Op basis van deze verkenning ontwerp je vakdidactische wiskundeactiviteiten. Dit kun je in je eigen klas uitvoeren om zelf het resultaat te ervaren.
Atelier Research & Design ‘Talentontwikkeling bij jonge kinderen’
Hierin onderzoek je wat talentontwikkeling betekent en hoe je dit bij kinderen kunt stimuleren. Je bezoekt scholen, vergelijkt concepten en ontwerpt onderwijsprojecten of speelhoeken waarbij je de talenten van kinderen ontdekt, inzet en waardeert. Kinderen krijgen een grote rol in het opzetten en vormgeven van deze projecten.
Naast de ateliers volg je de vakken LeerKracht+ met de thema’s doelgericht lesontwerpen en pedagogisch klimaat, stem&expressie, beeldende vorming, oriëntatie op jezelf en de wereld (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur), handschriftontwikkeling, drama, muziek inclusief ukelele, geloof- en levensbeschouwelijke vorming en professionele gecijferdheid.
Ateliers van jaar 2
Atelier Research & Design ‘Erfgoedonderwijs & Burgerschap’
In dit atelier onderzoek je hoe erfgoededucatie een bijdrage kan leveren aan burgerschapsvorming. Je verdiept je in beide onderwerpen via colleges, erfgoedbezoeken en burgerschapsvorming op je eigen stageschool. Op basis daarvan ontwikkel en voer je een educatief ontwerp uit op je stageschool.
Atelier Research & Design Kritisch denken?!
In het atelier ‘Kritisch denken?!’ verken je wat kritisch denken is en hoe je dit kinderen kan leren. Je onderzoekt theorie en praktijk en kiest een eigen aanpak om kritisch denken te stimuleren. Je deelt je ervaringen via lespakketten, presentaties of onderzoeksverslagen.
Atelier Research & Design Creatieve Kracht
Je gaat aan de slag met onderwijsbehoeften van leerlingen op het gebied van creatieve ontwikkeling. Creativiteit gaat verder dan kunst; ook in vakken als rekenen, taal en geschiedenis speelt creativiteit een rol. In dit atelier ontdek je wat creativiteit is, hoe die zich ontwikkelt en hoe je die als leerkracht kunt stimuleren.
Naast de ateliers volg je de vakken Leerkracht + met thema’s als uitgaan van verschillen en het Nederlands onderwijslandschap, oriëntatie op jezelf en de wereld, geloof- en levensbeschouwelijke vorming, Nederlands, Engels, muziek, drama, beeldende vorming en professionele gecijferdheid.
Ateliers van jaar 3
Atelier Research & Design Interculturele identiteitsontwikkeling
In dit atelier ontdek je jouw eigen identiteit en onderzoek je hoe de stageschool omgaat met culturele diversiteit en wereldburgerschap. Je bestudeert de school, raadpleegt betrokkenen, volgt theorie en bedenkt een interventie die je op klas- of schoolniveau uitvoert. Dit om daadwerkelijk verbeteringen door te voeren.
Atelier Research & Design Afstemmen
In dit atelier ontwikkel je jouw vaardigheden om aan te sluiten bij specifieke onderwijsbehoeften. Je vormt een visie vanuit school-, leraar- en leerlingperspectief en doet praktijkonderzoek naar de zorgstructuur en passend onderwijs. Daarnaast onderzoek je de effectiviteit van interventies bij leerlingen individueel of in groepjes.
Atelier Research & Design Onderzoekend en ontwerpend leren
We horen vaak dat als kinderen zich verwonderen, het leren vanzelf gaat. Maar hoe bereik je dat? Werkt dat voor alle leerlingen en welke leerkrachtrol past daarbij? In dit atelier onderzoek je de basis van Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL): leren over jezelf en de wereld door te ontdekken en te creëren. Ook verken je de rol van taal, van goede vragen stellen tot het stimuleren van interactie. Het atelier sluit af met het schrijven van een populairwetenschappelijk artikel over je bevindingen.
Naast de ateliers volg je de vakken LeerKracht+ met de thema’s persoonlijk leiderschap en teamklimaat, taal-en spraakstoornissen en wiskundedidactiek.
De open dag is jouw kans om te ervaren of de Marnix bij jou past en al je vragen te stellen
Toetsing en werkvormen
De driejarige pabo van de Marnix Academie is anders opgebouwd dan de reguliere pabo. Een groot deel van je tijd werk je in research & design ateliers, waarin in elke periode een ander thema centraal staat. Zo ben je de ene periode bezig met ‘rekenonderwijs dat werkt’ en buig je je op een ander moment over de vraag wat het belang is van kritisch leren denken en hoe je hier passend onderwijs voor ontwerpt.
Daarnaast breid je je kennis en ervaring uit door lezingen en congressen bij te wonen en publiceer of presenteer je de resultaten van je werk. Je krijgt alle kennis en vaardigheden die je nodig hebt om zelfverzekerd voor een basisschoolklas te staan, van pedagogiek en Nederlands tot rekenen en aardrijkskunde. Ook leer je hoe je het beste in ieder kind naar boven kunt halen.
De driejarige pabo werkt met tentamens, mondelinge presentaties en met verslagen. Studenten ronden de verschillende ateliers en vakken apart van elkaar af. Per jaar heb je voor elke toets twee kansen.
Stage tijdens de driejarige pabo
Je loopt elke week twee dagen stage op een basisschool die is aangesloten bij ons partnerschap. Ook zijn er per jaar zes stageweken. Op je stage doe je alles wat een leraar doet: lessen voorbereiden en geven, toetsen analyseren, een veilig pedagogisch klimaat creëren, conflicten oplossen en gesprekken met ouders. Tijdens de stage voer je ook de lesontwerpen (designs) die je vanuit de ateliers en vakken op de Marnix het gemaakt uit. Bij sommige ateliers en vakken kan je ook in de klas van een medestudent designs uitvoeren. Op die manier leer je meer scholen en hun werkwijze kennen.
Partnerschap met basisscholen
Je wordt opgeleid door de Marnix Academie én door de basisschool waar je stage loopt. De academie vormt een partnerschap met zo’n 375 basisscholen. Lees meer over onze partners in opleiding en ontwikkeling (POO) en op welke basisscholen in Midden-Nederland jij terecht kunt. Omdat de pabo en de basisschool nauw met elkaar samenwerken, zijn de lijnen kort en kun je snel om hulp of feedback vragen.
Stage in het buitenland
Als je kiest voor de driejarige pabo, ga je in het tweede jaar een week op studiereis binnen of buiten Europa. Samen met een groep andere studenten maak je kennis met het onderwijssysteem, de basisscholen en vaak ook de pabo waarmee er in dat land wordt gewerkt. Je hebt daarnaast ook nog de mogelijkheid om voor een periode van 10 tot 12 weken stage te lopen in het buitenland.
Specialisatie
De driejarige pabo is een volle opleiding. Maar houd je van een extra uitdaging en wil je je onderscheiden of je talent voor bijvoorbeeld muziek inzetten? Kies dan voor de specialisatie muziek. Die volg je naast de reguliere lessen. Lees meer over deze specialisatie.
Hulp en begeleiding tijdens je studie
Elke student heeft een studiecoach die je gedurende de hele studie begeleidt. Samen bespreken jullie regelmatig hoe het gaat met je studie, stage en persoonlijke ontwikkeling. Heb je extra ondersteuning nodig? Dan kun je altijd terecht bij een decaan of counselor.
Veel studenten vinden het lastig om een realistische planning te maken en zich eraan te houden. Daarom bieden we de trainingslijn ‘zelfregulerend leren’ aan. Samen met een docent begeleiden tweedejaars studenten deze training. Ze delen hun eigen ervaringen, laten voorbeelden zien en helpen eerstejaars met plannen.