Home » Nieuws
Nieuwsoverzicht

R&D-groep heeft ‘wij-gevoel’ nodig

8 januari 2019 nieuwsbrief R&D, Onderzoek, Interview

Hoe goed werkt de Research & Design-groep? De Marnix Academie startte een jaar geleden een onderzoek om antwoord te krijgen op deze vraag. Marian van Popta, senior-onderzoeker, vertelt wat tot nu toe uit het onderzoek naar voren is gekomen.

R&D-groep heeft ‘wij-gevoel’ nodig

“Uit de literatuur blijkt dat het ‘wij-gevoel’ binnen professionele leergemeenschappen, zoals onze R&D-groepen, heel belangrijk is voor het welslagen van het onderzoek. Naast het wij-gevoel zijn ook een gedeelde ambitie en gedeelde aanpak volgens de literatuur kenmerkend. Omdat die twee dingen meer vanzelfsprekend zijn voor een onderzoeksmatig werkende groep, hebben we ervoor gekozen verder onderzoek te doen naar dit wij-gevoel binnen onze R&D-groepen. Juist ook omdat het bijzondere aan deze groepen is dat leerkrachten, studenten en docenten samen een gemeenschap moeten gaan vormen om onderzoek te doen.”

Waarom is dat wij-gevoel zo belangrijk?

“Binnen een R&D-groep is het belangrijk dat je van en met elkaar kunt leren. Dat gebeurt alleen als er wederzijds vertrouwen is. Om erachter te komen hoe het gesteld is met het wij-gevoel in de verschillende groepen hebben we groepsinterviews en enquêtes afgenomen.”

Hoe is het gesteld met het wij-gevoel?

Eigenlijk best goed. De onderzoeksvraag lijkt heel sterk als een gezamenlijke vraag te worden ervaren. Wat we ontdekt hebben is dat het wij-gevoel wel gestimuleerd worden door elkaar regelmatig te ontmoeten.

Zijn er meer resultaten?

“De resultaten zijn we nu aan het analyseren. Maar wat we nu al zien is dat hoe duidelijker het doel van de R&D-groep is, hoe makkelijker het proces verloopt. De groep heeft een gezamenlijke ambitie nodig. Als je het met elkaar eens bent over wat er in de toekomst anders moet in de school ga je daar voor. Het blijkt ook belangrijk te zijn om tussentijdse aanpassingen te doen in de praktijk, zodat er al iets gerealiseerd wordt. Dat motiveert.”

Wat vond je opvallend in dit onderzoek?

“Iedereen zegt dat we allemaal verantwoordelijk en gelijkwaardig zijn ongeacht of we student, leraar of hogeschooldocent zijn. Dat is natuurlijk heel mooi. Toch blijkt dat wanneer iemand in de groep inhoudelijke expertise heeft het onderzoek meer oplevert. We zien dat er andere dingen gebeuren in die groepen. Dat willen we verder onderzoeken.”

Voor de zomervakantie zal het onderzoek afgerond zijn en kunnen de definitieve resultaten bekend gemaakt worden.