"Ik voel me nu zekerder om m’n zegje te doen"

Ad-PEP_Iris-van-Proosdij

Iris van Proosdij maakte na een paar jaar werken in de kinderopvang de overstap naar het speciaal onderwijs. Ze is onderwijsassistent op de J.H. Donnerschool in Hilversum. Haar werk op school combineert ze met een opleiding: ze volgt de tweejarige Ad PEP opleiding bij de Marnix Academie. “Een verdieping van wat ik al kon, pedagogisch gezien, plus veel nieuwe kennis en inzichten op educatief vlak.” 

Iris: “Ik heb altijd met kinderen gewerkt. Ik was zwemjuf, was tweeënhalf jaar werkzaam in de kinderopvang. Toen heb ik ook de opleiding tot gespecialiseerd pedagogisch medewerker gedaan. Op het kinderdagverblijf waar ik werkte, merkte ik dat sommige kinderen extra aandacht nodig hadden maar daar was geen ruimte voor. Op de J.H. Donnerschool, speciaal onderwijs voor kinderen met gedragsproblematiek, is die ruimte er wel. Eind 2022 zocht de school een onderwijsassistent en maakte ik de overstap naar het onderwijs.” 

Geen fulltime juf maar gedragsexpert 

In eerste instantie draaide ze mee in twee klassen om ervaring op te doen. Iris: “Alles was nieuw, een les geven, kinderen één op één begeleiden. Ik was enthousiast, maar merkte dat ik ook kennis miste. Tegelijk wist ik: ik wil geen vierjarige opleiding meer doen, en ik wil ook geen fulltime juf worden. Ik zie mezelf meer in de rol van leraarondersteuner, en omdat gedrag mij zo boeit wil ik graag doorgroeien tot gedragsexpert.” De Ad PEP opleiding bleek een uitkomst: “Een mooie combinatie van pedagogische en educatieve verdieping, in twee jaar tijd dus goed te overzien.”  

Van eigen eilandje naar het hele systeem 

Ze zit nu in haar tweede jaar. Iris: “Alles wat er op de school waar ik werk gebeurt, ben ik voor de opleiding continu aan het ombuigen naar de onderbouwing erbij. Wat doe ik en waarom? Je leert naar het hele systeem te kijken in plaats van je eigen eilandje. De stof van de opleiding helpt mij m’n zegje te durven doen. Als onderwijsassistent was ik meer op de achtergrond, als Ad PEP’er laat ik meer van me horen aan de teamtafel of tijdens een leerlingenbespreking. En stap ik wél in die werkgroep.” De opleiding verrijkt haar lessen: “Waar ik eerder een les geschiedenis volledig uit het boek gaf, bedenk ik nu hoe ik buiten de methode om iets kan doen wat echt waarde heeft voor de kinderen.”  

Goud waard 

Suzanne Dukel is directrice op de J.H. Donnerschool: “Toen Iris bij ons kwam, had ze al pedagogische kennis in huis. Ik wilde haar met de Ad PEP opleiding verder liften. Waar ze eerst intuïtief wist wat er nodig was in de klas, geeft de opleiding haar onderbouwing. Ze heeft een sterk verhaal, is zelfverzekerder. Ze is het aanspreekpunt voor een nieuwe lesmethode, durft het voortouw te nemen als ze dingen ziet die anders of beter kunnen. Iris is goud waard, op verschillende vlakken.” Lachend: “Als ik haar kon klonen, zou ik dat onmiddellijk doen.” 

Ontdek de Ad-PEP opleiding