Home » Nieuws
Nieuwsoverzicht

Deeltijdstudent wordt parttime leraarondersteuner

De Marnix Academie start in september met het pilotproject de Gulden Middenweg. In dit project stelt een partnerschool twee deeltijdstudenten aan als leraarondersteuner. Samen met een leerkracht-coach van de basisschool zelf runnen ze twee groepen. “Dit project biedt carrièreperspectief”.

Deeltijdstudent wordt parttime leraarondersteuner

De leraarondersteuner is een deeltijdstudent die zelfstandig een groep draait onder verantwoordelijkheid van een vrijgeroosterde leerkracht-coach. De leerkracht-coach begeleidt onder andere bij het ontwerpen van lessen, het begeleiden van leerlingen en geeft delen van de lessen zelf of samen met de leraarondersteuner in een vorm van co-teaching.  
 
Carrièreperspectief 
Janneke Waelen coördineert dit project vanuit de Marnix Academie. “Dit is een middenweg tussen zij-instroom en de deeltijdopleiding”, legt ze uit. “Als Marnix Academie willen we hiermee de deeltijdopleiding aantrekkelijker maken; studenten kunnen immers al tijdens de opleiding aan de slag in het basisonderwijs. Tegelijkertijd komen we ermee tegemoet aan het lerarentekort. Scholen krijgen ondersteuning van iemand die al één jaar de pabo heeft gedaan en dus ervaring heeft.” 
  
Scholen die meedoen aan dit traject sluiten een contract af. De studenten kunnen na het behalen van hun diploma minimaal twee jaar blijven werken als leerkracht. Het project biedt dus carrièreperspectief. Janneke Waelen: “Niet alleen voor onze studenten, maar ook voor de leerkracht-coach op de basisschool. Die kan zich hierdoor op een andere manier ontwikkelen binnen de school.” 

'Met dit soort experimenten doen we expertise op'

Voordelen voor de school 
Het komend schooljaar starten vijf partnerscholen met dit project. Een van de deelnemende besturen is pcbo Baarn Soest. Bart Sonnenberg, algemeen directeur: “Dit pilotproject is een mooi experiment om op een alternatieve manier mensen op te leiden. De voordelen? Je hebt meer handen in de klas en je kunt je eigen personeel trainen in het coachen van startende leraren. Het is bovendien een slimme manier om mensen je organisatie binnen te halen. Ik denk dat het voor alle partijen, inclusief leerlingen en ouders, een goede constructie is. “Er kijken drie professionals naar twee groepen en onderling kunnen ze veel sparren.” 

Scholen betalen de aanstelling van deeltijdstudenten uit eigen middelen en krijgen voor een deel subsidie. Volgens Sonnenberg is het financieel gezien maar een klein voordeel. “Maar daar staat voldoende tegenover”, vindt Sonnenberg. “Ik hoop dat meer besturen gaan experimenteren met dit soort personele trajecten. Daarmee doen we expertise op die bruikbaar voor de branche kan zijn.” 
 
De Marnix Academie zoekt nog meer scholen die zich hierbij willen aansluiten. Meer informatie? Mail naar Janneke Waelen: j.waelen@hsmarnix.nl