Home » Nieuws
Nieuwsoverzicht

Column | Hoe houden we leraren vast?

We ondernemen allerlei activiteiten om ervoor te zorgen dat het leraarsvak onder de aandacht komt, dat we de aantrekkelijke kanten van het beroep voor het voetlicht brengen zodat men een bewuste keuze voor het vak kan maken. Maar wat doen we voor de zittende leraren, die al een hele tijd in het vak zitten?

Column | Hoe houden we leraren vast?

Zo nu en dan zie je weer van die frisse studenten met gekleurde jackjes aan in een winkelstraat, die gratis een krant uitdelen en dan hopen dat je een abonnement neemt. Mijn vaste antwoord is altijd: jullie proberen nieuwe abonnees binnen te halen, maar wat doe je voor een trouwe abonnee? Iemand die de krant al twintig jaar leest? Wat doet de krant om die lezer aan boord te houden? In gedachten trek ik de vergelijking met het lerarentekort. We ondernemen allerlei activiteiten om ervoor te zorgen dat het leraarsvak onder de aandacht komt, dat we de aantrekkelijke kanten van het beroep voor het voetlicht brengen zodat men een bewuste keuze voor het vak kan maken.

Maar wat doen we voor de zittende leraren, die al een hele tijd in het vak zitten? Het zou logisch zijn dat we een deel van de aandacht erop richten dat zij de school niet verlaten, maar geïnspireerd voor het leraarsvak blijven. De nieuwe masteropleiding Vitaliteit & Professionalisering richt zich onder andere ook op deze groep leraren. Het gaat om begeleiden en coachen van beginnende leraren, maar ook om begeleiden van ervaren leraren. Hoe kunnen we voor hen het vak uitdagend houden?  Deze masteropleiding bereidt mensen voor om de begeleiding professioneel vorm te geven, niet alleen voor beginnende leraren maar ook voor ervaren leraren. Het is niet alleen belangrijk om nieuwe mensen voor het vak te werven, maar ook de mensen te koesteren en te ondersteunen die jaren geleden deze keuze al maakten.