Vitaliteit en professionaliteit van de startende leraar in het basisonderwijs

velon velov

Wat zijn jouw energiebronnen? Waar krijgen startende leraren in het basisonderwijs energie van en wat kost juist energie? Christa Dekker en Marjolijn Peltenburg , twee docenten en onderzoekers van de Master Vitaliteit & Professionaliteit presenteerden hierover tijdens het Velov-Velon Congres voor lerarenopleiders in Brugge.

In een afgeladen zaal gingen zij tijdens het Velov-Velon Congres met lerarenopleiders uit Nederland en Vlaanderen in gesprek over hun onderzoeksresultaten.

Vitaliteit in de school is cruciaal

Voor het onderzoek werden meerdere starters op verschillende scholen gevolgd. Na het afnemen van een startinterview over vitaliteit en professionaliteit werden de starters tien weken gevolgd middels een dagboekstudie. Hierbij werd tweemaal daags (om 8.10 en om 16.30) via een WhatsApp bericht gevraagd naar het energieniveau op een schaal van 1 tot 5 met een korte toelichting. 

Ook werden de startende leraren en enkele collega’s geïnterviewd over team- en schoolorganisatiekenmerken waarin de starter werkzaam is. Zo krijgen we steeds beter zicht op wat van invloed is op de duurzame inzetbaarheid van een starter.

Vitaliteit in de school is cruciaal voor leraren op goed les te kunnen geven, zo bleek wel. Aan het eind kwam de oproep: “Wat ga jij morgen doen om aan jouw vitaliteit te werken?” Een cruciale vraag voor iedereen!

Over de master Vitaliteit & Professionaliteit

Een vitale leerkracht zorgt voor goed onderwijs en blijft leerkracht. Tijdens de master Vitaliteit & Professionaliteit ontdek je hoe je als onderwijsprofessional alles uit jezelf en je collega’s kunt halen, om werkgeluk van collega’s en jezelf te bevorderen. 

Wil jij het werkgeluk voor jezelf en collega's bevorderen? Spreekt het jou aan om als vitaliteitsdeskundige aan de slag te gaan binnen je onderwijsorganisatie? Dan is de master Vitaliteit & Professionaliteit wellicht iets voor jou. 

Bezoek een voorlichting of lees meer informatie op de website van de master